Hur mycket halm använder du?

C

Curtis

Hur många kilo halm använder du till din hästs box varje dag?

Har i och för sig med foder att göra men tanken är ju inte att han ska äta ALL halmen. :angel:

Jag ska byta till halm och vill försöka beräkna hur mycket jag behöver på ett halvår.

Hur är det för er?

Mvh Monika

Sv: Hur mycket halm använder du?

jag använder ca 1 halmbal varanan dag ca 3 på veckan, beror på hur grisigt det är!

vet ej vad 1 bal väger men 20 kg kanske!

Jag använder en bal om dagen, slänger in två eller 2½ när jag mockar ut hela boxen.
Men hans box är ganska liten (men o andra sidan skitar han ner riiiktigt mycket)

Det beror ju på vad man har för halm.
Använder man halm på storbal, (rundbal, eller 4-kantsbal) kan det vara svårt att räkna kanske.
Jag har sista tiden använt mig av småbal. Det går väl åt ca 3-4 bal/box beroende hur man mockar.
Och beroende på vad man har för bädd. Har man permanent bädd går det ju åt mindre givetvis.

saffran skrev:
jag använder ca 1 halmbal varanan dag ca 3 på veckan, beror på hur grisigt det är!

vet ej vad 1 bal väger men 20 kg kanske!

har vanliga småbalar samma som hö brukar vara. la in 2-3 om boxen är helt tom sedan underhåller jag men den andra mängden!
har en normal stor box till en stor häst!

ca 1 bal per dag, och en bal väger ca 10 kg

Jag använder storbal-rundbal och det går åt ca 6 st per år till stor häst.

Det är just stora rundbalar som blir aktuellt för mig. Bonden vill ha 150 kr för en bal på ca 200 kilo. Ett år blir alltså kostnaden ca 900 kr. Det var billigt! Spån för mig blir ca 55kr *52 veckor=2860 kronor.

Det är 2000 kr jag kan lägga på träning i stället. Heja !!! :banana:

Vi har största modellen av storbalar och gör av med 1 bal på 2 dagar till 12 hästar, varav 4 står i spilta. Nu är jag inte speciellt sparsam på halmen eftersom tillgången är god. Vi har inte bädd utan mockar ut allt smutsigt och blött varje dag, och i botten på boxen har vi 1-2 skovla spån som tar det mesta av kisset. Omräknat till en häst skulle jag alltså göra av med ca 2 balar per månad.

Hej Jarrah! Har du fått några föl ännu? Visst väntar ni föl efter Metall bla. jag såg honom i Jönköping. Vilken underbar varelse!

mvh Monika

Jag använde mig av småbalar som vägde runt 10 kg. Vissa veckor behövde jag knappt lägga in något extra så det blev det bara en bal. Vissa veckor la jag in en halv bal/dag.
När vi fyllde upp en tom box gick det åt runt 7 balar, minst! Boxen är ca 20 kvm. Hästen var en glupsk fjordhäst.

Vill att det ska vara rejält med halm i boxen och till det så går det väl åt ungefär en bal (10kg varianten) varannan dag. Har en väldigt renlig häst med "toaletthörn" så jag brukar inte behöva köra ut speciellt mycket :D.
För att halma upp en helt tom box behövst det väl 3-4 balar.

Senast ändrad:

Angel skrev:
Har en väldigt renlig häst med "toaletthörn" så jag brukar inte behöva köra ut speciellt mycket :D.
Vilken lyx! :smirk:

Hm omöjligt att svara på jag väger inte=)

Men jag har en gammal häst som lätt får liggsår på haserna så jag gör av med ca 1 halmbal i månaden (stora) Den väger ca 120 kilo

Hej du! Jag hade inte fattat att det var du som hade bytt "namn". Har du flyttat din häst från L? Vi väntar Metall-föl 5 resp 18/5. Det ska bli spännande!

Jarrah skrev:
Hej du! Jag hade inte fattat att det var du som hade bytt "namn". Har du flyttat din häst från L? Vi väntar Metall-föl 5 resp 18/5. Det ska bli spännande!
Du fick säkert klura lite, eller hur? Japp, hästen är flyttad. Lycka till med fölen!

ps. Har du valt hingst i år ännu?

Jag gör av med ca 12 - 15 balar per månad, beroende på hur mkt som måste skottas ut. Varje bal väger mellan 12 - 15 kg och jag ströar alltid oavsett material så jag själv ska kunna sova där. Halmbädden är knähög när jag mockat klart.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 176
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar