Hur mycket kan man räkna med att den växer?

bigganl

Trådstartare
Kan man räkna med att en ridponny som idag som 4-åring är 146 cm håller sig inom ponnymåttet när den växt klart? (Den är efter en welshhingst.)
Vad tror ni? Är det dumt att satsa på en ponny som är så pass stor eller inte?
Om tråden ligger fel så är det bara att flytta på den. (Jag lade den på avel eftersom jag gissar att avelsmänniskor har bra koll på sånt här.)
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Nu har inte jag jättemkt erfarenhet av ponny. Men jag tror inte du kan "räkna med" att den håller sig inom ponnymått även om det finns stora chanser. Kolla lite på stammen/rasen om de brukar växa sent.
Jag har haft en korsning halvblod/welsh. Den var 145 när jag köpte den som 4åring och blev sedan 146.5. Den såg relativt färdig ut när jag köpte den så det kan ju vara bra och kolla hurpass klar ponnyn ser ut i kroppen också.
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Ponnyn ser ut som ett ädelt halvblod i lite mindre format. Den ser rätt färdig ut. Det är en kompis som letar ponny åt sin dotter och de har täänkt tävla så det är ju viktigt att den inte blir för stor. Jag har själv väldigt lite erfarenhet av ponnyer så jag tänkte att det borde finnas mer erfarenhet här på forumet. Intressant att få era åsikter.
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Jag har också köpt en ponny för länge sedan som var welsh/hbl.
Han var 3 år och 145 när jag köpte honom, såg "färdig" ut och han stannade inom ponnymått :)
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Haha, konstaterade lite snabbt att jag och maria-b pratar nog om samma ponny... :idea::rofl:
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Jag har varit med om att de vuxit flera centimeter på höjden även efter den åldern men det hör knappast till vanligheterna.

Skulle säga att den som max borde bli 1,49-1,50 och med nya regler om att avrunda neråt (samt dra av en centimeter för sko, eller hur var det nu?) så ska det väl ganska mycket till för att den ska växa över ponnymått.
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Kl
Tack för era svar. Det låter som om det är rätt stor chans att ponnyn förblir ponny. Kompisen kommer att bli glad. Hon har bett säljaren om ett färskt mätintyg så hon vet exakta höjden och är det inte helt annorluna än den uppskattade höjden åker jag nog med henne och tittar på den till helgen.
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Haha, konstaterade lite snabbt att jag och maria-b pratar nog om samma ponny... :idea::rofl:

Haha ja det är samma ponny eftersom jag köpte den av dig och jag skrattade gott när jag läste ditt inlägg "jag har också köpt en halvblod/welsh-korsning...." hahaha;) Men senast han mättes var han iaf 146,5 vad jag vet :) Tror inte han växt mer efter det!
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Jag skulle nog inte lita på det. Min new forest är född 2010, var cirka 140 cm när jag köpte henne i februari 2012 och har sen dess spurtat iväg till 146-147. Hon har varit "jämn" hela tiden, och har sett "färdig" ut i kroppen (ingen tror att hon är så ung som hon är, hon ser vuxen ut).

Jag köpte henne av uppfödaren och har därför lite koll på släktingarnas höjd. Mamman ska vara 148 cm (ej slutmätt och väldigt tanig, ser mycket mindre ut), systern är slutmätt på 146 cm och pappan är bara 141 cm, så hon har egentligen inte jättemycket stort att vara lik.

För mig spelade det ingen roll, jag är liten vuxen utan extrema tävlingsambitioner, och jag tänker inte sälja henne, så det spelar ingen roll om hon blir "stor". Men hade jag velat ha just en ponny hade jag nog inte vågat chansa på en så pass stor ponny som inte är färdigväxt än.
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Men en sån tillväxt är ju ytterst ovanligt så det är inget som jag skulle sätta som "mall" på andra ponnyer.

146 cm skulle inte jag bekymra mig om. Vid den storleken väntar man inte på avslappning på ponnyn heller utan det mäts pang, bom och klart. När man har ett gränsfall så får man gott om tid på sig att få den avslappnad och man kan rida den innan eller longera osv. Och idag får de ju dessutom vara 149.9 cm med skor.
Vi har själva en 4-årig hingst som ligger runt 148 cm och jag oroar mig inte för att han inte ska fortsätta vara ponny. Och då är det ändå en hingst som det ligger i dess natur att blåsa upp sig...
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Vad tror ni om en treåring då? En ponny som är welsh, welsh cob/halvblod. Den är i dagsläget 140 cm hög, ser väldigt ofärdig ut i kroppen, (mer som en tvååring). Hur mycket är rimligt att tro att den växer?
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Jag köpte en D-ponny på 143 i hopp om att hon skulle växa lite till. Vid slutmätningen stannade hon på 140, trots att jag hade "sparat ut" hovarna och manen på manken.

:P

Gissar att mätintyget jag fick med vid köp var lite väl tilltaget eller så hade hon lugnat ner sig så mycket/slutat spänna sig helt enkelt :cool:
 
Sv: Hur mycket kan man räkna med att den växer?

Det är min kompis som köte en ponny åt sin dotter. I annonsen stod att den var 144 cm och med tanke på att den är 3 år och väldigt valpig i utseendet tänkte hon att den växer ju lite till. Vid klinikbesiktningen mättes ponnyn till 140 cm. Den var rätt mycket mindre än vad alla trodde. Men den har ju raser i sig som är rätt grova och den borde bli hyftas kraftig när den växer i sin kropp. (den är väldigt tunn i kroppen i nuläget, men som en tvååring som sagt). Jag hoppas för hennes skull att den växer en hel del så den inte blir för liten för dottern. Det är ett vågspel att köpa unga djur. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 927
Senast: Twirro
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 804
Senast: Hedinn
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 312
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 844
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sämsta filmen?
  • Boendeekonomi är jättekul!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp