Hur mycket fibergi?

Fillifjonkan

Trådstartare
Min pålle går fortfarande på bete då stallet inte är klart ännu. Givetvis förstår jag att det är totalt omöjligt att säga hur mycket kraftfoder han ska äta men jag vill veta om jag ska ge 1 eller 10 kg, ja ni förstår hur jag menar va? ;)
Han är under igångsättning, är ca 160 cm vägar runt 510 kg. Han får fibergi bas, betfor, kalk och mineraler. Han känns slö när jag rider och det är inte likt honom. Några förslag?

Sv: Hur mycket fibergi?

hur mkt rids hann? dagar/vecka
min häst rids 6-7dagar i veckan normal- hård träning och hon får ca 1,5 kg bas och 0,5 kg elit + 300 gram betfor, b-vitamin, vitlök, majsolja, e-vitamin och salt. det funkar bra på henne. Hur mkt fibergi får din pålle då? du kanske ska öka den. Han kanske är trött för att han fortfarande går ute och med mindre gräs, mer energi går åt till att "hitta mat". Hur mkt beftor får han?
Hoppas det hjälpte lite!
Lycka till!

han rids 5-6 dgr/veckan. än så länge får han ingen betfor utan jag har mjukstartat med fibergin så inte magen får en chock. nu får han väl ca 2 proppade kraftmått med fibergi, har ingen aning om hur mkt det väger men jag ska kolla det i helgen.
1000 tack för att du vill hjälpa mig! :bow:

Hej..

Jag har gett mina hästar fibergi förut oxå då det sas att det var ett bra foder.
Nu tänkte jag även ge det till min häst som jag får hem snart, dock så sa hon som har hästen nu att fobergi är inte alls lika bra som alla säger.
Det skulle kunna gå lika bra att bara ge hästen korn, betfor och vitaminer.

Även en på Granngården har sagt det till mej, hon tipsa mej om
Kraft grov som skulle vara mycket mycket bättre.
Stämmer det?

Jag skulle vilja ge lite fibergi åt min häst iaf men ja jag vet inte om hon på granngården tyckte att det inte var någon ide så tänkte ja likadant, varför kosta på mej nått sånt när det andra håller lika bra om inte bättre för hästen.

Lite svar vore snällt :)

Tja Granngården säljer ju inte fibergi utan krafft produkter varför de givetvis kan prata lite illa om fibergi. Givetvis finns det många olika åsikter om vad som är bra och dåligt när det gäler foder likväl som allting annat.

Min åsikt är iaf som följer: Jag undviker pelleterat foder dels för att man inte ser vad som är i, dels kan pelleterat foder orsaka foderstrups förstoppning om man inte blötlägger ordentligt. Blötlägger man det så blir det en mjuk geggig röra och skapar inget motstånd alls för tänderna. Den enda mer erkände "hästtandläkaren" i sverige hävdar bestämt att pelleterat foder inte är bar för tänderna. fördelarna med fibergi så som jag ser det är att man ser vad man ger, det kan inte orsaka någon förstoppning och den främsta positiva egenskapen är att det är hackad halm i vilket ger mycket fibrer som är bra för hästarnas mage. Enda nackdelen med fibergi (tycker jag) är priset.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama