Hur mycket ensilage äter era föl och ett-åringar?

S

swebec

Vårt inköpta ensilage har en kvot på 10,5. Det är tänkt att fölen och ett-åringarna ska få fri tillgång. Jag har ingen tidigare erfarenhet av ensilage till så unga hästar, och nu undrar jag hur mycket era småttingar orkar stoppa i sig per dygn? De här är blivande D-ponnyer med en förväntad vuxenvikt på ca 450-500 kg. Jag tycker att de är rätt så duktiga på att stoppa i sig hö redan (fölen), och ett-åringarna är definitivt matglada, men nu kommer de ju att behöva äta så mycket mera (TS=42). Jag skulle vilja skissa lite på foderstater, tills det är dags att börja slussa in dem på ensilaget.

Så här är några frågor:

1. Ras/vuxenvikt på ditt föl eller ett-åring?
2. Ungefär hur mycket ensilage äter den/de per dygn?
3. Vilket TS har ensilaget?

Tacksam för många svar!

ge

Sv: Hur mycket ensilage äter era föl och ett-åringar?

Är det ingen som har/har haft sina föl och ett-åringar på ensilage?

ge

jo men jag hade inte så blött ensilage. Risken är att de blir enormt lösa i magen.

Blanda ut det med vanligt hö så fixar det sig nog

Mitra skrev:
jo men jag hade inte så blött ensilage. Risken är att de blir enormt lösa i magen.

Blanda ut det med vanligt hö så fixar det sig nog

1. Hur gamla var dina, och vilken ras/vuxenvikt?
2. Ungefär hur mycket åt de per dygn?
3. Vilket TS hade ensilaget?

ge

Jag ger min Welsh cob, 1,5 år gammal, fri tillgång på hö. Hon äter nästan 20 kg per dygn. Det är av mycket god kvalitet och jag lägger bara till lite kraftfoder...2 dl helhavre, 3 dl kornkross, 1 dl linfröpellets och 1 dl mineraler.

Jämför jag med nioåringen (fbl/vbl-trav)så äter unghästen mer hö än hon gör.

Båda är mycket fina, pigga och friska.

swebec skrev:
1. Hur gamla var dina, och vilken ras/vuxenvikt?
2. Ungefär hur mycket åt de per dygn?
3. Vilket TS hade ensilaget?

ge

1, stora travare och halvblod och araber från 8 mån till 1,5 år
2, ca 10-15 kg
3, mellan 70 och 75% ts så det var mycket torrt

Sen fick de även studcubes ca 2 kg per dag.

Piraja skrev:
Jag ger min Welsh cob, 1,5 år gammal, fri tillgång på hö. Hon äter nästan 20 kg per dygn. Det är av mycket god kvalitet och jag lägger bara till lite kraftfoder...2 dl helhavre, 3 dl kornkross, 1 dl linfröpellets och 1 dl mineraler.

Jämför jag med nioåringen (fbl/vbl-trav)så äter unghästen mer hö än hon gör.

Båda är mycket fina, pigga och friska.

TacK! Jag räknade ut att ett-åringarna behöver äta runt 18 kg, och fölen minst 13 kg för att täcka MJ-behovet. Jag tycker att det låter så mycket, men omräknat i hö är det i ändå minsta laget, 7,5 resp 5,5 kg. För ettåringarna blir det förstås ett onödigt stort proteinöverskott, men det bryr jag mig inte så mycket om. Jag är mest nyfiken på hur mycket hästar i den åldern är kapabla att trycka i sig på ett dygn?

ge

swebec skrev:
TacK! Jag räknade ut att ett-åringarna behöver äta runt 18 kg, och fölen minst 13 kg för att täcka MJ-behovet. Jag tycker att det låter så mycket, men omräknat i hö är det i ändå minsta laget, 7,5 resp 5,5 kg. För ettåringarna blir det förstås ett onödigt stort proteinöverskott, men det bryr jag mig inte så mycket om. Jag är mest nyfiken på hur mycket hästar i den åldern är kapabla att trycka i sig på ett dygn?

ge

Dom kan trycka i sig mycket!!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Har en fjordig på 10 månader som börjar bli lite rund, men absolut inte fet. Vill inte släppa en fet häst på bete så jag får justera...
Svar
4
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka