Hur mycket betfor kan man ge ?

doris

Trådstartare
Pållen i fråga har en uträknad foderstat. Jag har medvetet lagt kvoten Protein/energi ganska hög då pållen har svårt att hålla hull och behöver bygga mer muskler.

Den uträknade foderstaten har pållen gått på i snart 3 månader. Hullet är toppen, men det som oroar mig lite är att pållen har blivit lite loj/seg.

Kvoten ligger på 6.9
Pållen får idag 6 dl betfor (torr vikt = 240 gram), och då betfor innehåller ganska mycket energi i förhållade till protein undrar jag hur mycket mer betfor man kan ge, utan att pållen blir lös i magen.

Hoppas att någon har något förslag.
 
Det här med hur mycket betfor man kan ge är väldigt individuellet. Det variera från häst till häst.

Har hästen blivit seg/slö efter att du höjde kvoten? I såfall kan det bero på att det går åt mycket energi till att bryta ned proteinet. Prova att höja betforn, ett halvt till ett kg borde inte vara några problem, eller varför inte lägga till ett kg hö till och se om det hjälper.

Lägg gärna ut analys och foderstat så kan du få mer specifik hjälp.

mvh Jessica
 
Du kan ge upp till 200 gram torr Betfor/ 100 kg häst.
Om den blir lös i magen eller inte får du väl helt enkelt prova dig fram till, men om du ökar lite långsamt och fördelar på dagens givor så går det nog bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 058
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 940
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp