Hur mycket energi/ork som nygravid?

Amk

Trådstartare
Det var ett tag sedan jag syntes till här på förälder, och än räknas jag inte till den gruppen... men, jag har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med? När ni var nygravida, säg v. 4-10, hur mycket ork, energi och uthållighet hade ni då jämfört med i vanliga fall? Jag har tänkt försöka komma med på Fjällräven Polar Hade det varit tänkbart för er att delta på en liknande expedition som nygravida? Jag hoppas verkligen att jag kommer med men som ni säkert förstår försöker jag planera utifrån eventuella scenarion...

*länk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:
Det var ett tag sedan jag syntes till här på förälder, och än räknas jag inte till den gruppen... men, jag har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med? När ni var nygravida, säg v. 4-10, hur mycket ork, energi och uthållighet hade ni då jämfört med i vanliga fall? Jag har tänkt försöka komma med på Fjällräven Polar (ni kan se min ansökan här http://www.fjallravenpolar.se/UserProfile/185 ). Hade det varit tänkbart för er att delta på en liknande expedition som nygravida? Jag hoppas verkligen att jag kommer med (ni får gärna rösta på mig!) men som ni säkert förstår försöker jag planera utifrån eventuella scenarion...

Fram till typ v 8-9 var jag som vanligt. Jobbade 05-10, drog hem och käkade lunch, jobbade nästa jobb 12-17, sen hästen 18-21, gick och la mig vid 22-23 och sen samma nästa dag. Sen tvärvände det och jag började spy typ dygnet runt. Så är man van vid att anstränga sig/va igång går det säkert bra.

Fram till typ v 8-9 var jag som vanligt. Jobbade 05-10, drog hem och käkade lunch, jobbade nästa jobb 12-17, sen hästen 18-21, gick och la mig vid 22-23 och sen samma nästa dag. Sen tvärvände det och jag började spy typ dygnet runt. Så är man van vid att anstränga sig/va igång går det säkert bra.

Just det där illamåendet hade ju varit en omöjlig kombo på en sådan expedition... men det kanske ofta kommer lite senare i graviditeten?

Jag tillbringade de veckorna (och fler därtill) med att kräkas och sova.
För mig så hade det inte varit en möjlighet, men det är ju inget som säger att det kommer vara likadant för dig.

Just det där illamåendet hade ju varit en omöjlig kombo på en sådan expedition... men det kanske ofta kommer lite senare i graviditeten?

Jag mådde inte ens illa innan det bara vände från en dag till en annan så är nog omöjligt att förutspå när och om det slår till. Sen klarar ju många sig helt från spy/illamående. Hade ju varit tråkigt förstöra en sån upplevelse med att må illa.

Det var ett tag sedan jag syntes till här på förälder, och än räknas jag inte till den gruppen... men, jag har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med? När ni var nygravida, säg v. 4-10, hur mycket ork, energi och uthållighet hade ni då jämfört med i vanliga fall? Jag har tänkt försöka komma med på Fjällräven Polar (ni kan se min ansökan här http://www.fjallravenpolar.se/UserProfile/185 ). Hade det varit tänkbart för er att delta på en liknande expedition som nygravida? Jag hoppas verkligen att jag kommer med (ni får gärna rösta på mig!) men som ni säkert förstår försöker jag planera utifrån eventuella scenarion...
Jag hade lika mkt ork o båda graviditeterna. Sprang timmar varje dag förra, inte nu pga mammaledig men orken eller konditionen (inte bra nu visserligen men de beror på brist av träning). Vissa mår ju dock extremt dåligt.

Jag var trött som tusan men jobbade heltid med 12h-pass 3-5 dagar i veckan. Spenderade sista vändan mycket tid på tåg så jag var borta kanske 15h/dygn. Försökte sova middag på jobbet på min 40min-lunch och åt vid skrivbordet i stället men det får väl lov att vara acceptabelt med tanke på hur långa dagar det var.

Jag var trött under de veckorna, men inte så att jag var helt slut utan mer... sömnig. Jag hade inga problem att jobba varken dag, kväll eller natt men jag sov gärna så mycket som möjligt :angel: då tror jag det är mycket värre för de som kräks mycket, det är nog inte helt kul på en sån expedition.

Jag fjällvandrade/jagade med sambon v10-11 fick stanna hemma ett par dagar och kräkas men i övrigt gick det hyggligt. (Vi gick dagsturer ich återvände till huset varje dag.)
Lite sämre flås än vanligt. Otroligt jäkla trött på kvällarna och slocknade som en stock runt 20-20.30..
Jag har varit en sådan som spytt varannan/var tredje dag och få spytt hela dom dagarna. Höll i sej till v17.

Skulle jag få välja skulle jag hellre fjällvandra/jaga nu i v21 när jag mår toppen, bara lite kvällstrött fortfarnde!:)

Med första barnet somnade jag direkt när jag kom hem på eftermiddagen. Det höll i sig till i vecka 20 ungefär. Överhuvudtaget var jag väldigt trött den graviditeten.

Med andra barnet var jag inte så trött men istället spydde jag dygnet runt.

Jag var som vanligt fram till vecka 6, då började jag spy.

Det är vanligt att vara trött under celldelningen (eftersom den är ganska resurskrävande för kroppen) alltså fram till typ vecka 14.

Jag mådde inte illa men under de veckorna var jag ofantligt trött och kunde inte springa eftersom pulsen närmade sig maxpuls av att bara gå i trappor. Skulle ha sprungit Lidingöloppet men fick ställa in vilket grämer mig. Nu (v 17) hade det inte varit några problem tror jag!

Vid den tiden (vecka 4-10) så har jag kräkts dygnet runt med alla mina barn. Sov bort dagarna. Är i vecka 24 och har ännu inte fått tillbaka min energi helt :down:

Det framgår inte av hemsidan hur fysiskt ansträngande det kommer bli. Men jag misstänker starkt att om du skulle komma med och vara nygravid och arrangörerna fick veta det skulle de inte låta dig delta. Man får inte ens gå på massage innan v. 12, för de vill inte behöva misstänka att ev missfall berott på behandlingen.

Jag skulle ha kört Vasaloppet i v. 12. Jag drog mig ur för min kondis försvann runt v. 7. Jag kunde hålla på som vanligt med låg- och medelintensiva aktiviteter men så fort jag ansträngde mig lite extra (ex försökte köra om någon i skidspåret) så tog det stopp. Jag blev också trött på så sätt att jag inte orkade både jobb och träning på en dag. Jag hade inget problem med illamående. Men sånt kan man ju inte veta på förhand.

I just de veckorna mådde jag som mest illa och var som allra tröttast. Sov 12 h/natt och var tvungen att sova ett 2 h pass på dagen för att hålla ihop. Tålamodet var i botten. Tackade min lyckliga stjärna för att merparten av perioden var under min semester. Charmig som få och ett perfekt resesällskap med andra ord... ;)

Dom veckorna sov jag. Fanns inte på kartan att hålla sig vaken mer än några timmar i sträck, jag somnade stående på jobbet ett par gånger.
Mitt livs första sommar semester sov jag bort alla tre veckorna...

Kräktes aldrig men illamåendet fanns hela tiden som en klump i halsen och magen. Jag blev dessutom yr och matt av ingenting.
I vecka 10 kom foglossningen och helt plötsligt kunde jag inte gå i trappor, knappt gå alls faktiskt... Blev först sjukskriven 50 % och sedan heltid.

En bekant som var "nygravid" samtidigt mådde hur bra som helst, för henne försvann mensen men annars förändrades knappt nånting. Nu efter halva graviditeten har hon en liten kula på magen men håller igång som vanligt och mår fint.

Dvs, det är så jätte olika mellan personer så det är hopplöst att gissa hur just en specifik person kommer må.

Jag var helt galet trött nästan fram till vecka 20. På ett sätt som gjorde mig handikappad, jag bedömer att jag hade ungefär 25% av min vanliga kapacitet.
Och då var det inget illamående (eller nästan inget i alla fall) utan jag var bara trött och hade inte lust med någonting.

Jag tror det var ungefär som vanligt, men helt ärligt hade jag semester så jag gjorde nog inte så många knop ändå. Kanske joggade lite. Jag trodde inte det skulle vara någon skillnad och jag märkte inte någon skillnad vad jag minns.

När jag började rida igen (rider konditionskrävande, läs tills jag är mer slut än efter friskis intensiv) var det nog v 8-12 eller så och jag tror inte det var några konstigheter utom (om man verkligen känner efter) att jag möjligen var lite tröttare och mer nervös för att drösa av.

Ev kan man ju bara för säkerhets skull skjuta på försöken till efter att man vet om man kommer med? För en sak jag faktiskt märkte var att jag blev mer nervig än jag trodde jag skulle blivit -läs försiktig och försiktig kan vara farligt att vara, man fumlar liksom och har inte full koncentration.

En annan sak är att missfallsrisken är ganska hög i början så det kunde vara psykiskt jobbigt att få ett missfall mitt på fjället i sitt livs lopp och sitt livs upplevelse (det skulle ju inte bero på tävlingen men det kan vara lite upprivande och blodigt och jobbigt även om man var helt inställd på att missfall är vanliga i början 50% totalt inräknat innan folk vet att de är gravida=tidig mens och 30% eller så efter att man vet, hade jag läst då.). Jag fick ett på semester i Egypten och det förhöjde inte upplevelsen direkt trots att jag var helt inställd på en 30% missfallsrisk -dvs hade läst på och inte var sådär extra ivrig på barn. Just då var jag bara i form att hänga på hotellrummet en dag. (Men det kanske är en knäpp idé att räkna med sådant.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka