Hur mycket äter en D-ponny?

H

hejlisa

Hej alla glada!

Jag undrar hur mycket en normalbyggd D-ponny äter på ett ungefär om dagen. Om ponnyn arbetas dagligen.

Hur mycket hö, halm, pellets, mineraler, vitaminer osv.?

Jag vet att det beror på från häst till häst. Men nån kan väll säga till mig på ett ungefär?:idea:

Tack på förhand!:bow:

Sv: Hur mycket äter en D-ponny?

Jag vill först säga att jag absolut inte är någon expert på foder. Jag har haft en egen häst och talar utifrån vad jag lärt mig genom det.

Vad gäller grovfoder har jag för mig att man bör beräkna 1,5 - 2 kg/100kg häst. Min d-ponny vägde någonstans mellan 420-450 kg och fick ca 6,5 kg hö om dagen normalt sett. Vi hade dock ett bra hö, näringsmässigt.

Hur mycket kraftfoder och mineraler man ska ge beror väl helt på vilken typ av häst man har och hur mycket den rids samt vilket näringsvärde fodret har och hur mycket hästen behöver.

Jag skulle råda dig att prata med någon som har mycket kunskap om hästar. t.ex. tränare, någon på ridskolan etc. Det är viktigt att det blir rätt med alla näringsämnen för att hästen ska fungera bra..

Det finns även böcker om hur man kan räkna ut foderstater, om man har alla näringsvärden, detta är dock ganska krångligt tycker jag, men nödvändigt. Som sagt ta hjälp av någon som har erfarenhet av detta med foder. Jag vet att det även finns foderrådgivare hos olika foderföretag. Du bör ha i åtanke att dessa vill sälja sitt foder, så klart. Detta har jag ingen erfarenhet av. Jag vände mig till ridskolan och fick hjälp av dem i början.

Lycka till :) !
Mvh. Fiddeline

okej tack så mycket fiddeline :) vad kostade det för dig med 6,5 kg hö i månaden?:bump:

min d ponny är 143-144 cm/mkh och 5 år. han får frittilgång till hö och vitamin/mineral blandning + en skvätt betfor för att blanda mineralerna i + b-vitamin nu när han fäller och salt året runt . kan även få lite lusern om jag märker att höet är dåligt eller om han tränas extra hårt. nu i sommar så kommer han att gå i samma hage som han gjorde i vintras, en ca 2 ha stor hage med blandat åker och skog. där kommer han att gå 24/7 om han inte blir för fet för då kommer han att få gå i en skogshage en del av dygnet.

har även en 2 årig arabvalack som än så länge är ponny:D ..
han får just nu frittilgång till hö + 750 g hel havre + 200 g betfor + 1.25 kg lusern + b-vitamin + salt.. kraftfodret är uppdelat på 2 ggr och jag ska eventuellt öka/sänka ngt eftersom att jag nyss bytt foder så vet ja inte riktigt hur mycket det kommer att gå åt, och sen när de ska släppas ut i stora hagen igen så kommer jag att halvera "krubbfodret" och se om det räcker eller om det behöver sänkas/ökas..

d ponnyn arbetas normalt 5-6 dagar/vecka och araben går på promenader 2 ggr/vecka (en kort och en längre) och får även följa med som handhäst 1 ggr/vecka..

hoppas att det blev lite klarare.. men som sagt så är det ju väldigt individuellt och det bästa är ju om man kan ta en analys. det man ska tänka på också är att ge rikligt men grovfoder. MINST 1 kg TORRSUBSTANS per 100 kg häst.

oj vad långt det blev:o :angel:

haha, det gör inget. Det är bara bra att du svarar :) Jag tror nog att jag förstår. Men som alla säger det är ju väldigt olika från häst till häst

Jag har en fjordhäst, alltså INGET problem med en för smal häst*ler*
När det var som kallast på vintern och han var ute hela dagarna åt han 6 kg hö/ dag.
Han rids 4-5 ggr/vecka, och får ca 2 nävar kraft (grund) om dagen.
Lite mineraler & vitlök.
Han är alltid pigg & glad, har normal hull & ganska hyffsad kondis! *hihi*

Min D-ponny äter 10 kg hö om dan, 3 kg kraftfoder inkl lusernpellets. men han är ganska livlig och kanske har han lite bullemi?? Men fin e han...:d

Jag har ingen som mäter exakt Dponny, men ena hästen är precis över ponnymåttet, och hon får 10 kg hö om dagen, 1kg musli och ca 7 dl betfor.

Fjordingen (139,5 cm :p ) får också 10 kg hö, 1,5 l lucern, 0,5 l betfor och 1½ kg hippo alfa.

Skulle helst ge fjordingen mer hö, men hon äter inte mer.

Jag vet inte exakt vad vi betalar/månad för vårt hö eftersom vi hjälper till med själva skördandet och får det därför billigare av bonden. Men i snitt kanske 300-400 kronor/månad. :idea:

Glömde skriva att min ponny är 13 år och är en ren fritidshäst som rids 5-6 dagar i veckan ca 1-1½ timme varje gång.
Hon får även 4dl havre morgon och kväll samt betfor,Chevinal vitaminer, (vår och höst) mineraler och lite morötter. Har provat andra kraftfoder men hon funkar bäst på lite havre. Kalla vinterdagar har hästarna fri tillgång till hö eftersom dom är ute i alla väder då vi har stall hemma på gården. I bland har hon en tendens att falla ur på våren och bli tunn även då har hon fri tillgång till hö samt ev får hon vanlig matolja.

Detta foder funkar bra på våran pålla och hon är pigg och glad samt i normalhull med en bra kondis.:)

Oj det blev visst ganska långt hoppas du orkar läsa..:angel:

Min d-ponny är 16 år. Jag köpte henne för lite drygt ett år sedan och då var hon ganska fet. Hos förra ägaren fick hon havre, vilket hon inte fått hos mig. Under året som gått har hon fått fri tillgång på hö (ängshö), och hon har ätit mellan 6-8 kg beroende på hur kallt det varit ute (hon är täckad på vintern). Hon får också ca 1 kg luzern och ca 1 liter uppblött betfor, minderaler och vitaminer (vid pälssättning och fällning). Hon promenadrids i skogen normalt och håller sig fin i hull och muskler. Hon är alltid blank och fin i pälsen. Just nu har jag inte ridit på ett tag pga egen skada så hon är lite rund om magen, men så fort hon kommer igång försvinner magen. Det är en pigg och alltid framåt häst med mycket energi, men som sagt, hon blir lätt fet av för mycket kraftfoder.

• Gilla
Reactions: jis

Min d-ponny (10 år, ca. 400 kg, tränas rel. hårt, "tävlingskondition") får ungefär 7,5 kg hö per dag (lunchen delas ut av stallpersonalen - de har en tendens att ge olika för varje gång...), 600g havre och 1,8 l korn per dag. Hon får inga extra tillskott förutom saltsten förstås.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?