godishanna
Trådstartare
Sitter och kollar på ett danskt fodersortiment Aveve. De anger energivärden i FE... och råprotein i %. Jag har förstått så mkt som att de räknar med nettoenergi och inte omsättbar energi som här i sverige. Men hur räknar jag om det? Om det skulle betyda Foder Enhet som jag läste någonstans skulle det ju bli väldigt mkt energi i, i detta fall musli, fodret...
Och sedan råprotein, som om inte energin var klyddig nog. Kan jag utgå från att 10% rp är runt 70-75 smbrp i en vanlig pellets/musli??
Dessutom ser jag ofta att många svenska foder har med både ME och DE. Varför då? Det är väl ME man ska räkna med då?
Känner mig en smula förvirrad. Trodde jag kunde det här med räkna foderstater efter alla år
Och sedan råprotein, som om inte energin var klyddig nog. Kan jag utgå från att 10% rp är runt 70-75 smbrp i en vanlig pellets/musli??
Dessutom ser jag ofta att många svenska foder har med både ME och DE. Varför då? Det är väl ME man ska räkna med då?
Känner mig en smula förvirrad. Trodde jag kunde det här med räkna foderstater efter alla år