Hur musklar jag ryggen?

D

Doctor C

Jag skulle behöva lite tips angående mitt fullblod. En kille som är ganska tunn i typen med en vansinnigt vass rygg och manke. Som fd galoppör antar jag att krutet lagts på muskulösa ben men när jag köpte honom för ett år sedan och han nu ska gå som ridhäst behöver jag tips på övingar som stärker hans rygg. Tacksam för tips och råd.

Sv: Hur musklar jag ryggen?

Även den vassaste rygg kan rundas med rätt foderstat, gå in på foder och läs trådar där!
Se till att proteinkvoten är den rätta och för vissa fullblod behöver den vara högre än för andra raser!
Ofta kan man behöva ge en hel del tillskottsfoder i en uppfodringsperiod, men när hästen är där man vill ha den så klarar den sig ofta med ett bra grovfoder och ev ett litet tillskott.

När vi ändå pratar om ryggar.... En i stallet sa till mig häromdagen att man inte ska stå upp i backarna när man rider för då tränar man inte hästens rygg, utan man ska sitta ner.
stämmer verkligen det? jag tyckte det lät konstigt för jag har altid lärt mig att man ska stå.

Jag skulle behöva lite tips angående mitt fullblod. En kille som är ganska tunn i typen med en vansinnigt vass rygg och manke. Som fd galoppör antar jag att krutet lagts på muskulösa ben men när jag köpte honom för ett år sedan och han nu ska gå som ridhäst behöver jag tips på övingar som stärker hans rygg. Tacksam för tips och råd.

Tvärt om så är det just ryggen som är mycket vältränad på galoppör. Om du tittar på en som är i bra tävlingskondition så är den väldigt välmusklad i ryggen men har ingen mage.

Så jag håller med biffen delvis om att det nog inte är träningen så mycket som felaktigt foder som gör hästen "vass" i ryggen. Mycket foder med hög proteinhalt och kvot. Det jag inte håller med om är att fullblod ofta skulle klara sig på bara grovfoder när de väl är i rätt form. Tyvärr är det få fullblod som gör det om också rids och tränas.

Vad du ska ge hästen för foder beror helt på det grovfoder den får idag. Vilka värden det har och vilken mängd hästen får.

Tvärtom skulle jag säga att galoppörer i träning har ordentliga ryggfiléer.

Som snabbt tynar bort vid för lite käk, ofta i kombination med dålig ridning (trippar fram och spänner emot en ovan ryttares hårda händer).

Har han bara gått i ett år utan att ridas (?) så handlar det nog bara om maten.

När vi ändå pratar om ryggar.... En i stallet sa till mig häromdagen att man inte ska stå upp i backarna när man rider för då tränar man inte hästens rygg, utan man ska sitta ner.
stämmer verkligen det? jag tyckte det lät konstigt för jag har altid lärt mig att man ska stå.

Ja, det låter konstigt tycker jag med! Jag har ju oxå lärt mej att stå i fältsits i uppförsbackarna. Någon som vet??? :o

ang. att stå i backar så brukar jag bara göra det i relativt branta backar. Jag har fått lära mig att det är bra träning för hästen att ha lite mer tyngd på ryggen i ej branta backar. Dock tror ajg inte mans ka göra det på en häst som inte har "några muskler" eller om man är för tung för sin häst/ponny.

jag har lärt mig att man ska luta sig lätt fram i ej branta backar, och stå då det är ordentlig klättring och rejält brant. men man ska väll alltid sträva efter att ha ryggen rak?
29682931.jpg
[/url][/IMG]

jag fick rådet av min tränare att galoppera i intervaller och i lätt lutning. sen så är det tydligen bra med studs och att trava i form över bommar/ kavalleti. så att hästen luffter på benen och använder ryggen ordentligt.

Att hästen har vass manke går ju inte direkt att träna bort, men om den är omusklad i övrigt så håller jag med alla andra. Kolla över foderstat och träna rätt.
Jag vet inte riktigt varför man skulle sitta i uppförsbackar? Jag står i lätt sits eftersom hästen ska få ökad frihet och kunna röra ryggen ordentligt i backen. Ökad tyngd på ryggen kan jag inte förstå vad det skulle göra för nytta, utom möjligen förslitning då?

Han har gått i relativt lätt arbete under hela året. Manken är vass, men jag tycker han är vass över ryggraden med. Inga fileér. Det är dem jag vill åt. Tror, eller hoppas inte att jag har några hårda händer han måste spänna emot. Försöker variera träningen men backar att rida uppför är det ont om där jag bor. Skulle annars vara toppen att träna på. Jag ska defenitivt se över foderstaten och öka proteinet. Tack för det tipset. Fler tas tacksamt emot.

hoppas i alla fall att det går bättre för dig än för mig, försökte själv få till "fileerna" på min gamla ponny i 10 år. ingen skilldnad på ryggen förens nu i sommar då min granne började rida honom. ge inte upp! förr eller senare så går det nog:D

Massvis med protein och när hästen lagt på hull rejält, så kan det vara dags att börja träna upp ryggen.

Hälsning Maja

Han har gått i relativt lätt arbete under hela året. Manken är vass, men jag tycker han är vass över ryggraden med. Inga fileér. Det är dem jag vill åt. Tror, eller hoppas inte att jag har några hårda händer han måste spänna emot. Försöker variera träningen men backar att rida uppför är det ont om där jag bor. Skulle annars vara toppen att träna på. Jag ska defenitivt se över foderstaten och öka proteinet. Tack för det tipset. Fler tas tacksamt emot.

Behöver inte vara mer anvancerat än att bygga upp hästen ute i skog och mark, behövs inte ens klättring, väldigt effektivt är att skritta långa turer, lång tygel och gärna kuperat där hästen får kliva fram och se sig för. Jag red min spinkiga fullblodsvalack som ej var i kondition, 4 år gammal, när han köptes för 6 år sen, enligt denna principen i ca 2-3 månader parat med massor med tömkörning, innan jag började grundutbilda vidare och han byggde upp sig jättefint på det sättet, givetvis kombinerat med en generös foderstat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 031
Senast: Mickizz
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Ridning Har ingen aning om detta inlägg skulle ligga på just ridning men skit samma. Det är i alla fall så att jag idag köpte en ny häst :))...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama