Hur mycket foderjäst?

Immer

Trådstartare
Jag ska börja ge foderjäst till mina hästar i samband med foderbyte, men jag glömde fråga i affären hur mycket jag bör ge.
Hästarna är 600-kilosklassen.

Hur mycket ger ni era hästar per dag?

Immer

Sv: Hur mycket foderjäst?

På jästspannen har jag för mig att det står en dl per hundra kilo häst men jag tycker det är mycket. Ger tre dl per häst per dag. En dl per måltid. De är dock lite lättare än 600 kg skulle tro runt 500-550.

Det står inte på förpackningen? T.ex. min foderjäst (Vitaflor) ger man 30 mg av/dag, medan en annan kuse på stallet får 2 dl.

Tack till er båda. Jag börjar med en dl per häst ikväll, då.

Immer

I ärlighetens namn har ingen påvisat någon effekt på tarmfunktionen av det som kallas foderjäst. I stort sett alla sådana jag sett innehåller död jäst. Det är dock koncentrerad näring i det, mkt aminosyror som kan var bra om man har underskott. Att det skulle underlätta ngt vid foderbyte har jag svårt att tro.

Däremot har man påvisad en gynnsam effekt av levande jästkulturer som t ex bakjäst eller det som nämns i tråden Vitaflor 365.

Fast det kan ju hända att just den foderjäst du köpt är levande, det står i så fall på förpackningen men doseringen talar för att det inte är det. HH

Senast ändrad av en moderator:

OK, jag var också tveksam när jag köpte foderjästen. Men visst kan det ha en bra effekt vid pälssättning/fällning? I så fall sparar jag den till våren!

I eftermiddag kör jag ner till affären och köper bakjäst!

Immer

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
534
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka