Hur mycket Kalk kan man ge?

Sv: Hur mycket Kalk kan man ge?

Snabb fråga..
hur mycket kalk kan man ge en häst?

Max giva menar du eller? Det finns inga angivelser på det, förutom att kvoten Ca/P helst ska hållas på maximalt 3:1. Överskott av kalcium utsöndras med urinen, står det i boken.

Om du menar hur mycket kalk man brukar ge som tillskott så beror det på hur mkt totalfoderstaten ger. Men man brukar ge max ett par matskedar om dagen.

Okej... Han får ungefär 3 kg kornkross 1 kg betfor, olja uppdelat på tre mål per dag. Hur mycket kalk kan man då ge honom?

lägger in en fråga, varför ger man kalk??

lägger in en fråga, varför ger man kalk??

För att ge hästen mer kalcium. Det kan behövas ibland om höet inte innehåller tillräckligt och inte heller resten av foderstaten. Ibland räcker inte bara att ge ett mineralfoder innehållande kalcium, i vissa fall behövs mer.

Jag ger min pålle kalk mest för att han har en pytte liten kalk britning i botsen benet.

Skulle också vilja veta. Ger väldigt lite nu, ca 2 nypor:D

De kissar ut överskottet så det finns väl ingen direkt maxgiva. Dock finns det bestämmelser för hur balansen mellan kalcium och fosfor bör vara och det bör man försöka hålla någorlunda.
Enda sättet att göra det är att man analyserar sitt hö/silage så att man vet hur mycket de får i sig genom det. Sen kollar man även hur mkt de får i sig från eventuellt övrigt foder. Om det då fattas kalcium kan man ge kalk.

Om ni inte hara analys så kanske det är bäst att inte ge för mycket - ge en matsked max om dagen.

Håller med Milly. Analys måste man ha om man ska hålla på och fibbla med olika fodertillskott. Kalk kissar hästen kanske ut men det kan vara skadligt för äldre hästar som faktiskt kan få njursten av för mycket kalk.

Vill också tillägga att anlys bör man ha annars också. Inte bara om man ska hålla på med en massa fodertillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
756
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka