Hur mycket kan jag löshoppa min 2 åring...

Z

Zeena

Han har löshoppat en gång i månaden sedan oktober. 5 ggr hittills.
Allt går kanonbra. Borde jag lägga det åt sidan medans han tycker att det är askul, finns det risk att de tröttnar?`

Har tänkt att börja tömköra nu och då kanske det är klokt att lägga löshoppningen åt sidan och ta det till hösten/vintern igen.

Hur gör ni andra med era unghästar.

Vid sidan om detta så lösgalopperas han i paddocken 2 ggr i månader + lite promenader.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kan jag löshoppa min 2 åring...

Det är nog bra att göra som du har gjort så att han får bra självförtroende i hoppningen och tycker att det är roligt. Jag har själv unghäst (eller ja, en ponny dårå men det är väl saksamma :smirk: ) och det är inte roltigt om de tappar sitt förtroende, då har de ingen lust längre och blir rädda.

Varför lösgaloppera i paddocken? Är det inte bara en riskfaktor? :confused: Många som jag vet har haft skadade hästar för att de får springa fritt där och göra hur dem vill och människorna som står och tjoar på dem..
Nej, så gör jag inte med min ponny. Tycker bara det är onödigt det ger ingen nytta. Och sen när de lär sig att springa så fritt som unghästar, hur kan dem reagera sen när du sitter på och ska galoppera senare i paddocken?

Lisen Bratt och Pederfredricson lös galopperar deras hästar, för att stärka och hålla igång konditionen

Okej men ja, alla har ju sina metoder men jag tycker det inte är så bra...

Jag är inte särskilt orolig att min häst för den saken skull kommer bete sig likadant när jag sitter på.
Och det är viktigt att unghästen får röra på sig, springa fritt, bli lite trött för att stärkas i både muskler, hjärta och lungor.
Och hade jag haft min häst i en stor härlig hage som uppmuntrade till att springa så hade jag nog inte behövt. Men vår hage är mkt kuperad, samt att det periodvis är antingen lerigt eller hårt och knögligt, och då rör sig hästarna inte mkt.

Så jag tycker det är kanonbra att kunna lösgaloppera, sedan ä jag noga med att paddocken inte alltid skall vara = lös galopp och stoj. Utan vi arbetar annat där också.

Riskfaktorn i paddocken skulle vara om han ville hoppa ut, några sådana tendenser har han inte visat. Sedan är det ju inte nödvändigt att jaga på dem. Min springer frivilligt för han tycker det är härligt... Busar och bockar och är HÄST.

Ok, jo om ni tycker det så.

Mina unghästar har fått bo i flock och då har lösgalopp kommit alldeles av sig själv. Jag har även löslongerat - vilket INTE är samma sak som att tjoa på dem och de får göra som de vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 926
Senast: Ray
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 539
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka