Hur mycket gräs istället för hö?

Harbor

Trådstartare
:confused:
Åh vad jag känner mig dum igen. På vårt stall så slår de själva sitt gräs nu och ger till hästarna som står inne, istället för hö. Ponnyn har fått jättemängder ser det ut som. Han börjar runda till sig igen. Vi satt lapp på boxen att han ska inte ha mer än han fått hö.....:o
Men nu fick jag höra att gräs måste man ha mkt mer än hö pga av den höga fukthalten. Stämmer säkert. Men hur är det med gräset då,vad är det som gör honom tjockare då? Och hur mkt motsvarar 7kg hösilage i gräs?? Vet inte vem jag ska fråga.

Sv: Hur mycket gräs istället för hö?

Gräs har ts-halt på 20 %. Hö har ts-halt på 84 %. Hösilage beror helt på vilken torrhetsgrad det har, det måste man veta för att räkna om.

Får hästen för lite ts/dag kommer mage och tarm att ta stryk, därför är det viktigt att man ger allra minst 1 kg ts/100 kg häst och dag.

Så om ponnyn väger ca 400kg så blir det ca 20 kg gräs per dag? Men detta gäller väl alltså bara om den enbart äter gräs? låter otroligt mycket. Men jag är nog skyldig stallägaren en ursäkt för min dumhet. Men jag undrar varför han fettar sig...

KL
Finns det nånstans på ett ungefär hur mycket gräs en häst får i sig på 1h?om man tänker på långt (över halv m)gräs. Min häst går på bete 1h och får dessutom i nuläget 5,8kg grovfoder (4.5kg torrhö och resten lucern). Häst på 500kg. Tänker främst på om han får i sig tillräckligt för magen..avf ser normal ut. Går dessutom och "knapprar" lite gräs som växer i vinterhagen. I vilket foderstatsprogram räknar man med bete?

Senast ändrad:

Hur menar du med om den enbart äter gräs? Ger du lucern eller hö också?
Kraftfodret man ger brukar inte jag räkna med, det är såpass lite och hellre ge lite över mini-giva av TS än tvärtom, tänker jag.
Skulle gissa på att din häst "lägger på sig" av vätskan och det större innehållet i magen. Känn över revbenen, inte säkert det riktiga hullet så att säga har ändrats så mycket.

tycker det låter som väldigt lite grovfoder åt en såpass stor häst. 1,2kg hö/100kg kroppsvikt alt. 5kg gräs/100kg kroppsvikt, är minimum för att få mage o tarmar att fungera normalt. Motioneras hästen dessutom så får man grovfodret något

Hur menar du med om den enbart äter gräs? Ger du lucern eller hö också?
Kraftfodret man ger brukar inte jag räkna med, det är såpass lite och hellre ge lite över mini-giva av TS än tvärtom, tänker jag.
Skulle gissa på att din häst "lägger på sig" av vätskan och det större innehållet i magen. Känn över revbenen, inte säkert det riktiga hullet så att säga har ändrats så mycket.

Jag vet faktiskt inte om de blandar gräset med lite hö också (är ju bara mamma till dottern som har hästen), åtminstone gjorde de det i början. Då minskar ju gräsbehovet förstås. Sen får han kraftfoder 1,5 l om dagen.

1,5 liter kraftfoder säger ingenting. vad för kraftfoder? hur mkt är det i kg? Vad har du för värden på grovfodret?

För att man ska veta hur mycket torrsubstans (TS) en häst får så måste man veta TS-halten i fodret och sen måste man väga fodret så man vet hur mycket foder hästen får.

TS-halten i växande gräs brukar ligga runt 20% men om stallägaren låter gräset torka innan h*n ger det till hästarna kan TS-halten vara högre. Det är väl inte troligt att h*n väger gräset som h*n ger till hästarna heller.

Om din häst har blivit rund om magen så har den fått för mycket mat. Börja med att slopa kraftfodret och säg till stallägaren att h*n ska väga gräset som h*n ger till din häst annars ska din häst ha uppvägt hösilage istället. Försök också att ta reda på hur blött gräset är.

Om du inte gör en foderstatsberäkning så bör din häst få ca. 6 kg TS om den väger 400 kg (1,5% av kroppsvikten). 7 kg hösilage låter lite. Om TS-halten är 65% blir det bara 4,5 kg TS. Du tillhör väl inte dom som stoppar hästen full av kraftfoder och snålar in på grovfodret? Dom flesta hästar klarar sig alldeles utmärk på en foderstat med enbart grovfoder + tillskott av det som saknas i grovfodret (mineraler, vitaminer, fettsyror samt ev. proteintillskott).

:confused:
Åh vad jag känner mig dum igen. På vårt stall så slår de själva sitt gräs nu och ger till hästarna som står inne, istället för hö. Ponnyn har fått jättemängder ser det ut som. Han börjar runda till sig igen. Vi satt lapp på boxen att han ska inte ha mer än han fått hö.....:o
Men nu fick jag höra att gräs måste man ha mkt mer än hö pga av den höga fukthalten. Stämmer säkert. Men hur är det med gräset då,vad är det som gör honom tjockare då? Och hur mkt motsvarar 7kg hösilage i gräs?? Vet inte vem jag ska fråga.
Du kan själv kolla hur mycket ts gräset (och hösilaget för den delen) har. Väg upp 100 gram gräs. Lägg det i mikrovågsugnen (alternativt ugnen på svag värme) mikra/torka i ugn tills gräset/hösilaget inte ändrar sin vikt längre (man torkar alltså bort vattnet i gräset). När grovfodret inte ändrar i vikt längre så är det torrt=ts-halten i gräset/hösilaget. Låt säga att du väger upp 100 gram gräs på en hushållsvåg. Efter att du torkat gräset helt så väger det 20 gram. Då är ts-halten 20%.

Vem har inte haft en ponny som blivit tjock bara av att "titta på ett grässtrå". Jag har en sån i alla fall. Kraftfodret kan ni säkerligen ta bort (energi finns även i gräs så kraftfoder behövs normalt inte som någon annan här nämnde). Jag kan tänka mig att näringsämnena i gräs är mer lättillgängligt än i hö. MEN gräs innehåller ju då som sagt mycket vatten vilket gör att det inte blir lika mycket näringsämnen per kilo foder!

När hästar betar gräs så rör de sig ju hela tiden. Dessutom tar det ju längre tid för dem att få i sig gräset än om de får det serverat på hög precis framför näsan. Det kan ju också till viss del bidra till hullökningen kanske...

Det här är pinsamt att berätta men det tycks vara himla svårt att få stallägare att analysera sitt hö här i Finland....Har just bytt stall och här varken väger de eller analyserar sitt hö (odlar själv) De har haft stall och ridskoleverksamhet i säkert 20 år och "vet" hur mkt hö hästarna behöver. När jag frågade om analysvärden så fick jag känslan av att vara besvärlig, och svaret att det är svårt att analysera eftersom höets kvalitét/värden är så jätteojämna så det är omöjligt att göra en trovärdig analys.
Vi bytte stall i maj, hade just gjort en foderstatsberäkning på grunden av förra stallets ungefärliga höanalys (som också var svår att få veta och vet ej hur trovärdiga siffror jag fick). Ponnyn får bara 1,5 l kraftfoder (ponyracing, som ni ändå inte vet vad det är) delat på tre gånger. Nu när vi ska släppa ut honom på bete snart så ska vi dra in det helt.
När hösten kommer och det blir övergång till enbart hö igen så får jag överväga att själv rafsa ihop lite hö här och där från höskullen och skicka in för analys antar jag.
Intressant är att när jag för denna diskussion med andra hästägare så är de totalt ointresserade av höets analysvärden, och nöjer sig med systemet som det är. Undrar faktiskt om det beror på att man i Finland och Sverige ser olika på de här sakerna??

Han åt 7,5-8,5kg i vintras då han inte motionerades så hårt. Fick allt hö i finmaskigt nät + träd och grenar att äta. HOPPAS att vårt nya hö är ok värden så han kan äta mer. Han var alltså sjukt fet när han kom. Var tvungen att dra ner radikalt.

Nu då han också äter gräs så har jag dragit ner lite på höet, får nya hövärdena nu inom nån dag. Han ÄR hungrig, men också extremt lättfödd. Förrförra ägaren som haft honom flera år sa att det är jättebra att han inte går på bete för han blir fet trots ordentlig ridning. Rids inte för tillfället då vi ska på klinik nu på måndag, misstänker nån slags ömhet/hälta.

Låter ju lite med 1h gräs, men det jag gjort också är att öppna upp 1-2m av den gräsiga sommarhagen typ var tredje dag så att han äter det jämt med marken så kan också shettisen gå där.

Därför jag funderar över detta för att jag inte vet... 5kg gräs/100kg innebär ju i hans fall 25kg men hur vet man hur mycket de äter på en timme? finns det i nån tabell?

Senast ändrad:

Jag har kämpat med att få bönder att göra analys, fast jag själv är villig att betala. Speciellt "gamla" bönder som ALLTID gjort... Jag vet inte ETT enda stall som har analys på sitt foder (bor i Österbotten). Jag är enda som analyserar.... har dock privatstall på 2 hela hästar;)

Hade i tankarna nån gång att studera och bli foderrådgivare, men vet inte vem som skulle anlita mej då ingen är intresserad av analyser!:angel: För mej är det självklart!

Jag har kämpat med att få bönder att göra analys, fast jag själv är villig att betala. Speciellt "gamla" bönder som ALLTID gjort... Jag vet inte ETT enda stall som har analys på sitt foder (bor i Österbotten). Jag är enda som analyserar.... har dock privatstall på 2 hela hästar;)

Hade i tankarna nån gång att studera och bli foderrådgivare, men vet inte vem som skulle anlita mej då ingen är intresserad av analyser!:angel: För mej är det självklart!

:D Jag skulle!! God businessidé! Eller sen inte, här i Finland!
Så du har också konstaterat att det är så här? Kan du då berätta för mig vart jag skickar min analys och vad det kostar?
Man rafsar ihop en påse hö, eller?

:D Jag skulle!! God businessidé! Eller sen inte, här i Finland!
Så du har också konstaterat att det är så här? Kan du då berätta för mig vart jag skickar min analys och vad det kostar?
Man rafsar ihop en påse hö, eller?
Försök att få ett prov ur flera balar. Tag försiktigt så att du får med eventuella blad och inte bara stråna. Klipp det i småbitar (några cm långa) och lägg det i en plastpåse. Skicka till analysföretag för analys. Här i Sverige kostar en vanlig analys (energi, protein och de vanligaste mineralerna) mellan 400 och 600 kr, så det är pengar som man tjänar in rätt snabbt (genom att man inte behöver fodra hästen med extra tillskott som den antagligen inte behöver). Finland har ungefär samma analysmetod så det skiljer nog inte så mycket i pris skulle jag tro.

Det finns två företag jag använt mej av. Ett är Valios (googla på artturi - första som kommer upp). Där kostar en höanalys 10,09€, mineralanalys fullständig 27,55€. Ett annat är viljavuuspalvelu. De gör en mer noggrann sockeranalys,kostar därmed mer 105€ för hästanalys (mineraler inräknat). 35€ för enbart socker. Där kan man också få hygienanalys.

För att man ska få ett bra prov (finns beskrivning på sidorna) bör man ta prov från så många balar som möjligt vad jag förstått. Detta år har vi köpt kvalitetssäkrat hö från en speciell "kedja" så de har skött om analyserna:)

Tillägger: Det bästa med att bo i Fin är att sockret ingår automatiskt :)

Låter ju lite med 1h gräs, men det jag gjort också är att öppna upp 1-2m av den gräsiga sommarhagen typ var tredje dag så att han äter det jämt med marken så kan också shettisen gå där.

Därför jag funderar över detta för att jag inte vet... 5kg gräs/100kg innebär ju i hans fall 25kg men hur vet man hur mycket de äter på en timme? finns det i nån tabell?

Hur mycket gräs som en häst äter per timma är högst individuellt. Det finns dock vissa studier på detta. I en studie kom man fram till att vissa hästar kunde äta så mycket som 5% av sin kroppsvikt per dygn. En häst som väger 400 kg skulle således kunna äta upp till 20 kg TS per dygn. Om man antar att hästen äter under 20 timmar (och vilar resterande 4 timmar) så blir detta 1 kg TS per timme eller 5 kg gräs med TS-halten 20%. Detta är dock extremfall. Jag skulle gissa att 3% av kroppsvikten är mer normalt.

http://www.equinescienceupdate.co.uk/hdpcl.htm

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 354
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve