Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp, så det har jag "av tradition"Tror det senast var nån gång på 80-talet nån sa i min närvaro att man "måste" ha 12 av varje.
För så skulle det vara. Dvs "mormorskunskap"?
Ja skall vi vara noga består mina av 4 serviser.... men till vardags kan jag lika gärna ta farmors finporslin som vardagsporslinet.Japp, så det har jag "av tradition"
Och NEJ! @athena_arabians det gällde hur många delar i EN servis - inte hur många serviser...
Ett dussin, dvs 12, var standard när man samlade porslin när jag var ung.Som titeln lyder, hur många exempelvis tallrikar ingår i en "vanlig" uppsättning av serveringsdelar? Jag ska vid nästa flytt byta ut mitt gamla porslin jag haft sedan jag flyttade hemifrån för 11 år sedan till ett fint jag hittat på IKEA. Det heter Gladelig och jag bara älskar det. Min gamla uppsättning med tallrikar och muggar är i varierad blandning och olika antal då jag köpte second hand vad jag fann.
Jag har hört att man ska ha 6 stycken av varje del, eller åtta, men IKEA säljer exempelvis skålarna i 4-pack. Man kanske kan köpa dem styckvis, har bara kollat online. Men Hur mycket har ni av varje del?
Jag har en eller två tallrikar av varje servis. Men har rätt många ändå.
Ja, tycker det är rätt trist med likadana tallrikar.Det är ju fint att mixa också tycker jag!
Ja, tycker det är rätt trist med likadana tallrikar.
Jag med! Gillar att missmatcha! Tycker det blir vackert när man blandar former, färger, mönster. Även på kläder/inredning osv. Men det där är ju såklart högst personligt!
ServisHaha ja, jag fick blackout på vad det hette tills jag kom på porslin senare och glömde ändra i rubriken. :P
Men ja, jag har inte jättemånga vänner över men desto mer familj. Jag bor och lever ensam men har 7 syskon med familjer och vi är ofta 6-7 stycken. Så kanske jag borde ha 8 av varje ändå?
Japp, så det har jag "av tradition"
Och NEJ! @athena_arabians det gällde hur många delar i EN servis - inte hur många serviser...
Precis! Och jag har många vänner som blir väldigt förvirrade när jag börjar prata om kuvertbröd :PHeter det inte kuvert? Alltså ett kuvert är en mattallrik, en djup, en assiett, en gaffel, en kniv, en dessertsked, en soppsked och så vidare. 12 kuvert av en servis skulle en väl ha? Och eventuellt även kaffekuvert.