I
Ignalina
Hej! Nu går jag i betäckningstankar. Vi har tidigare avlat på våra arabston men nu har jag ett halvblodsto som jag funderar på att betäcka. problemet är att hon har en del grejer för sig(som inget av de andra stona har ett jämförbart beteende med) som jag inte vill att fölet ska ta efter. Hon blir snabbt otålig vid borstning och skrapar och ibland t om sparkar mot en. Som jag ser det så testar hon bara och ser det inte som något direkt problem då beteendet minskar hela tiden och är hanterbart. Men om jag tar för på henne så vill jag ju ha kvar fölet och vill absolut inte ha en till häst med ett så här tråkigt beteende.
Så tror ni att fölet skulle ta efter beteendet? Som jag ser det så kan det ju uppfattat mammans beteende som att vi är farliga och få en skev syn på människor. Jag menar mammans beteende borde ju förmedla fara, eller hur? I övrigt är det ett trevligt sto och hingsten jag tänker betäcka med är hur trevlig som helst i exakt alla lägen. Så vad tror ni? har ni någon erfarenhet av sånt här? Stoets temperament är dels ärvt från pappan som har rykte om sig att nedärva detta temperament. Hingsten jag tänkt betäcka henne med nedärver inga liknande tendenser. Är jätte glad om någon vill komma med lite tankar eller åsikter.
´Tack på förhand!
Så tror ni att fölet skulle ta efter beteendet? Som jag ser det så kan det ju uppfattat mammans beteende som att vi är farliga och få en skev syn på människor. Jag menar mammans beteende borde ju förmedla fara, eller hur? I övrigt är det ett trevligt sto och hingsten jag tänker betäcka med är hur trevlig som helst i exakt alla lägen. Så vad tror ni? har ni någon erfarenhet av sånt här? Stoets temperament är dels ärvt från pappan som har rykte om sig att nedärva detta temperament. Hingsten jag tänkt betäcka henne med nedärver inga liknande tendenser. Är jätte glad om någon vill komma med lite tankar eller åsikter.
´Tack på förhand!