Hur mycket foder till en maxad C-ponny?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 850
A

afsana

Vi har en maxad C-ponny New Forest på 140 cm.Vi köpte honom nu i oktober och han är lite rund om magen efter sommarbete. Fram tills vi köpte honom har bara ätit det som fanns i hagen + hö.
Han är ganska lat(vilket han enligt ägaren inte varit tidigare)och som sagt lite rund om magen. Hur ska vi få honom i form och dessutom lite fart på honom?
Hur mycket foder tycker ni vi ska ge honom?
Han rids 6 dagar/veckan ca 45 - 60 min.

Sv: Hur mycket foder till en maxad C-ponny?

Hästen ska ha så mycket foder att det täcker behoven, för att veta vad som täcks bör man först ha tillgång till en foderanalys på det hö/hösilage hästen äter.
Därefter kan du använda denna länk och prova att göra en foderstat, den är ganska enkel då den guidar dig igen om talar om vad du bör göra.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Sv: Hur mycket foder till en maxad C-ponny?

Hästen ska ha så mycket foder att det täcker behoven, för att veta vad som täcks bör man först ha tillgång till en foderanalys på det hö/hösilage hästen äter.
Därefter kan du använda denna länk och prova att göra en foderstat, den är ganska enkel då den guidar dig igen om talar om vad du bör göra.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Var skickar man iväg på foderanalys? Vad kostar det?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 550
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Maxad c-ponny grövre modell. Rids 6-7 dagar i veckan, minst tre pass är hårdare pass. Mycket långa uteritter.. Hon får just nu 6-7 kg...
Svar
14
· Visningar
1 821
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka