Hur mycket grovoder

Sv: Hur mycket grovoder

mitt swb-sto 7 månader går med mamma om dagarna, de delar på 8 kg torrt ensilage (gissar att föling hinner få i sig 3 av dem, men det är osäkert då båda är glupska), tyvärr inte analyserat än. Annars har jag fördelat det såhär:

kl.6.15
3 kg ensilage
0,25 kg lucernepellets
2 dl hel havre
0,5 dl linfrökaka
0,5 dl pelleterad mineral
1 stor näve lucernehack
0,5 dl foderjäst
2 dl betfor

12.00
3 kg ensilage

17.00
2 kg ensilage
0,25 kg lucernepellets
2 dl hel havre
0,5 dl linfrökaka
0,5 dl pelleterad mineral
1 stor näve lucernehack
0,5 dl foderjäst
2 dl betfor

19.30
4 kg ensilage

Utan analys så är det kanske inte så mycket mening att kolla, men hon ser fin ut och växer bra. Mamma har fortfarande mjölk, och de har varit separerade nattetid ca 2 veckor. Föling får så mycket hö hon äter, och hon äter mer och mer. Det första 2 dagarna åt hon nästan inte alls i protest. Någon som tycker det ser helt galet ut?

/U

Vårt SWB-sto är helt avvand från mamma nu och på ett dygn äter hon detta:

Kl 06.30
Ca 2 kg hösilage
0,2 liter(torr) betfor
0,5 liter Dodson & Horrell Fölmüsli
Ca 1 l morötter

(Ibland 1-2 kg hösilge i hagen vid lunchtid)

Kl ca 15.00-16.00
Ca 2 kg hösilage
0,5 l Dodson & Horrell Fölmüsli
Morötter

Kl ca 20.45
Ca 2 kg hösilage
Ca 1 l morötter
Miniraler
B-vitamin (varannan dag)

Hon är i utmärkt hull, har alltid varit i bra hull. Hon verkligen älskar morötter :D Tyvärr så är hösilaget inte det bästa med de bästa värdena, men hon äter det med god aptit!
0,2(torr) l Kvarnby lucernpellets

min kille (hbl/travare) som e 8½ mån. han har fri tillgång på hösilage med bra värden men han äter minst 10 kg/dag. sen får han lite mineraler och ½ kg krossad havre. de e allt han får. han e super fin i pälsen å alltid vatt fin i hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Omröstning Omröstning
Foder & Strö Höanalys uppfattar jag hos många som ett absolut måste Och lite av en ”trend” Och övertro. Skillnad i om hästen är skogsmulle...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
7 308
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka