hur mnga dagars vila/vecka?

busan100

Trådstartare
Hej.
Har nyligen 3 veckor sedan köpt ett ungsto 4 år gammalt till min dotter på 11½ år.
Hon reds in i våras o sen vilat. Inte mycket utbildad men skritt trav galopp o styra kan hon;).
Vi har ett bra kontaktnät kring oss med mkt hjälp o stöd.
Min fråga av nyfikenhet är hur många dagar en 4 åring bör ridas/vila. Vill ju att detta ska bli så bra som möjligt för både häst o ryttare. Ska väl nämna att hon är islänning/new forest korsning o ska framför allt vara skogsmullehäst med lite dressyr o hopp.

Sv: hur mnga dagars vila/vecka?

Du kommer säkert få 100 olika svar på hur du ska göra. Det finns ju lika många filosofier som det finns hästmänniskor. Till att börja med ska du ju sätta igång hästen långsamt på ett bra sätt. När min pålle var 4 så red jag henne ungefär varannan dag när vi var igång som mest. Det tyckte jag kändes lagom. Sedan handlar det ju mycket om vilken typ av träning det är. Skrittur i skogen kanske inte kräver lika mkt energi och återhämtning som ett hoppass exempelvis. Grattis till hästköpet i alla fall och lycka till i framtiden :)

En treåring ska jobba 30 min tre dagar i veckan, en fyraåring 4 gånger 40 min, en femåring 5 gånger 50 min. :laugh: Vet inte vem som etablerat den regeln men den är riktigt bra tycker jag.

Sen går den naturligtvis att tumma lite på, om du är ute och skrittar måste du ju naturligtvis inte vara tillbaka på stallplan efter 40 min, men lätt ridning i tex ridhus/bana 40 min eller ca 1 timmes motionstur i skogen 4 ggr i veckan tycker jag är ok på fyraåring. :) Är det nåt helt nytt ska man självklart hålla på kortare, sen avbryta innan den blir trött och göra nåt "vanligt".

Jag har alltid hört att man ska arbeta med unghästar lika många dagar i veckan som hästen är år fyllda. Med andra ord 4 dagars arbete på er fyraåring. Fast tror inte de ligger någon direkt vetenskap bakom detta men tycker det låter vettigt..

KL

Det beror ju också på vad man gör :) Skogspromenad vid hand/under ryttare kan man ju syssla med på "vilodagar" om man vill.

Man får ju anpassa lite efter häst eftersom de kan vara rätt olika, men på unga hästar tycker jag det är bra med varannandagsträning. Då får kroppen en bra mix av träning och återhämtning.

Min fyraåring jobbas fyra dagar i veckan. Longering en dag, rider ut med galopp och klättring två dagar och ett dressyrpass. Funkar bra för oss och hon har musklat på sig rätt mycket på den månaden jag haft henne. Hon var också enbart inriden sen i våras och inte igång när jag fick henne. Longeringen och dressyrpasset är väldigt korta, typ 20 minuter för att hon ska orka.

Tycker alla har sagt bra "regler". Tänkte bara tipsa om att du kanske bör byta ut ett eller ett par ridpass mot tömkörning (ej longering), för att hästen ska hitta formen och träna rygg på ett bra sätt, kul omväxling och underlättar för barn & häst!

Hur mycket hästen ska tränas varierar beroende på hur hästen växt/växer, hur pass bra balans den har etc. En del hästar är sena i växten och behöver längre tid. En del har svårt med kroppskontrollen och balansen och behöver mer tid. Så att på nätet svara hur mycket ni bör träna är svårt.

Däremot blev jag jätteintresserad av ras-mixen. Jag har nämligen själv en ponny av samma raser. Men har aldrig stött på samma korsning förut.
Har ni något kort på ert lilla underverk?:laugh:

Hej.
Har nyligen 3 veckor sedan köpt ett ungsto 4 år gammalt till min dotter på 11½ år.
Hon reds in i våras o sen vilat. Inte mycket utbildad men skritt trav galopp o styra kan hon;).
Vi har ett bra kontaktnät kring oss med mkt hjälp o stöd.
Min fråga av nyfikenhet är hur många dagar en 4 åring bör ridas/vila. Vill ju att detta ska bli så bra som möjligt för både häst o ryttare. Ska väl nämna att hon är islänning/new forest korsning o ska framför allt vara skogsmullehäst med lite dressyr o hopp.

Håller med AnnaKarinO, heidimaria och Fiorano. En fyraåring bör få tre dagars vila i veckan, både för att vila kroppen OCH huvudet. Jag upplever det som att folk vill göra så himla mycket omedelbart med sina unga hästar. Man förstår inte hur mycket information det faktiskt blir för dem att processa, rent mentalt är det tufft att blir grejad med, komma ut i världen, ridas/tömköras/se nya saker... Det är jobbigt för en liten!

Vilodag betyder vilodag från folk och hantering, bara vara häst.

Jag håller med de flesta andra om att 4 dagar i veckan är ganska lagom. Jag blandar med tömkörning, uteritter och markarbete varannan vecka åker jag iväg på dressyrträning. Lägger även in vilor eller lugnare perioder:laugh:

En treåring ska jobba 30 min tre dagar i veckan, en fyraåring 4 gånger 40 min, en femåring 5 gånger 50 min. :laugh: Vet inte vem som etablerat den regeln men den är riktigt bra tycker jag.

Så då tycker du att ett 8 årigt varmblodssto ska bli motionerad 80 min och 8 dagar/v ? Låter inte riktigt rimligt där. Men jag förstår hur du tänker och upp till en viss ålder så borde regeln fungera! ;)

Tycker alla har sagt bra "regler". Tänkte bara tipsa om att du kanske bör byta ut ett eller ett par ridpass mot tömkörning (ej longering) för att hästen ska hitta formen och träna rygg på ett bra sätt, kul omväxling och underlättar för barn & häst!

Fast longering är inte skadligt om det utförs korrekt. Hästen ska liksom i allt annat arbete arbetas i en korrekt form och tempo. Om man dessutom inte fastnar på liten en volt utan utnyttjar hela sin ridbana/ridhus och även tar ut hästen på raka spår är longering utmärkt komplement i träningen. Att longera en dag i veckan på detta sätt i 20-30 minuter skadar knappast hästen.

Så då tycker du att ett 8 årigt varmblodssto ska bli motionerad 80 min och 8 dagar/v ? Låter inte riktigt rimligt där. Men jag förstår hur du tänker och upp till en viss ålder så borde regeln fungera! ;)

En 22-åring då?:D

när jag red in min islandshäst så reds hon 4-5 dagar i veckan. Dock så var det väldigt korta träningspass, från 15-30 min ungefär, beroende på vad vi gjorde. Red man ut i skogen och bara "lunkade" så kunde det bli lite längre. Och hon verkade vara väldigt nöjd med det upplägget.

Liknande trådar

Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Smallgot
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 499
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka