Hur mycket blötmat?

gul_zebra

Trådstartare
Går i kattköpartankar och hoppas på katt typ i sommar eller så, men räknar innan det på hur mycket det kommer kosta att ha katt så jag inte står där och inte har råd att mata den - jag vill ju inte att den ska bli tvungen att äta upp mina kära råttor ;)

Jag tänkte ge både torrfoder och blötmat, känns klart enklast med fri tillgång till torrfoder och så blötmat utöver det. Problemet jag stött på här är att jag inte har någon aning om hur mycket blötmat man ska ge när katten får både och, och utan mängden blir det ju omöjligt att räkna ut vad det kommer kosta varje månad. Hur mycket blötmat/dag ska jag räkna på?
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Du kan räkna att ungefär en burk/tetra går åt per dag. Dvs ca 400 g som kostar ca 10,-. Blir billigare om man köper större kvantiteter på nätet eller hittar butiker med specialpriser.

Om jag får ge ett råd så tycker jag du ska satsa på 100% blötmat då det är mycket nyttigare för katten. Blötmaten kan stå framme hela dan utan att blir dålig om det inte är riktigt varmt eller väldigt mycket flugor.
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Mina katter får förutom torrfoder cirka en fjärdedels burk med våtmat varje dag (dvs en kattmatsburk räcker i cirka 4 dagar:p).
Dem får även torrfoder men ej fri tillgång men flera gånger då dem är inne.
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Jag räknar på ungefär 100g blötmat per kilo katt och dygn, lite upp och ner beroende på hur aktiva de är. Så min 3,5 kilos kisse får just nu ca 350 g per dag! Inget torrfoder förutom som godis då han får svarthaka av det (fast på morrhårskuddarna liksom).

En Bozita/Mjau-tetra (370g) räcker alltså ett dygn och kostar normalt 11:-, men går att hitta på extrapris och med rabatter för typ 7:-. På ett år blir det 4065:- på fullpris, eller 2555:- på extrapris.
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Katt-acne. Ser ut som en svart beläggning eller svarta prickar. Kan bli läskiga sår om man inte åtgärdar orsaken.
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Ja Bozita och Mjau är de jag kikat lite extra på, såg att de ska vara bra :)

Nu hoppas jag visserligen på att jag ska kunna ta över mammas hittekatt, det hänger lite på försäkringsfrågan (okänd ålder, jag har inte råd att ta en oförsäkrad katt till veterinär om något händer) och om han kan låta bli mina smådjur, och han vägrar blötmat helt så med honom är det inga problem så sett. Men även om jag tar över honom så blir det en till katt till våren/sommaren så han kan få en liten kompis och den hoppas jag ska kunna äta blötmat utöver torrfodret.

Därav är det alltså inte aktuellt med bara blötmat (såvida det inte visar sig att kattherren Katten inte går att försäkra eller inte kan låta bli smådjuren). Ett stycke envis kisse sitter ivägen och det känns bara bökigt att en ska ha bara torrfoder och en ska ha bara blötmat. Men kan katt nr 2 tänka sig blötmat så vill jag gärna ge det också liksom. Men det är svårt det här - det blir mina första katter, har tidigare vuxit upp med katt men inte varit delaktig i skötseln och annars som mest suttit kattvakt bara :)
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Det finns sätt att fasa över katter på blötmat, även såna som egentligen vägrar. Långsamt och listigt, och kladdigt. Man blandar ihop det goda med det äckliga, först bara jättelite blötmat och normal portion torrfoder, och sen ökar man blötmaten och minska det inblandade torrfodret tills det bara är blötmat kvar efter några veckor.

Är katten yngre än åtta år så kan du försäkra honom utan veterinärintyg hos agria, förutsatt att han vid försäkringstillfället är frisk och kry på alla sätt. Kan vara värt att be din mamma att ta honom till veterinär för hälsokontroll och åldersbedömning innan du teckar försäkringen, så du vet att du inte ljuger när ni tecknar den. Det kostar runt 400 kronor med en sådan enkel undersökning.

Och värt att tänka på - det är inte alla katter som vill ha kompisar. En del trivs bättre ensamma, så gör inga definitiva planer innan ni bott ihop er lite, du och kisse nr1. Skaffa (köp eller låna på bibblan) "Kattens hemliga liv : hur din katt ser på världen" av Vicky Halls, den har mycket bra information om hur katter fungerar och agerar.
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Värt ett försök då alltså :)

Jag tänkte försäkra hos If iom att de har fast självrisk men de har 7-årsgräns. Katten har iaf vad de misstänker kan vara ett chip, så vi ska ta en tripp till veterinären och kolla det efter jul eller så så kanske vi kan få fram hans ålder den vägen. Skulle inte det gå kan tydligen If tillåta försäkring om veterinären bedömer att han inte är under 7 år. Men då gäller det ju att han inte är för gammal också, får jag inte försäkra så är det kört. Tyvärr, för jag är döförtjust i Katten men kan jag inte ge honom vård vid behov så är det bättre att inte ta över honom.

Yes det vet jag, har en ensamkisse i närmsta släkten som snarare ser objekt som ska utrotas istället för kompisar. Katten (ja han jag ska ha heter så alltså, för att slippa ev förvirring ;)) däremot visar rätt tydligt redan nu att han vill ha kompis så det är förhoppningsvis lugnt. Han har som mest varit skeptisk mot en kattunge men det är tydligen rätt vanligt och en vanesak vad jag fått höra, stämmer det? Tänkte mig en kattunge när det blir dags - känns som att det vore lättare när det kommer till att lära kissen att mina smådjur inte är mat. Och att det vore kul att få vara med från start kan jag ju inte neka till heller, förstås.

Tack för tipset, ska kolla efter den när jag är iväg till bibblan nästa gång :)
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Kan du inte försäkra i ett annat bolag som inte gnäller om åldern då?? (tex agria)
Du kan aldrig lita på att försäkringen kommer ta behandling/hela behandlingen ändå, så om det ekonomiska villkoret för att ha katt är att du inte kan behandla fr mer än självrisken är det nog bäst att låta bli tyvärr. Det finns en del kostsamma sjukdomar (FORL brukar vara en sådan) som de flesta försäkringar inte ersätter.

Övriga utgifter att komma ihåg är att sand inte sällan är dyrare än mat. (Mina går på billiga träpellets, men det är många som vägrar oc är petiga med vilken sand som ligger i lådan), vaccinationer (3-600:-/år beroende på om vet tar klinikavgift o.dyl), och man får ofta räkna med tandstenstagning med jämna mellanrum (även om man sköter tänderna). Det var flera år sedan jag tog tandsten så jag är lite osäker på priset, men över tusenlappen blir det iaf. Det är inte heller något man kan slarva med, då kommer följdproblem.
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Har ni inte kollat chipet redan alltså?!
Det kan ju finnas en ägare nånstans som gärna vill ha tillbaka sin kisse.
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Nej det är jag medveten om, men det kan ju dra iväg bra mycket mer med rörligt än med fast. Jag ska ansöka om ett kreditkort att ha som buffert just in case, ingen fara på taket där, men jag undviker ju gärna att det drar iväg ändå.

Yes, sand finns med i beräkningarna :) Likaså vaccinering, kastrering av framtida kisse, klösträd, leksaker osv. Det jag har kvar att lösa på den fronten är mest hur jag ska göra med ett stycke dörr - ska ha innekatt och har bara en dörr att öppna för vädring samt dörrhandtag som sitter i vägen för att kunna göra en skärmdörr. Tandsten är väl det jag inte haft en tanke på, annat än att det är ännu en anledning till att jag gärna ger delvis torrfoder - men tusenlappen kan hostas upp vid behov. Var inte längesen jag var in till vet för tömning av varböld på en råtta och räknade på att det skulle gå på runt tusenlappen, utan några problem i min budget :)

Är det något annat jag kan tänkas ha glömt räkna med tro?

ullo: Nej, chipet har upptäckts rätt nyligen och mamma har inte haft råd att gå och kolla det än. Skulle det dyka upp en ägare när det kollas efter jul så får man ju kontakta henom då såklart, men det är något som mamma får ta då det är hennes katt (nu iaf). Han har iaf inte anmälts saknad hos varken polis eller katthem.
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Skruva i en hasp, så du kan ställa dörren på en två cm springa. För litet för katten, stort nog för luft.
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Man kan läsa av chipet gratis hos flera kliniker, ring och fråga :idea: Säg som det är, det är en upphittad kisse som ni gärna vill hitta ägaren till.

Intressant med svarthaka! Hade aldrig hört talas om det innan. Hur upptäcker man det på en svart, mörk katt?
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Varför har inte jag tänkt på det :o Tänker skylla på att haspen som redan sitter där har förblindat mig (tyvärr tror jag springan blir för stor med den haspen - funkar nog till Katten men inte till mindre än honom). Och här har jag suttit och klurat på typ en skärmdörr man kan hänga på och av och annat tjafs! Tack för tipset, hasp it is! :D

sthu: Ah, visste inte att det gick. Ska vidarebefodra det till mamma när jag träffar henne idag så får vi kolla det, tack! :)
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Man kan läsa av chipet gratis hos flera kliniker, ring och fråga :idea: Säg som det är, det är en upphittad kisse som ni gärna vill hitta ägaren till.

Alternativt så ringer man till en ID-kontrollant för häst som har chip-behörighet.

Vi är många - kolla på svehast.se

jag gör sånt gratis.
 
Sv: Hur mycket blötmat?

Hur fungerar det förresten, om det här misstänkta chipet är ett chip och man får fram en ägare - kommer man då helt enkelt kunna få ut kontaktuppgifter och får kontakta denne själv eller sköter djursjukhuset det? Hur går det till?

Och hur ser "ägarskapet" ut då? Katten är ju sedan innan anmäld hittad hos bla polisen där han räknats som hittegods. Enligt polisen är han helt lagligt mammas katt sen de 3 månaderna hade gått för över ett år sen nu. Så om det nu dyker upp en ägare på chipet - vem är ägare rent juridiskt?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 736
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: ufot
·
Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
1 120
Senast: Wille
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp