Hur motverka "skavsår" av slagrem?

Zandrah

Trådstartare
Jag har slagrem på en av mina herrar eftersom han är lite väl lätt i baken titt som tätt.
Men nu på vintern när han har extra mycket hår så lämnar gjorden en del spår. Han får inte skavsår som att han tappar hår utan det blir som en "bula" där remmen suttit. Det är svårt att säga om det är huden som blir bulig eller om det håret som gör att det känns så, men det är nog både och. Jag antar att remmen gör så att håret åker mothårs och att det då skapar en slags friktion och att det då blir någon slags "förhårdnad"?? Just där remmen suttit, över korset och en liten bit ner - där den sitter som mest mot huden har det blivit som en bulig rand. Han har inte ont när jag tar där (än) men jag antar att det inte blir så skönt om det fortsätter?
Kan man göra nåt för att förhindra att det blir så här?
Vet någon över huvud taget hur jag menar och är det någon som haft detta problem? Jag märker ju nu hur svårt det är att förklara på ett bra sätt. :o

(Att ta bort remmen när man kör är inte ett alternativ tyvärr.)

Sv: Hur motverka "skavsår" av slagrem?

pälsglans eller körtäcke :)

Kan kanske funka att klä den med typ bogskydd, alltså materialet...

pälsglans eller körtäcke :)

Kan kanske funka att klä den med typ bogskydd, alltså materialet...

Hmm...hjälper pälsglans? Vad har den för effekt då? Hur kan den hjälpa mot skav? Jag har ju massor med pälsglans som jag aldrig använder faktiskt.

Täcke var en bra idé! Dock är min häst totalt nitisk mot täcken, och eeeenda gången han slipper dessa är när vi kör, så det är nog verkligen en sista station för just den pållen.

Hmm...hjälper pälsglans? Vad har den för effekt då? Hur kan den hjälpa mot skav? Jag har ju massor med pälsglans som jag aldrig använder faktiskt.

Täcke var en bra idé! Dock är min häst totalt nitisk mot täcken, och eeeenda gången han slipper dessa är när vi kör, så det är nog verkligen en sista station för just den pållen.

Det minskar friktionen... du kan ju testa? Enkel lösning ;)

Funkar inte täcke så kan du ju som sagt klä slagjorden i friktionsfritt material.

Ett sånt teddyludd som man kan ha på bröstan borde funka.
Om du klipper hål i mitten så kan du sätta fast den i ryggstycket.
Det är ju bara att klippa av det om det är för långt!

Ja det var också en bra idé! Min tanke med det var om det ev blir för tjockt liksom. Eftersom jag har slaggjorden under själva svanskappan. Men ska prova. :)
Ludd och pälsglans ska definitivt testas! Eller bogskyddsmaterial!

...eller skaffa en vagn med slagbåge. Har du slagremmen så hårt dragen ( som man ska ha om dom är riktigt dumma) så inkräktar det även på rörelsemönstret och det är inte alls bra.

...eller skaffa en vagn med slagbåge. Har du slagremmen så hårt dragen ( som man ska ha om dom är riktigt dumma) så inkräktar det även på rörelsemönstret och det är inte alls bra.

Jag har nog den alldeles för löst tror jag. Sist spände jag ytterligare ett hål mot vad jag brukar ha och då "glappade" den ändå. När han står stilla sitter den hårdare men så fort han börjar röra på sig får jag under minst två handflator.
Den sitter ca en halv dm ovanför svansroten. Rätt långt ned med andra ord.

Hur "hårt" ska den vara dragen om den är "så hårt" dragen? Jag tänker mig att man inte får under något alls då? Typ...?

Vad är en slagbåge för något? Och att köpa en ny vagn är nog inte aktuellt tyvärr...har nyss köpt en ny dyr rockard...

Jag hoppas ju och tror att hästen ska sluta med hyssen när matte kommer igång med kontinuerlig träning. Tyvärr har han fått stått alldeles för mycket och det spritter lite fööör mycket i honom. Men dagtemperaturer runt 20-25 och ett hö med hög energihalt + dygnet runt utevistelse gör honom extra pigg tyvärr.... :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka