Hur mycket hö kan jag ge

W

wookien

Behöver lite goda råd om hur mycket hö jag kan ge min häst som har gått ner i vikt :(av dåliga värden på hösilaget som han blir serverad av den nya stallägaren.
Han får 5 kg silage och 3-4 kg hö som jag ger i smyg vid ett och samma tillfälle vid insläppet.Har minskat silaget från 8 kg till 5 kg.
Hur mycket hö kan jag ge på en fodring.
Han får oxå havre och strålusern och lite fibergi.
Kraften vill jag inte öka på så mycket.
Hästen väger ca 500 kg.
 
Beror väl på värdena, men du bör ge minst lika mycket som du gör nu! 5 kg hösilage endast är alldeles för lite, så det är bra att du ger hö också.
 
Det beror ju lite på värderna i höet och hur mycket han tappat och hur mycket han arbetas. Kika på http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm och läs om hösilage innan du sätter igång så kanske du kan få lite draghjälp om hur mycket du bör ge.
 
Nu vet jag ju inte hur mycket lucern han får, men jag skulle säga att 10-15 kg silage borde vara mer rimligt att stoppa i en häst på 500 kg.

Jag såg att du bor i Tyresö och misstänker att det är svårt med stallplats där. Min första reaktion var annars att du borde flytta hästen om ni inte kan komma överens om hur mycket minsta grovfodergivan bör vara.

När det gäller att ge en stor högiva vid ett tillfälle anser inte jag att det kan orsaka några bekymmer om det inte är så att hästen är direkt undernärd nu, och det hoppas jag inte. Måste du ge högivan i smyg? Du har inte möjlighet att låta någon annan hjälpa dig att utfodra med hö vid mer än tillfälle (om ni är flera i samma stall som brukar vara där på olika tider kan ju detta funka)? Måste du minska hösilagegivan? Om han står på spån är det ju trevligt för honom att få mycket att tugga på?

Hoppas verkligen att det ordnar sig! :)

;) Krocket
 
Om man bortser från värdena så kan man ge hästen så mycket den hinner/orkar äta innan nästa måltid.

Tar man hänsyn till värdena på allt foder så ska man se till att det är balans. Är det ett energirikt, proteinfattigt hö så kan det vara knepigt att få till en balanserad foderstat med fri tillgång. Proteinöverskott från höet är okej.
 
Saken är den att jag får bestämma själv hur mycket hö han ska ha men bara deras silage gör att han går ner i vikt.

Därför kompletterar jag med mitt hö och tar bort några kilo silage.Dom fodrar inte med hö av olika anledninger så jag måste sköta höt själv och det blir till insläppet då kan jag själv hälla i det i boxen innan han kommer in från hagen.

Alla andra mål måste han fodras med silaget.Så det är bara på insläpps höt som jag skulle vilja ge honom,ja så mycket som jag kan ge.
Han är inte undernärd man ser bara att han har tappat och blivit lite insjunken.
Är dålig på hövärden men proteinet låg visst på 30.
Jag anar att det är höt som inte har så mycket näringsvärde, han har aldrig gått ner så här, när han fodrades med bara hö innan jag böt stall.

Det går inte att någon annan ger höt till han för jag förvarar det på annan plats så det är inte möjligt.
 
Du kan ju i princip ge obegränsat med hö. Det han inte äter upp direkt tuggar han antagligen i sig under natten.

mvh Jessica
 
Tidigare när jag stod inhyrd och hade lite liknande problem så köpte jag ett stort hönät som jag fyllde med 5 kg hö och noga hängde upp i boxen så han verkligen fick dom 5 kg'na hö också. På det viset fick han fri tillgång på hö under natten iallafall. Kanske du kan göra så? Löst inlagt hö i boxarna togs ut igen så därav hönätet :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 610
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 421
Senast: Piaff
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 196
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp