Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

charmant

Trådstartare
Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

Har läst att många av er ger hästarna äppelcidervinäger&vitlök till era hästar.Hur mycket av varje var dag?Jag brukar blanda det och vatten och spruta på honom mot flugor men har sen sett att en dela av er ger i maten med men hur mycket.tACKSAM FÖR SVAR.MVH lENA
 
Re: Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

Jag ger ett mått hackad vitlök (Hippos)o en halv/hel klyfta vitlök (beror på hur stor den är-vissa hästar blir lösa i magen av färsk vitlök så där kan man vara litet försiktig).

Jag tvättar hästen varje/varannan dag med 1/2 dl äcv blandat i en halv hink vatten (ljummet). Det gör jag för hästen har eksem o då tvättar jag av manen, korset, svansen och under magen. Efter ridning nör han svettats tvättar jag av honom med det oxå.

I maten får pållarna en kapsyl-det motsvarar väl ca 1/2 dl. Då köper jag en dunk äcv som finns på Granngården o Börjes. Det står rekommendationer hur mycket man ska ge.

Många blandar detta i vattnet eftersom tävlingshästar t ex har svårt dricka "främmande" vatten.

Att spruta på hästen mot flugor vet jag inte hur pass bra det hjälper. Här hemma kommer de ändå på efter en stund. Dock att tvätta är skönt för en eksemhäst då äcv är något desinficerande och mjukgör håren något.


Vitlök innehåller svavel som motverkar allergi och eksem. Även ringblomma är bra. De är lättodlade o man ger hästen hela blomman o kan torka till vinterbehov. Finns även på hälsokost.
 
Re: Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

Åh,tack för svaret............nån mer som har nått att tillägga? :)
 
Re: Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

Vitlök innehåller svavel som motverkar allergi och eksem. Även ringblomma är bra. De är lättodlade o man ger hästen hela blomman o kan torka till vinterbehov. Finns även på hälsokost.

Ringblomman? kan man äta det? trodde bara man kunde göra sårsalva av det :confused: Ger man hela blomman i fodret då när den är färsk eller bara hela när den är torkad?
 
Re: Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

Jag ger den både färsk, hela blomman med blad o allt o torkar hela sommaren till vintern/våren. de är så lättodlade så man kan lägga frön då o då. bor man här kan de växa fram till nov om det inte blir kallt innan.
 
Re: Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

jag ger min häst vanligt vitlökspullver köpt i vanlig affär. Kankse ett kryddmått per dag typ. Sen 1tsk äppelcider vinäger varjedag.=)

Hjälper rätt bra.
 
Re: Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

ojj 1 matsked äppelcidrevinäger mena jag..=)
 
Re: Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

=)1 msn vinäger?En teje i stallet ger 3 dl till sn ponny.........är det så olika man ger?
 
Re: Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

.........är det så olika man ger?

Ja, tydligen. Jag gav 1 dl/dag när jag gav ÄCV.

Själv dricker jag ca 1-2 msk/varje eller varannan dag, och då känns det ju lite futtigt att ge samma mängd till en stor häst... ;)

Kanske ska tala om att det är vad jag blivit rekommenderad från olika håll, och det känns som vettiga mängder. Jag är absolut ingen expert på området! :o
 
Re: Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

håller på att trappa upp succesivt men kommer nog inte ge så mycket som 3dl. Utan typ 1 dl
 
Re: Hur mycket äppelcider vinäger&vitlök?

Okej.Jag blandar 10 dl vatten 2 dl äcv och skär enr vitlök i detta och sprutar på mina hästar....funderar på om dom kan få typ 3 dl av detta hopkok i betforen per dag?Då är ju äcv utspädd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 781
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har haft lite problem med klåda och små sår i svansen ett tag så jag tvättar och smörjer dagligen, idag efter ridning såg jag...
Svar
8
· Visningar
2 043
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 129
Senast: Rugge
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 953
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp