Hur mycket är rimligt att anta att hon äter?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har insett att hästarna med RÅGE passerat det hösilageförbruk (de har fri tillgång) som jag räknade med.

Jag räknade med att Valacken åt ca 10 kg per dag och fölis/åringen åt ca 7 kg per dag. Och i början stämde det, men nu har de lagt i överväxeln vad det gäller ätning, och det går cirka 25 kg hösilage per dygn. Men vi säger 25 kg för enkelhetens skull.

Problemet är ju att försöka räkna ut VEM som äter VAD. Det är en 9-årig arabvalack (Maxad D-ponny) och en åring (cokså arab) som är ganska exakt 10 månader (på lördag), är liten D-ponny i storleken.

Hösilaget har en TS-halt på 68% och är alltså ganska torrt.

De har fri tillgång inne och ute, och förr när jag har haft fri tillgång så har jag enkelt uppskattat med hjälp av vad de äter under 12 h inne och räknat med att de äter lika mycket ute. Det slår dock fel nu...

Så hur mycket kan man uppskatta att åringen maximalt proppar i sig på ett dygn, någon som vet?

VALACKEN har tidigare år med fri tillgång legat på maximalt 15 kg per dygn, det innebär isf att åringen skulle äta 10 kg, men det känns 'mycket'?

Oavsett så ligger båda skyhögt över både tabeller och vad de 'brukar behöva' i MJ, konstigt nog syns det inte på dem. Ingen aning var fasiken de gör av det, men åt går det uppenbarligen.
 
Det kan inte vara så att det har varit kallare i genomsnitt den här vintern?

Jag märker direkt i min kuses box att det har varit runt 10 minus ute, för då är en tredjedel av ströhalmen borta!!!

mvh Jessica
 
Nä, vädret har varit sjukt upp och ner. Plus fem ena dagen och minus 25 andra etc, men så har det varit hela tiden så det förklarar inte ökningen.

Sen VAD ökningen beror på är väl egentligen skitsamma. Men jag undrar om det är rimligt att anta att åringen verkligen petar i sig 10 kilo hösilage per dag? (Det ger henne fö 89 MJ *gah!* och hon är inte i överhull. Valacken får om han äter 15 kg hösilage per dag 109 MJ, som av någon anledning inte sätter sig på magen, men jag börjar förstå var överpiggheten kommer ifrån)

Men som sagt, är det rimligt att en 10-månaders arabfölis/åring på ca 140 i mkh äter 10 kg hösilage med 68% TS/dygn?
 
Har du räknat med det som eventuella älgar och rådjur och harar kan tänkas sätta i sig?
(Fast hararna kanske inte behöver räknas... :D)
 
Harana räknar jag inte, de äter ju spill (och har utlagd mat, men de föredrar hösilagespillet, antagligen för hösilaget är blötare).

Älgarna & rådjuren - älgarna har aldrig vågat sig hit, och rådjuren har hittat ett annat mathak (förnämligt enkelt att se när det är snö).

Så det är hästarna som glufsar i sig.

Men som sagt, VAD ökningen beror på lägger jag inte så stor vikt i, men är det rimligt att anta att 10-månadersdamen kan äta 10 kg?
 
Det kan nog vara rimligt att fölis äter så mkt som 10 kg, den får alltså i sig 6,8 kg Ts.
"Min" fölis, 9 mån, vuxenvikt ca 500 kg äter 7 kg hö, alltså 5,9 Ts och 1,5 kg kraft per dag.
/M
 
Hon äter 2 kg kraftfoder med, om det har betydelse.

Men äter hon 10 kg hösilage petar hon total i sig, med kraftfoder 89 MJ/dag. Var fasiken gör hon av allt det? (hon växer numera i en långsam, normal takt tack och lov, är i bra hull men det finns inget extra och hon ska inte tappa ett enda gram. Så var sjutton gör hon AV all energin?)
 
"Min" fölis (som inte ägs av mig) får i sig ca 70 MJ per dag... Din lilla häst kanske växer en massa eller så har hon bara en hög ämnesomsättning. :) Hur eller hur så verkar hon ju behöva maten.
Går hästen ute dygnet runt?
/M
 
Min" fölis (som inte ägs av mig) får i sig ca 70 MJ per dag... Din lilla häst kanske växer en massa eller så har hon bara en hög ämnesomsättning. Hur eller hur så verkar hon ju behöva maten.
Går hästen ute dygnet runt?
/M

Jo, jag törs ju inte sänka henne eftersom hon verkar behöva vartenda litet smul hon får. Men man börjar ju undra hon äter som om hon tänkte bli en shire ;)

Hon går ute 12-14 h per dag och står på box i kallstall (dvs samma temperatur som ute) resterande timmarna. Fri tillgång på hösilage både ute och inne som sagt, och får 1.25 kg breed, 0,35 kg havrekross, 0,35 kg kornkross och en liten slatt betfor med linfrö förutom hösilaget. Och ADE-vitamin.
 
Jag har för länge sen insett att mina hästar äter mer än 'råge', och då har jag oftast uppdelat åldrar i olika hagar (i den mån det går) för att de ska få äta sina behov på 'lika villkor'!

Fodrar med eget (torrt) hö, åringarna äter gladeligen ca 8-10 kg.. 2-åringarna ca 10-12 kg, inget 'hisp' eller stora höbukar på dem.. de gör säkert av med massor av energi vid daglig lek & race i *drygt* 11 tim och 59 min :)

Omräknat till ditt silage (68%).. så äter mina hästar något mer i TS än vad dina gör :smirk:
 
Okej, då räknar jag på att hon äter 10 kg då. Fast var i hela friden hon gör av 89 MJ undrar jag fortfarande. Lär bli intressant att se vad sjutton hon tänker ligga på i arbete sen :crazy:

Hon är absolut inte för rund eller ens i närheten, utan jag skulle tvärtom gärna se lite mer hull på henne (hon är inte för tunn, men hon har INTE 'råd' att tappa).

Valacken brukar 'landa' på 12 kg när det är hö, och när jag gav fri tillgång på hösilage sist (dock lite blötare) så låg han på ca 15 kilo, sen har han dock med åren dragit ner det lite, men han är väl tillbaka igen på samma mängd nu. Och han är LITE rund som sagt, men alla år som jag slitit mitt hår för han varit som ett spjälstaket så ser jag det bara som positivt att han håller sig rund över vintrarna med (där ser man vad åldern gör, så det finns nog hopp för åringen med, om en åtta år sådär är hon säkert "lagom svårfödd" hon med :devil:)
 
KAN ju faktiskt vara så att 'V' proppar i sig 17-18 kg.. inte helt omöjligt, och 'K' orkar kanske inte äta mer än 7-8 kg (TS =ca 5 kg), vad får hon isf i MJ.. finns spill???

Alla hästar är ju individer med sina olika behov och vid olika tidpunkter i livet oavsett ålder, inte alltid så enkelt att fodra individuellt.. då skulle ju isf varje häst gå i en egen hage och det är ju inget man rekommenderar vad gäller ffa de växande hästarna!
 
Min rel lättfödda ponny petar i sig tre gånger tabellbehovet om man ska tro analysen, och hon är INTE fet... Helt otroligt. Visst är hon överviktig men inte tjock som förra året och jag har räknat med 10% arbetstillägg och dragit bort lite eftersom hon går ute.

Jag tror de TÄNKER bort maten!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 921
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 064
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp