hur mycket hö får era shettisar som växer?

E

Elwis_86

Jag har 2 st 2 åringar. Hur mycket hö ska dom få?
Den ena shettisen är inte så kraftig.
Dom får havre, betfor och b-vitamin.
 
Vet du vad höt innehåller?`Kompisens 2 åring äter fri tillgång på hö och lite havre (typ 2 dl) och sen ½ kg Krafft Breed. Bara havre och hö räcker nog inte till din om du inte har höga proteinvärden i höt (och vet det mha analys).
 
Även mina små unghästar har fri tillgång på hö. Har 56 gr SMRP per kg TS. Jag kompletterar upp värdena i höet med havre och soja. :)
 
Okej Tack för svaren!!! :)
Min granne säger att jag bara ska ge dom Hö. Inget kraft foder stämmer det?
Hon säger att man absolut inte ska ge dom havre för då får dom jätte lätt Fång?! :confused:
 
Rent skitsnack (eller okunskap mer troligt). Shettisar har samma näringsbehov som större hästar, och krav på balans på foderstaten. Det bästa är om du kan ta analys på höt om du inte har det, och sen komplettera med det foder som behövs. Mest troligt behöver du något med ganska hög proteinhalt.
 
Det är ju väldigt olika, men mkt kan du nog ge dom. Men du får hålla koll på att dom inte blir för tjocka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 459
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp