Hur mycket grovoder

Equilina

Trådstartare
får era -08or?

Skriv gärna vilken sort och om de får något kraftfoder också!

Finns värdena på grovfodret så skriv gärna det också. :)

Sv: Hur mycket grovoder

Mina får fri tillgång och det har en kvot på ca 10. Till det får de också Kvarnbys lusern, morötter och lite havre. Morötter och havren är mest för att de ska lära sig äta det. Plus mineralfoder anpassat till grovfodret.

Olika tror den yngste stoppar i sig ca 5 kilo och den äldsta nog omkring 7 -8 kilo ensilage. Den yngste är ju hos mamma i stallet så där vet jag inte hur mycket ha får i sig. Den äldsta som numera har eget rum på natten är då ungefär:
3 kg ensilage
1.3 kilo lusern
0,5 kg havre/pellets (än så länge är havre äckligt)
kanske 0.5 - 1 kg morötter.

Till det då fri tillgång på grovfoder ute i hagen.

min får fri tillgång på hö. Är en ganska matglad liten krabat så hon får nog i sig 3-4 kg skulle jag tro. Får även lite lusern, havre och mineraler men tycker bättre om höet.

min pillar i sej kanske 4-5 kg/dag när hon har en bra dag, får både hö med ganska lågt proteinvärde och ett kraftigt ensilage med massa klöver i :) hon käkar hellre ensilaget... sen får hon 1,5 kg lusernpellets ca 1 kg krossad korn och lite pellets (hippo alfa)... vissa dagar äter hon bättre än andra...

Min är såld och går på Lösdrift. Åkte när han var 6 månader, Dom är 10 hingstföl som får fri tillgång på analyserat grovfoder, har inte analysen i huvudet, men det var bra värden, samt 3-5 kg krafft groov125/häst och dag.

Tror att dom får i sig 6-8kg hösilage/dygn/föl.

en 6 månaders som äter 5 kg groov? är de inte bättre å ge plats åt med grovfoder?

vår 08 är inte helt avvand ännu. han får ca 8 kg hö och 1 kg krafft 125. När han är helt avvand kommer han få mer kraftfoder.

Jag har ponnyer som fortfarande är kvar med sina mammor. De får i sig 2 kg/hö och 4 kg hösilage samt 1-1,5 kg kraftfoder (havre + müsli, Salsa extra mix) och mineraler. Diar inte så ofta.

Våra har fri tillgång till hösilage (tyvärr med rent usla värden) då de går på lösdrift. Vi har 5 hästar i lösdriften, 2 föl, ett modersto, 2 valacker och de äter upp sin hösilagebal lika snabbt som i vår valackhage med 4 st "storätare".

Jag tippar därför att de drar i sig närmare 10 kg hösilage (de är 7,5 och 8,5 mån). Mitt föl diar fortfarande sin mamma, jag har försökt vänta med avskiljandet p.g.a. de usla värderna med nu ska de snart skiljas åt.

De får utöver det 1 kg krafft protein, 1 kg hestekraft, 1 kg havre, krafft mineral vit samt 1 skopa fosforbalans, jag ger kraftfodret 2 ggr/dag.

Min lilla 4½mån gammal , diar , går på lösdrift med sin mamma o några stora hästar .
Mkt torrt hösilage med skyhöga värden i allt ,, ingen kraft alls .

Varför ger ni så himmla mkt kraft foder åt fölisarna???

Varför ger ni så himmla mkt kraft foder åt fölisarna???

Antagligen för att grovfodret inte räcker till näringsmässigt?

Min snart 10-månaders hingstunge (går på lösdrift) har fritt med hösilage, han äter 11-13 kg/dygn, 1 kg krafft pluss grön, 0,5 kg havre,100g betfor och 100 g mineraler.
Givetvis är hösilaget analyserat och övrigt foder får han med utgång från det.
Hans jämnåriga kompis får samma.
Halvblod båda två.

Min får 6 kg hö(silage=85%ts) 30 smrp 8 MJ
2 kg lusern hackad strå
0.5 kg kvarnby lusern

0.5 krafftmusli grön
0.3 kg betfor
1 dl mineral

Halvblod född 1 maj, snart avvand men snuttar en gång/morgon

Min går fortfarande med mamma,och hon smakar lite på mammas kraftfoder (lucern,betfor,musli,kentuckyolja) får nog i sig typ en halvliter-liter av den blandningen gissar jag.Hon är korsning knabstrupper/ardenner/welsh bör bli d ponny. Hon är en riktigt rultig krabat så förövrigt går dom på fri tillgång på Hö,mineralsten och salt.

kan inte heller förstå hur en 08 skulle behöva 5 kg kraftfoder? det är väldigt väldigt mycket.. tror inte det är riktigt bra faktiskt. Har en väldigt svårfödd-07a (halvblod med fullblodsmamma) hemma och han får 1 kg havre och 1 1/2 kg kraft grov 90 och det klarar han sig jättefint på.Och fri tillgång på hö såklart!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Omröstning Omröstning
Foder & Strö Höanalys uppfattar jag hos många som ett absolut måste Och lite av en ”trend” Och övertro. Skillnad i om hästen är skogsmulle...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
7 308
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka