Hur mycket hö får era hästar/ponnies?

Juzzzen

Trådstartare
Jag vill bara höra mej för. kanske finns liknade tråd, i så fall ber jag om ursäkt för att jag e tjatig... :angel: Min häst har fått ordination av min veterinär när han var inne för kotleds inflammation för två år sen att han behövde gå ner en del, han belastade benen alldeles för mycket me tjocka magen*gissa om jag skämdes*fick honom i fint hull efter bantning,o mer motion. piggare blev han oxå..sen kom betet.. :crazy: ..han får inte alls mycket hö(äter hö enilage) men har alltid tillgång till ren halm, för tarmarnas skull, o lite gräs nu så här på sommarens slut. Hur mycket ger ni era hästar, gärna hästar med lätt för att "valka" upp sig.... :smirk: men även ni med smalisar eller "normala" pållar!Tack så mycket! :bow:
 
Sv: Hur mycket hö får era hästar/ponnies?

Hästens behov varierar med individen. Jag kan tala om för dig hur mycket min häst får dels i kg foder, dels räknat i energi och protein.

Har du analys på ditt grovfoder? Om inte är fodermängderna inte jämförbara.
 
Sv: Hur mycket hö får era hästar/ponnies?

Utifrån foderstats beräkningen bestämmer jag hur mycket hö min häst får. Det brukar bli 12-15kg hö när det inte finns något gräs kvar i hagen. Jag har ett litet halvblod, som kan stoppa i sig en hel del utan att bli tjock. :bump:
 
Sv: Hur mycket hö får era hästar/ponnies?

Fri tillgång! Mitt vbl sto på ca 550 kg klämmer på vintern i sig 15-20 kg om dagen :)
 
Sv: Hur mycket hö får era hästar/ponnies?

Arab sto 400kg, som lätt går ner i vikt...
Just nu 7kg hö om ca 1 månad 8kg hö och när det blir -grader kommer jag att öka till 9kg.
 
Sv: Hur mycket hö får era hästar/ponnies?

Så mycket hö som möjligt! :-)

I år är det tyvärr så låga värden så jag måste ge mycket proteinfoder och en mindre högiva, men vid ett "bra" höår får hon gärna 9-11 kg. (Varmblod, drygt 400 kg.)
 
Sv: Hur mycket hö får era hästar/ponnies?

min ponny var fruktansvärt tjock - näe fet rent ut sagt. det ledde till lipom som trasslade till det i tarmarna och han fick åka in o opereras.
innan han blev sjuk var han fruktansvärt fin i hullet, det tog dock 1½ år.
när han var på "topp" åt han ca: 6 kg hösilage, 3 kg halmmix, morötter + kraftfoder.
allt är ju individuellt. samtidigt gick han 4-5 dressyrpass/vecka och jobbades hårt samt tävlade.
 

Liknande trådar

Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 527
Senast: Tinuri
·
Foder & Strö Låter det här ett vettigt sätt att banta ner en häst? (kommer längre ner) Den har säkert MINST 100kg övervikt, kan vara uppemot...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 863
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp