Hur mycket äter en häst på fri tillgång?

Mina hästar (liten stor häst så att säga) får just nu 12kg var och det är inte fri tillgång. Baserat på tidigare års utfodring och erfarenhet skulle jag säga att 15-20kr någonstans är fri tillgång för mina hästar. Kanske ska tillägga att de går på lösdrift och vid dagens morgonfodring var det -19C.
 
@Blandrastik du kan ju prova höra av dig till Flyinge och höra om de har kvar studien där, det borde väl inte vara omöjligt? Men jag ska höra med en kompis som jag tror var med och jobbade med den, lovar inget dock för jag är inte säker!
Det har jag gjort, men inte fått nåt svar. Från Flyinge alltså. Du får gärna fråga. Jag är ganska säker på att den är borttagen, då ingen hittar den.
 
Problemet är att jag skulle behöva siffror svart på vitt att lägga fram för en styrelse. Det finns vissa inom denna styrelse som anser att 11kg hö alt. 13kg ensilage är samma sak som "fri tillgång". Jag påstår att vi måste sluta ge bort hö och se till att folk betalar, men då måste jag ha bra källangivelser. Vi kan vända på steken.
Vad anser ni är en bra prislapp för fri tillgång på hö, stor respektive ponny?
Eller om någon har en källangivelse som jag kan använda, där tex även spill är medräknat.

Under 6 års tid okt-april har våra ätit i snitt 10 kg/häst. Men då äter de ju mindre i början och slutet och mer på vintern. Vi har slow feeding nät större delen av tiden och hästarna går på lösdrift. Öppnar fritt åt dem någon dag i veckan för att äta rent och när det blir under -15.
Hästarna är d-ponnyer och mindre storhästar <160 cm
 
Men det är nog samma, det råkade bara innehålla även mängden på respektive häst även om det inte var vad man studerade i sak.
När jag läste i studien hittade jag en angiven mängd kg ts/häst men jag tyckte inte det framgick om det var fri tillgång eller inte? Studienvar dessutom gjord på Strömsholm, tror jag.
 
Min skulle lätt kunna trycka i sig 30-40kg/dygn om han gick i rätt flock där han får tid att äta. Spill ej medräknat utan vad han skulle få i sig. :)
 
Växande unghäst 30-40kg per dag (plus 4-5 kilo inne till natten som inte var fri tillgång) .
Vuxen häst ca 10-12kg Per dag (fri tillgång) samt 2-3kg nattetid inne(fri tillgång)
Detta vintertid med temperaturer mellan noll och 30 minusgrader.
Höet dagtid var rundbal i hagen och räknat ett genomsnitt över hela vintern.
 
Min moffade i sig kring 20 kg på begränsad fri tillgång (småmaskigt nät mao). Minns inte ts-halten men det var ganska blött. Hon såg ut som en julgris :-(.

/Lavinia
Nu har jag vänt upp och ner på både Google och Buke.

Jag har tidigare stött på en studie, svensk kan vara från Flyingen eller SLU eller båda delarna eller ingen...tja.
Men, där hade man vägt hur mycket en häst åt när den fick fri tillgång och jag kan inte hitta studien.
Någon?
 
Vi hade ett gäng islänningar på fri tillgång, strax över 20 kilo blött silage per skalle. De var runt 140 cm.
 
Jag är rätt förvånad över hur mycket många hästar är. Min erfarenhet av de som tror att deras hästar äter så mycket, har oftast driver av nertrampat hösilage.
Har kanske bara stött på vindgda sådana? :o (Sagt med glimten i ögat.)
 
Jag är rätt förvånad över hur mycket många hästar är. Min erfarenhet av de som tror att deras hästar äter så mycket, har oftast driver av nertrampat hösilage.
Har kanske bara stött på vindgda sådana? :o (Sagt med glimten i ögat.)
Spelar det så stor roll om det är nedrampat eller i magen? I af just i det här fallet när det handlar om ekonomi. Det är ju vad som går åt och vad som kostar.
 
Spelar det så stor roll om det är nedrampat eller i magen? I af just i det här fallet när det handlar om ekonomi. Det är ju vad som går åt och vad som kostar.
Det spelar ju roll om man påstår att det är vad hästen äter?

Sedan är jag lite allergisk mot nertrampat foder, tycker det är både slöseri med pengar och ohygieniskt.
 
Det spelar ju roll om man påstår att det är vad hästen äter?

Sedan är jag lite allergisk mot nertrampat foder, tycker det är både slöseri med pengar och ohygieniskt.
Och jag är lite allergisk mot petimetrar ;) Men okej: Hos oss gick det åt strax över 20 kilo blött silage dygn/häst. Samtliga var ca 140 cm i mankhöjd.
 
Vi har haft MASSOR med spill i hagen. Detta året har jag lite fått nog när vi fick byta leverantör och nu betalar 4.25 kr/kg. Så nu få de jäkla djuren äta upp innan jag ökar givande ute. Det handlar nog om 1-2 kg om dagen skulle jag gissa.

Inne äter de nu 5 resp 6 kg. Ute har jag nu i dagarna ökat från 4 kg till 6 kg. De går ute ca 14 h o har en torr, ren och hårdgjord matplats under tak. Vi har testat massa alternativ men detta har gett minst stress mest naturligt ätande. De har 1 ha gräshage också och är allra mest ute i den o pillar året runt (inte lervälling alltså utan grässvål) så antar att det är därför de är så "kräsna" att de tar det bästa o sen struntar i det som blivit kvar sedan måltiden innan typ (dagen innan ska vi inte prata om :D). Det är dock rätt torrt hösilage i år.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp