Hur mycket halm?

N

nyfikenjag

Vet ej om tråden ligger rätt här men jag undrar hur mycket halm jag kan tänkas behöva under 8 månader till en shettis och en islänning på lösdrift med en ligghall på ca 14 kvadrat ?(självklart stallas de in då och då och ska även då stå på halm).

Sv: Hur mycket halm?

Jag har två islänningar på lösdrift. Jag brukar fylla upp hela lösdriften med en stor fyrkantsbal (den mindre modellen av stora fyrkantsbalar, kommer ej ihåg mått) på hösten. Sedan brukar jag fylla på med en halv till, efter jul någon gång. Min sambo med flera bönder i trakten brukar elda dessa balar i sina halmpannor. De brukar kosta mellan 100-200 kr styck. Så har man traktor är det ett smidigt alternativ. Jag skulle gärna ha velat haft småbalar att fylla på med under vintern i år, men det blev ju inte den kvaliten på halmen som jag önskade.:(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 045
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka