Hur mycket ge av kli och filmjölk? Svar önskas snabbt

C

Cinnamie

Jag har en undrar angående kli och filmjölk. Jag ska ge kli och filmjölk till min häst då hon är lös i magen. Är det någon som vet hur mycket man kan ge per dag av kli och filmjölk? Jag ger annars 2dl betfor och 2 dl Mustang musli morgon och kväll.:angel:

Tacksam för svar:bow: / Ullis och Cinna

Sv: Hur mycket ge av kli och filmjölk? Svar önskas snabbt

En "vis tant" på ridskolan där jag jobbade brukade ge sina hästar filmjölk blandat mej lite bajs från andra hästar för att få rätt på tarmfloran och det brukade hjälpa. Har aldirg råkat ut för problemet.
Annars finns http://www.equiterapi.com/ där kan man köpa lite olika bra medel till dom flesta åkommor. Diarre botas bla med : ekbark, poria, blodtopp och gurkmeja. Men det finns fler:D

Jag har en undrar angående kli och filmjölk. Jag ska ge kli och filmjölk till min häst då hon är lös i magen. Är det någon som vet hur mycket man kan ge per dag av kli och filmjölk? Jag ger annars 2dl betfor och 2 dl Mustang musli morgon och kväll.:angel:

Tacksam för svar:bow: / Ullis och Cinna
Prova med att slopa betforen till att börja med. Många hästar blir kassa i magen av det.
Men min ena häst får ibland hallon/blåbär fil. Då får han 5 dl.

Ang. fil så ger vi ca 2-4 dl /dag Verum Hälsofil , i början kan man ge 1/2 -1 liter i ca 3-4 dagar .

Filmjölksmängden blir nog bra som du fått tips om redan. Men kli ska man inte ge mer än 1 hg/100 kg häst pga hög fosforhalt.
Jag har bra erfarenheter av både kli och Proviva blåbär. Jag brukar ge det när jag vänjer in sommarbetet till min ena häst som blir orolig i magen. Provivan ger jag ett par dl till en liten islandshäst.

Tur att så många hänger med i utvecklingen!!
Ta o läs på lite om ni ska kunna ge bra tips!

Vuxna hästar producerar INTE enzymet som bryter ned laktos som filmjölken innehåller o därför ska man inte heller ge dom saker som innehåller laktos!

Kroppen har slutat producera de enzymerna runt 2-3år därför då fyller d inte längre nån funktion eftersom dom inte diar mer då.

Ge hellre Proviva!:banana:

Hoppas du inte svarade mig enbart. Som du kanske såg i mitt svar så har jag bra erfarenhet av just Proviva och kli. Om filmjölk vet jag inget.

Det var inte riktat mot nån speciell..menar bara att förespråkar/rekomenderar man nånting så tycker jag att man ska veta vad man pratar om!

:bow: *precis vad jag tänkte skriva*

behöver hästen betforen och müslin? arbetas hästen så hårt att han inte överlever utan de där enorma mängderna foder ;)

har du hö eller hösilage till hästen?

jag skulle hellre rekommendera att bara ge hö (torrt hö dvs) och om du måste ge kraftfoder så ge någon sorts kraftpellets(finns krafft, hippo mustang och nån mer tror ja) blandat med vatten om du är rädd för fodersturpsförstoppning..

det fungerade jättebra på ett sto som var stört omöjligi magen.. och då var det totalstopp på allt vad godis hette, inga morötter, äpplen eller knäckebrödsbitar.. bara hö och krafft fick hon..

Hej!
Jag har oxå hört att hästar inte tål laktos, kan bli lösa av det, även att de behöver lactobacillerna.
Eclipse har Microbalans ( från växtriket ).
Probimin skall oxå vara bra.
De äldre vet ( som jag träffat ) tycker att den bästa metoden är att ge träck från en frisk häst.
Jag provade det mesta till min häst. Likaså inget hösilage i hagen och bara hö när han var dålig i magen. Men har börjat fundera om det inte kan vara sand i magen. Efter att ha läst runt här så låter det många ggr som att det är just det som kan vara boven. Sen blir tarmfloran säkert påverkad av sanden. Jag testar loppfrön nu och märker skillnad efter bara ngr dagar. Jag ger 2 dl morgon och kväll torrt till stor häst.
Hoppas det kan vara till någon hjälp. Jag har hemska erfarenheter av rubbad tarmflora, så jag vet hur jobbigt det är.
Kram

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 155
Senast: Lunketuss
·
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 301
Senast: Angelique
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 337
Senast: Madick
·
Z
Foder & Strö Har fått hem en 6 årig D-ponny som ska lägga på sig en massa muskler. Få ork & styrka. Vill ej ge havre för huvudet än så länge. Hon är...
Svar
3
· Visningar
882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka