Hur mkt selen i lusern?

pimy

Trådstartare
hur mkt selen är det i lusern? Kollade på Krafftshemsida men det står inte hur mycket selen det är i deras lusernpellets. Sitter och försöker mig på att göra en foderstat till hästen och programmet vill ha värdet på selen även för lusernen...

Nån som har en susning?

Sv: Hur mkt selen i lusern?

Jag tror inte den innehåller någon selen alls.

Hm har påsen nere i bilen, men desvärre ingen nyckel, skulle gissa på inget faktiskt. Så vitt jag vet så är det bara havre som innehåler selen.
Hö/Hösilage köpt i Sverige innehåller normalt sett i princip inget selen alls. det är väldigt ovanligt med hästar i sverige som får selen förgiftning och man kan normalt sett ge sin häst selen tillskott i fodret.
Vet en ridskola (den jag rider på) som ger sina hästar havre och selen tillskott och har aldrig varit med om att någon där fått selen förgiftning.

pimy skrev:
hur mkt selen är det i lusern? ?

Lusernets innehåll av selen beror på hur jorden den den växt såg ut. Lusern suger åt sig litet mer selen än omgivande gräs. Tror det mesta av vår lusern kommer från Danmark. Såvitt jag vet finns där inga problem med för mkt selen på åkerjord. Om man bara inte ligger på övre gränsen av sin selentillförsel kan man nog bortse från tillskottet från lusernen. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar