Hur mkt tokosel ska man ge om man också ger Chevinal?

Vinja

Trådstartare
Har försökt att räkna på hur mycket tokosel jag ska ge min NSV (ca 600kg) som också får Chevinal Plus, men kör lite fast....
Ska det vara 0.2mg selen/100kg kroppsvikt per dag?eller vecka?
Ger 25ml chevinal/dag vilket blir 1.225mg selen/vecka enligt mina beräkningar.

Har någon som också ger tokosel och chevinal räknat på det här?

Jätte tacksam för svar!! :bump:
Julia
 
Jag ger också både Chevinal och Tokosel till mitt dräktiga sto och jag ger enl bruksanvisningen dvs ett mått per vecka. Jag visade veterinären Chevinal-dunken när han skrev ut Tokosel och han gick och kollade vad maxgivan på Selen är innan det blir farligt och han sa att mängderna av alla ämnen i vitaminpreparat som man köper receptfritt är på en låg ofarlig nivå. Så selenet i Chevinal är försumbart jämfört med mängden i Tokosel.
 
Tack för ditt svar!Nu slipper jag oroa mig att det blir för mycket selen!

Julia
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 619
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 296
Senast: shia
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp