Hur mkt mera hösilage behöver jag ge jämfört med hö?

P

piffpuffen

Hur mkt mera hösilage behöver jag ge jämfört med hö?
Här är det tydligen hoppläst att få tag på hö plus att min ena häst är lite hostig så det får nog bli hösilage.
Det har en ts på ca 55 - 60 %.

Sv: Hur mkt mera hösilage behöver jag ge jämfört med hö?

1 kg ts motsvaras av:
1,1 kg halm 90% ts
1,2 kg hö 84% ts
1,8 kg hösilage 60% ts
2,5 kg hösilage 40% ts
osv
//marti

Vanligt hö har ts på 84%. Så säg hypotetiskt att du idag ger hästen 10 kg hö, då får den alltså 10*0,84=8,4 kg ts. Vill du istället ge hösilage med ts på 55% räknar du 8,4/0,55=15,3 kg hösilage.

Fast den uträkningen fungerar bara om man har samma värden per kgTS på både hö och silage. Eller vill att hästen ska ha samma mängd TS. Annars bör man räkna om så hästen får i sig samma mängd näring (energi/protein).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama