Hur mycket äter en häst på fri tillgång?

Blandrastik

Trådstartare
Nu har jag vänt upp och ner på både Google och Buke.

Jag har tidigare stött på en studie, svensk kan vara från Flyingen eller SLU eller båda delarna eller ingen...tja.
Men, där hade man vägt hur mycket en häst åt när den fick fri tillgång och jag kan inte hitta studien.
Någon?
 
Absolut var det Flyinges skolhästar man gjorde den studien på. Man kollade väl hur många hästar som bromsade mängden de åt efter att ha fått fri tillgång en längre tid. Jag borde ha sparat den på datorn någonstans. Får återkomma.
 
Absolut var det Flyinges skolhästar man gjorde den studien på. Man kollade väl hur många hästar som bromsade mängden de åt efter att ha fått fri tillgång en längre tid. Jag borde ha sparat den på datorn någonstans. Får återkomma.
Precis den!
 
Intressant!

Båda våra (matfixerade ponnys) har ju aldrig ätit mycket. Inte ens 1.5 kg TS/100 kg häst. De går dock stor gräshage året runt. Nu begränsar jag för att slippa spill men ökar ju lite då o då för att se att nivån är rätt.
 
Jag blir tokig, har provat alla modeller av sökord på Google.
Det enda jag hittar är Projektrapport "Hållbar hästhållning" från Flyinges lösdrift/active stable
Där står under resursåtgång för bashästhållning: Foderåtgång: 17,15kg ts per häst och dag. Då räknar med ett standardhalvblod. Men det är inte den rapporten/studien jag far efter utan den som @Breen nämner. Jag får frispel snart....
 
Jag har också googlat mig tokig nu. Jag vet att jag läste den förra hösten. Den var väldigt specifik med var varje häst åt. Någon sänkte äthastigheten och blev tunnare. Någon annan häst fortsatte och öka mängden mat och blev för tjock. Slutsatsen var någon viss procent åt mindre om de fick fri tillgång en längre tid. Jag ska hitta den!
 
Problemet är att jag skulle behöva siffror svart på vitt att lägga fram för en styrelse. Det finns vissa inom denna styrelse som anser att 11kg hö alt. 13kg ensilage är samma sak som "fri tillgång". Jag påstår att vi måste sluta ge bort hö och se till att folk betalar, men då måste jag ha bra källangivelser. Vi kan vända på steken.
Vad anser ni är en bra prislapp för fri tillgång på hö, stor respektive ponny?
Eller om någon har en källangivelse som jag kan använda, där tex även spill är medräknat.
 
Det är svårt att säga generellt vad en häst på fritillgång äter. Hästar är ju individer och därmed olika. Enda sättet som är tillförlitligt är att lägga ut t ex 30-40 kg/storhäst/dag och väga det som ev. blir över under en månad minst. Jag förstår att det inte är det svaret du behöver men att 11 kg hö alternativt 13 kg hösilage till en stor häst skulle vara fritillgång är ju nästan skrattretande. De får trippla mängden iallafall. Handlar det om c-ponnyer så okej, men inte större än så.

De måste väl veta hur många kg grovfoder det går åt på ett år? Isåfall är det ju bara att dela föregående års åtgång på antalet hästar som stod där då.

Skulle jag ta betalt för fritillgång och inte hade en aning om hur mycket hästen äter så hade jag tagit betalt för minst 20 kg hö/storhäst och sedan justerat det kommande år när jag vet åtgången lite säkrare.

Prislapp är ju svårare att sätta eftersom priserna skiljer sig enormt mycket i landet. Jag betalar 1,40 kr/kg hö inklusive moms och hemkörning och jag vet att det är snorbilligt.
 
Problemet är att jag skulle behöva siffror svart på vitt att lägga fram för en styrelse. Det finns vissa inom denna styrelse som anser att 11kg hö alt. 13kg ensilage är samma sak som "fri tillgång". Jag påstår att vi måste sluta ge bort hö och se till att folk betalar, men då måste jag ha bra källangivelser. Vi kan vända på steken.
Vad anser ni är en bra prislapp för fri tillgång på hö, stor respektive ponny?
Eller om någon har en källangivelse som jag kan använda, där tex även spill är medräknat.

När jag sist gav fri tillgång, så åt alltså min C-ponny (förvisso 500 kg tung) alltså 30 kg hösilage/dag. Det ger en månadskostnad för hösilage på 900 kr, eftersom vårt hösilage endast kostar 1 kr/kg.
 
Jätte svårt när jag hade 3 (1 häst, 1 liten häst och 1 a ponny) gick det åt ca 30 kg/dygn förutom när det var riktigt kallt då kunde det gå åt upp över 40 kg/dygn, nu har jag 2 och även nu ca 30 kg/dygn (2 hästar) och kommer troligen gå upp när/om det smäller och blir riktigt kallt.
 
Min åt ca 25 kg/dygn på fri tillgång. TS på fodret var ca 70-75% så det blir ju runt 18 kg ts/dygn.
Jag har haft flera islandshästar + en kallblodstravare som smällde i sig ca 25 kg/häst och dygn på fri tillgång, torrt hösilage. ÄVEN på fri tillgång med slowfeedingnät. Det tog väl antagligen iofs längre tid att få i sig alla 25 kilona.. ;)
 
Problemet är att jag skulle behöva siffror svart på vitt att lägga fram för en styrelse. Det finns vissa inom denna styrelse som anser att 11kg hö alt. 13kg ensilage är samma sak som "fri tillgång". Jag påstår att vi måste sluta ge bort hö och se till att folk betalar, men då måste jag ha bra källangivelser. Vi kan vända på steken.
Vad anser ni är en bra prislapp för fri tillgång på hö, stor respektive ponny?
Eller om någon har en källangivelse som jag kan använda, där tex även spill är medräknat.
När vi har stått på fri tillgång med olika storlek på hästarna så har man räknat med att alla äter lika mycket, antar att man tänker annorlunda om det är ardenner+shettis, men om man tänker hyfsat lika stora. Sen har man betalat efter åtgång delat på antal hästar helt enkelt.
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig angående studien du letar efter men vi har haft en hel del hästar på lösdrift under flera år och mängden de äter fluktuerar väldigt mycket beroende främst på årstid. De kallaste dagarna under vargavintern (bor i Upplands-området) åt de ca 38 kg/dag/häst hösilage. Sommaren enbart gräs, ev stödfodring av hö. Vår och höst äter de mellan 15-20 kg hösilage. Minimalt spill. Vi har bara en häst som haft problem med vikten (blir för tjock) resten har hållit sig fina i hull. Det märks väldigt tydligt också att de reglerar mängden grovfoder beroende på väder och temperatur samt hur mycket energi de gör av med. Minns en vår då vi stallade in (3 hästar) för en träningsvecka, första dagen åt de fortfarande ca 15 kg som på lösdriften. Andra dagen minskade de mängden till ca 8 kg och jag fick slänga resten. Denna mängd höll de sig vid hela veckan tills de var tillbaka till lösdriften.

Så jag tror definitivt att de reglerar mängden de äter beroende på vad de gör av med. Problemet är om tuggbehovet är större än vad de gör av med. Lite tankar men inte så vetenskapligt ;)
 
Min stod i en väldigt lugn storflock på ca 40 poloponnyer och han, halvblodet.
De hafe räknat på 12 kg hösilage till varje poloponny. Min åt nog ca 4 kg mer.
Just IOM att han var ranghög och polohästar har ett annat, avbackande språk så tog han det han ville ha.
Det fodrades dagligen och låg alltid lite kvar vid nästa fodring.
 
@Blandrastik du kan ju prova höra av dig till Flyinge och höra om de har kvar studien där, det borde väl inte vara omöjligt? Men jag ska höra med en kompis som jag tror var med och jobbade med den, lovar inget dock för jag är inte säker!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp