hur mycket foder?

L

Liii95

hej, hur mycket foder ger ni era ponnyer?
min ponny börjar bli lite tjock nu och hon får ca 4 kg hösilage+lite i hagen per dag+att hon får 2 dl betfor och 1 dl korn 2 gånger per dag.
är det för mycket?hon rids ca 5 dagar i veckan.

tacksam för svar :)

Sv: hur mycket foder?

Storlek på ponnyn? Hur mycket är + lite hösilage? Vad innehåller höet?
Skulle skippa kraftfodret.

Storlek på ponnyn? Hur mycket är + lite hösilage? Vad innehåller höet?
Skulle skippa kraftfodret.

hon är 145 i mkh, hästarna får lite hösilage på morgonen när vi släpper ut dem, inte så mycket.det är väldigt näringsrikt, lite för mycket näring nästan ;P

okej :)

4 kg hösilage låter väldigt lite för en d-ponny.
Hade jag varit du skulle jag övervägt att skaffa hö med mindre näring i, eller byta ut en del av det med halm och ev proteintillskott. Om du nu inte vill motionera ponnyn mer.

Hade jag varit du skulle jag övervägt att skaffa hö med mindre näring i, eller byta ut en del av det med halm och ev proteintillskott. Om du nu inte vill motionera ponnyn mer.

jo men hon är väldigt liten i kroppen hela ponnyn och hon får först 2 kg när hon kommer in från hagen vid 6 och sen 2 kg till runt 9-10 på kvällen och det brukar räcka ganska bra.
nu är det så att min ponny hade en överansträngningsskada förra året så vi är rädda att hon ska få tillbaka den om vi börjar rida henne för hårt.

Vet du hur mycket hästen väger och vilken ts-halt det är på fodret? Jag tror du löper stor risk att skada hästens matsmältningsorgan genom den lilla givan du ger.

Får ponnyn ingen mat i hagen på dagtid? Dom 4 kg verkar ju vara det som den får inne på kvällen, till natten.
Har dom tillgång till halm ute, eller?

är du säker på att den är tjock o inte bara bukig? Låter som alldeles för lite grovfoder. Vad har hösilaget för Ts? Kan tala om att din ponny får mkt mindre grovfoder, än vad mina shettisar som inte arbetas alls får.

Fast om hon är 1,45 i mankhöjd och är tjock, hur kan hon då vara liten? :)

Min förra D-ponny på 1.43 fick ca 7 kg hö uppdelat på 4 fodringar plus att hon kanske snodde lite av kompisens hö ute. Hade halm inne att tugga på oxå.
Hon var lite knubbig, men jag blev ju tvungen att ge henne fördelat över hela dygnet, för magens skull.
Då förstår jag inte hur din kan vara tjock av ca 4 kg hösilage?
Låter som att magen inte kan må bra av så få utfordingar.

Senast ändrad:

Min 4-åriga d -ponny på 145cm får:

9 kg hösilage
2 kg hö
0,5 kg gräspellets

Hon är visserligen åt det kraftigare hållet, welsh cob, men TS ponny får alltså en tredjedel och påstås på det vara tjock, det tror jag inte en sekund på. Nåt är fel.

Knapplån..

Blir lite skärrad här... en d-ponny som äter 4 kg hösilage.. det gör väl inte ens b-ponnyer.. precis som andra redan frågat ts-nivån på grovfodret och vikten på ponnyn? Du (eller den som hjälper dig med att lägga upp foderstaten) behöver också veta värdena på grovfodret. Den är med hög sannolikhet inte tjock utan bukig.. (för lite grovfoder). En häst ska ha MINST 1 kg ts hö /100 kg /dygn. En d-ponny ligger väl omkring 350-400kg (kanske jag gissar) så det dubbla med grovfoder räcker väl knappt? beror på hur torrt det är. Vad som kommer utöver det beror ju på hur mkt den tränas, om den äter gräs utöver, vilket hull den redan har (säkert många fler saker jag har glömt). En häst behöver tugga mkt, gör dom inte det så kan dom bli konstiga i magen.

Köp dig en bok om foder (eller flera, 'hästhållning i praktiken' kanske?), plugga plugga plugga och rådfråga någon (i verkliga livet) som kan mycket om hästar, som kan hjälpa att lägga upp en bra foderstat, som kan kolla på ponnyn (och som kan räkna in värdena i det den äter). Foder är ett svårt ämne och nog inget man ska tumma in efter bukefalos, vad andra ger sina hästar...

Jag har två hästar...

En 4 årig kallblodstravare... mycket lätt och smäcker model.. vikt ca 450 kg i dagsläget... Sen en korsningsponny på två år. Ponnyn är även hon av lätt modell och hon väger nog max 250 kg skulle jag gissa...

De går på lösdrift... De får 6 kg väldigt torrt ensilage utlagt morgon och kväll i hagen... totalt 12 kg alltså. Förutom det så har de fri tillgång till havrehalm. Hösilagegivan ökas till 8 eller 10 kg morgon och kväll om balen är lite blötare.

De tas in en stund på box varje dag och får då lite krubbskrammel i form av ca 1 kg lusern, morötter, mineraler och salt.

Båda är i perfekt hull.....

4kg hösilage är helt klart för lite för vilken d-ponny som helst :S Som någon skrev innan mig, det finns risk att hästen tar skada av detta.

Svar på frågan vad min ponny äter; 10kg hö om dagen, han är 146cm i manken, väger ca 400kg. Hagpensionär. Lite morötter och b-vitamin i krubban vid intag.

Om inte jag är helt ute och reser brukar finns det en rekommendation på 1,2 kg stråfoder Per 100 Kg på samtiga hästar, stora som små.

Om inte jag är helt ute och reser brukar finns det en rekommendation på 1,2 kg stråfoder Per 100 Kg på samtiga hästar, stora som små.

1kg Ts/100kg kroppsvikt, mao ca 1,2kg hö, 1,5-2kg silage lite beroende på hur mkt vatten det innehåller. Har du blötare silage än 50%ts behöver man ge ännu mer/100kg kroppsvikt. Detta är MINIMI mängden för att mage o tarmar ska må bra.

Har en maxad d-ponny som får fri tillgång på hösilage, 1 kg müsli per dag samt 0,5 kg betfor i torrvikt (blir väl ca 2 kg i uppblött).
Fick även havre tidigare men blev fet och trött på den.

Det innebär att hästen får 2,6 kg torrsubstans. Vilket räcker till en shetlandsponny.

Den lilla givan gör att ni bryter mot djurskyddslagen, jag hade omedelbart sett över strågivan innan hästen skadas allvarligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 026
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel