Hur mkt Vetranquil kan man ge?

Centaur

Trådstartare
Ponera att ni har en extremt klipprädd häst, som även är väldigt rädd för veterinärer och sprutor.... Och som dessutom ska transporteras en halvtimme till ridhus och tillbaka nån gång i veckan, svettas vid transport och givetvis vid arbete pga päls.

Jag måste klippa honom, men jag vill verkligen inte, han blir så rädd när vet. kommer och sprutar.. :( Så vad jag funderar på är om det går att ge en stoor dos Vetranquil istället och hoppas att han blir tillräckligt slö för att kunne klippas? Eller är det bara att glömma?

Sv: Hur mkt Vetranquil kan man ge?

Centaur skrev:
Ponera att ni har en extremt klipprädd häst, som även är väldigt rädd för veterinärer och sprutor.... Och som dessutom ska transporteras en halvtimme till ridhus och tillbaka nån gång i veckan, svettas vid transport och givetvis vid arbete pga päls.

Jag måste klippa honom, men jag vill verkligen inte, han blir så rädd när vet. kommer och sprutar.. :( Så vad jag funderar på är om det går att ge en stoor dos Vetranquil istället och hoppas att han blir tillräckligt slö för att kunne klippas? Eller är det bara att glömma?
Toleransen är gansk ahög på dessa preparat. Fick reda på det genom en rätt kaotisk upplevelse. Min gammla tik på 9år, satte i sig en låda häst mat (lite betfor) som var spetsad med Vetranquil. Detta dagen efter den stora stormen Gudrun och stallet var en "krigsson" därav oordningen.

Hon trillade ihop, det var ju en hästdos, till en liten vinthund. Iallafall vi åkte akut till veterinären (3000kr), där hon fick ligga med dropp för att späda ut blodet. Vet. berättade efteråt att toeleransen dock är stor på dessa preparat både för hästen och hunden, som då i detta fallet överskridit "sin" dos med häst mått....

jag har gett min häst vetranquil. han väger ca 500 kg, och han fick äta max 6 mått. men efter 6 mått var han rätt lugn och trevlig faktiskt:rofl:

Jag vet inte hur mkt man kan ge exakt men jag tror att det var en rätt hög 'gräns', en fjording i stallet reagerade knappt på något..det tog ett par 'mått' innan han ens började coola ner sig ö h t :eek:
Veterinären Såg ut såhär :eek: och sa gång på gång "Nämen nu måste han väl ändå reagera?!"

Hoppas i vilket fall som att du kan klippa din häst och att han blir VÄLDIGT lugn. Det måste vara väldigt jobbigt att ha en så rädd häst när man verkligen behöver klippa.

Ja det är jättejobbigt..... Känner mig som värsta elaka personen om jag tar ut vet. för att spruta, måste bromsa honom för att vet. öht ska få komma nära, han är livrädd stackarn. :(

Så det är kanske värt att försöka med vetranquil, mat är han ju inte rädd för.

Jag tror det där är väldigt individuelt om man med t ex ventranquil kan droga dem 'tillräckligt'. Nu har jag ingen erfarenhet av just det, men Plegicil. Jag skickade i min nordisdam 60 milliliter plegg total inför en lastninge n gång. Rek dos från vet var 7.5 ml, men kunde ge lika mycket till efter 30 min om hon inte reagerade. Det gjorde hon inte så jag gav henne elakt nog 15 ml till. Nada effekt. Då ringde jag SLU och frågade hur mkt jag vågade ge egentligen. De sa att jag kunde ge 15 ml i 'stöten' och upprepa en gång efter 30 minuter om det inte hjälpte. Det gjorde det inte, och efter att på två timmar ha tutat i henne 60 ml plegg utan effekt, hon var 'simmig' på ögonen, men fullt vaken och alert, så gav jag upp.

Valacken däremot blev i det närmaste komatös och stod och soov på 15 ml, så..

Jamen då kan jag prova iaf. Han blir ju helt borta efter en injektion av vad det nu är dom ger, domosedan kanske?

I värsta fall händer inget, i bästa fall kan jag klippa utan att utsätta honom för så mkt stress.

jag gav vetranquil när jag höll på rida igång honom efter operation. han var spritt språngande galen då jag inte gav honom nåt, när han hade fått maxdosen så var han lugn, och reagerade inte på nåt som hände i omgivningen. det är ett dämpande medel, så han var vaken i allra högsta grad, men han var väldigt seg i kroppen och knoppen..:smirk:

Jag gav 3 mått till mitt halvblodssto som väger drygt 500 kg. Hon blev lite dåsig och det gick ganska bra att klippa henne. Nästa gång ger jag nog lite större dos för att få full effekt.

Hur bra tyckte du det fungerade jmf med sedering utförd av veterinär (dvs med spruta)?

Liknande trådar

M
Träning Vet inte om denna tråden ligger rätt, men jag provar här iaf. Problemet: Som dom flesta vet så har jag ett korsningssto på 4 år...
Svar
2
· Visningar
848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka