Hur mördar man en poppel?

tanten

Trådstartare
Jag har alldeles för mycket träd på min tomt. De har stuckit upp som rotskott eller fröplantor. Bland annat har jag flera popplar. Jag har talat med en skogsfirma som lovat att komma och såga ner både popplar, ett halvdussin björkar och ett gäng granar.

Den största poppeln står dumt till och skuggar.

För någon månad sedan ringbarkade jag den. Det händer ... ingenting. den var lika grön och frodig som förr. Då utökade jag ringbarkningen så den nu är ca en halvmeter hög runt stammen. Ingen reaktion. Poppeln står kvar och hånflinar.

Det enda som hänt är att gräsmattan är smockad med rotskott som växer betydligt fortare än gräset. Jag startar gräsklipparen - inte för att gräset är långt, utan för att meja ner poppelskotten.

jag vill ju att den ska deppa ihop så den inte rotskotten fullkomligt exploderar när den tas ner.

Så - ni erfarna trädmördare. HUR tar jag död på en poppel?

Sv: Hur mördar man en poppel?

Tyvärr tvivlar jag på att går, mina föräldrar hade 4popplar, nu är två nedsågade och skotten sprider sig med blixtens hastighet, stubbarna blir som buskar fulla med skott. En agronom jag känner muttrar om kopparspik, men än är det inte testat hos päronen.

Det finns små ampuller med typ roundup som du spikar i de träden du vill ta död på. Det sprids inte utanför just den växten och tanken är ju att ta död på även framtida rottskott. Sitter på mobilen nu, men ikväll kanske jag kan hitta en länk.

Tyvärr tvivlar jag på att går, mina föräldrar hade 4popplar, nu är två nedsågade och skotten sprider sig med blixtens hastighet, stubbarna blir som buskar fulla med skott. En agronom jag känner muttrar om kopparspik, men än är det inte testat hos päronen.

hrm...

det verkar som om jag får ringbarka alla som finns inom och nära tomtgränsen och låta stå kvar något år?

Jag har mördat en rönnsumak, det är nog ungefär samma procedur.

När trädet blir sjukt/börjar dö, skjuts det rotskott något så in i älgvete. Vi hade kapat trädet, men stubben var kvar i flera månader. Det var, milt uttryckt, ett misstag.

Hade vi gjort om det så hade vi gjort enligt något av följande alternativ:

1. Ringbarka och spika in pluggar med roundup (de heter eco plug, tror jag) runt stammen och i synliga rötter. Gör det här på våren. Vänta sedan i några månader tills trädet har dött.

2. Kapat trädet, spikat in pluggar med roundup i stubben. Sedan grävt lite runt och spikat in pluggar i alla synliga rötter.

3. Kapat trädet och grävt bort stubben tillsammans med så mycket rötter som möjligt (helst ALLA) direkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar

Tillbaka