Hur mkt sväller kli?

godishanna

Trådstartare
Har gett vetekli förut men då har jag blött det precis innan utfodring. Nu skulle jag vilja ge det igen men kruxet är att i detta stall blandar man själv maten i förväg. Så nu till frågan; hur länge kan kli stå uppblött innan det blir dåligt? Är det ok över natten? Hur mkt vatten behövs för att det inte ska svälla till et klump som hästen inte kan äta...?

Sv: Hur mkt sväller kli?

Har fodrat med bla betfor och kli i vinter och har då lagt det i sin bytta och hällt på vattnet på kvällen för att sedan fodra med det på morgonen. Jag ger det inte nu på sommaren, men skulle irekommendera dig att ha det i blöt mer än några timmar pga risken för att det börjar växa bakterier i det i värmen.

Hur mkt vatten du ska slå på får du nog prova dig fram. Jag brukar nog ta åtminstone dubbelt så mkt vatten som kli.

Du kan inte ge kli när du själv är ute i stallet, det gör väl inget om hästen inte får det ihop med övrigt foder?

Senast ändrad:

Kli sväller inte, räcker med att det är blött när man ger det till hästen pga att det dammar så. Det sväller absolut inte till någon "klump" om det får stå över natten.

/Lizzie

godishanna skrev:
Har gett vetekli förut men då har jag blött det precis innan utfodring. Nu skulle jag vilja ge det igen men kruxet är att i detta stall blandar man själv maten i förväg. Så nu till frågan; hur länge kan kli stå uppblött innan det blir dåligt? Är det ok över natten? Hur mkt vatten behövs för att det inte ska svälla till et klump som hästen inte kan äta...?

Kli sväller inte, man blöter det för att det ska bli mera lätthanterligt för hästen än det torra "damm" det är när det är torrt.

I allt foder som blötläggs i vatten sker viss bakterietillväxt, beroende på i vilken temperatur det står. Jag själv har inget foder blötlagt mer än MAX ca 4-5 timmar nu när det är såpass varmt, det känns som en onödig risk annars.

Kan du inte ge allt kli i det mål som ges närmast efter du är själv i stallet, eller är det så stor mängd at det måste delas upp?

Lite måste det ju ändå svälla?
Eller är jag helt blind om jag blandar betfor+kli och blöter upp med vatten tills det täcker ordentligt ,kanske 5 cm marginal, och sen när det fodras är vattnet absorberat??
I övrigt brukar vi också blöta kliet i samband med utfodringen men jag blandade ihop kli+betfor under en period för smidighetens skull.

Jag gav kli till några av mina hästar. När jag började ge det så la jag det i krubban och hällde över betforen och rörde om. Sedan lät jag hästarna få komma in och äta. Alltså bara efter ca 5 min. 2 st av mina 4 hästar fick kolik efter detta.
Numera gör jag kli på morgonen och låter det svälla till kvällen. Alltså ca 12 timmar. Efter detta har dom inte fått kolik. Vet inte om det är ett samband. Men det verkar ju iaf konstigt tycker jag.

Jo, det är klart att det sväller upp lite, det är ju supertorrt från början! ;)

Men det sväller inte med samma volymökning och hastighet som t.ex betfor, som ju måste ligga en viss tid i blöt.

Kan det inte ha att göra med om de ätit grovfoder innan eller inte?

Hästar som har kraftfoder i krubban när de släpps in i boxen tenderar ju att slänga i sig det först, och gärna snabbt... Om du ger dem hö före kli/betfor när du nu ändrat rutinerna så har det kanske med det att göra. :)

Kli sväller ytterst lite. Det är inte som med betfor. Vi har låtit vår kli stå lika länge som betforen. Alltså från morgon eller middag till kvällen.

Verkar lättast om du ger kliet när du själv är i stallet. Det räcker om det ligger blötlagt 20-30 min eftersom det inte sväller så mycket. Blötlagd mat ska inte stå över natten på sommaren tycker jag om man inte kan ha den i typ kylskåpstemperatur.

pinky skrev:
Kan det inte ha att göra med om de ätit grovfoder innan eller inte?

Hästar som har kraftfoder i krubban när de släpps in i boxen tenderar ju att slänga i sig det först, och gärna snabbt... Om du ger dem hö före kli/betfor när du nu ändrat rutinerna så har det kanske med det att göra. :)

Nej men dom har inte ätit grovfoder innan kraftfodret. Jag har alltid gett så här. Allt finns i boxen vid insläppet, hö och kraftfoder.
Det enda som jag slutade med var morötter eftersom dom var så fula nu till våren. Men tog då lite mer betfor åt dom för att blöta upp maten med vetekliet.
Kan inte stå och vänta på hästarna (det stod 10 hästar i stallet) medans dom äter upp sitt natthö. Vill gärna gå hem när jag har släppt in alla hästarna kl 21 på kvällen. :rofl:
Sedan är dom inte så himla glupska heller. Dom får mat 4 ggr per dag hos mig. :smirk:

Kan inte stå och vänta på hästarna (det stod 10 hästar i stallet) medans dom äter upp sitt natthö. Vill gärna gå hem när jag har släppt in alla hästarna kl 21 på kvällen.

Nej, det behöver man ju inte göra, bara de får tugga hö i 5-10 minuter innan de får kraftfodret så har risken för foderstrupsförstoppning, kolik och allmänna tarmstörningar ganska rejält... ;)

Tack för alla svar. Hm tänkte inte på det där med värme och bakterietillväxt. Är nog bäst om jag ger själv när jag är där eller blandar till nästa mål som någon föreslog.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
Hästvård Hej alla på forumet jag har fått problem med min foderhäst. Vi har haft henne i ca 3 veckor och det har inte varit några problem förens...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 224
Senast: Dalmas
·
L
Ekonomi & Juridik Är stallägare & har 6 inackorderingar funderar på att stå för hö´t & vill att mitt stall ska ha fri tillgång. Undrar om någon har tid &...
2
Svar
26
· Visningar
2 794
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar