Hur mycket kostar det att ha häst?

Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Man borde uppenbarligen inte sitta vid datorn när man är trött :angel:
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Varierar mkt.
Jag har en försäkring på ca 2000 per år.
Stallhyra ink hö och spån 1600 kr
Mineraler ca 150 kr månaden
Ev annan kraftfoder (betfor eller pellets) 200 kr månaden
Hovslagare ink skor ca 600 kr varannan månad (?)
Ingen träning eller annat. Så 3000 i månaden UTAN eventuella veterinäravgifter och fasta kostnader som utrustning.

Då har jag det billigt mot många andra som har 6000 månaden verkar det som?
Men jag har inte massa extra foder och joll utan det är hö som gäller och lite mineraler som ev blandas med betfor. Billigare sommartid när det är bete.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Jag räknade för några dagar sedan ut att våra tre hästar (fullblod, halvblod och en travare) kostar ca 14000 i månaden. Då har vi inte räknat med eventuella köp av utrustning och träningar.
Då kostar skoningarna rätt mycket 1500/1800 var 8:onde vecka 1000 kr var 5:e vecka och 1000 kr var 8:onde/14:onde vecka. ( går ibland oskodd). Men det var lite mer än vi trodde faktisk, vi är iofs 3 st som delar på detta.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

*kl

Jag vet att detta är en gammal tråd, men folk lär ju läsa i den ändå...

Min häst kostar mig normalt sett 5-6000 kr/mån inkl stall, allt foder, strö, utsläpp, fodringar, träningar,anläggingsavgift (ingår i stallhyra) och hovslagare. Jag har inte räknat in föräskringen i detta.

Det är dyrt att ha häst. Och dyrare blev det nu när min häst behövde åka till en beridare i ett par månader då vi verkligen körde fast och det blev ohållbart. Helst plötsligt blev kostnaden 11.000 kr/mån inkl stall, foder, tillridning, hovslagare + kallhyra i mitt eget stall (som jag inte ens nyttjar).

Surt som fan, men samtidigt tänker jag som så att hon lika väl kunnat gås kadad och har veterinärräkningar för 5000 kr extra per månad. då hade jag inte ens "fått nåt ut av det". Nu får jag iaf en häst som är trevligare att rida, eller lättare att sälja = win win.

Min poäng är att man måste räkna me datt det är dyrt med häst, och att det även kan bli dubbelt så dyrt :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 822
Senast: spinxx
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp