Hur mycket kan behovet skilja i procent...

krocket

Trådstartare
Efter mycket funderande undrar jag hur mycket det egentligen kan skilja i underhållsbehov mellan olika hästar om man jämför samma viktklass? Hur långt från tabellvärdena ska hästen befinna sig för att räknas som svår-/lättfödd? :confused:

;) Krocket
 
Ingen? Är alla lika trötta som jag?

;) Krocket - hade jag inte varit på jobb hade jag sovit nu...
 
tja, min hbl-hingst ligger ungefär 40-50 % över tabellvärdena, både underhåll och arbetstillägg... Har så gjort ända sen han var liten bäbis.
När jag red in honom gick han på ca 140 MJ... :eek:
Hans halvsyster blir smällfet bara hon tittar på en höbal. :crazy:
De två har tillsammans näringsbehov som två halvblod i den storleken, men det är som sagt väääldigt stor skillnad individuellt... Stoet ifråga har i vinter ätit ca 8 kg BRA hö/dag och hållit sig kanonfin på det. Han åt 12-14 kg/dag plus 3 kg havre. Båda har vilat.
 
Jag tycker det här är jätteintressant! Någon mer som har nå´n åsikt om vad man kan räkna som lätt-/svårfödd?


;) Krocket
 
Jag skulle vilja säga att behovet kan avvika i princip hur mycket som helst från tabellärdet.

Eftersom svår- respektive lättfödd inte är begrepp med enhetlig definition går det inte att svara på den frågan heller. Det man kan bilda sig en uppfattning om är om hästen verkar ha högre eller lägre behov än vad tabellen anger - några "gränser" för lätt- resp. svårfödd finns inte.
 
Tabellerna ger bara ett "rikt värde" för vad hästen borde ha för behov...

Mitt arab sto är en sån som både tappar och tar vikt väldigt lätt. På vintern försöker jag att hålla henne lite fet för annars så blir hon lätt för smal(hon står ganska mycket vintertid)på sommaren klarar hon sig oftast på bara gräs(beroende på betets kvalitet) och hon ser nästan alltid ut som en julgris. Hennes normala vikt borde vara ca 350kg men jag försöker hålla henne lite närmare 400kg. Efter betet har hon ett par sommrar vägt över 450kg... (julgris) :crazy:. Vintertid försöker jag hålla henne på ca 90Mj och 556 smbrp och detta är nog ganska mycket med tanke på hur lite hon rids, om jag rider(ca varje dag mycket lätt träning) på vintern så måste jag givet vis öka på fodret annars så tappar hon vikt och det går jätte fort.

Iår ska jag testa att inte släppa min lilla *julgris* häst på bete, bara för att se om det går att hålla henne i normal hull, pigg och glad....
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 877
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 975
Senast: Hedinn
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 000
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp