Hur mkt lucern?

harpadisa

Trådstartare
Hejsan!
Jag har ett dräktigt shettis sto som ska föla i mån skiftet juni/juli. Tycker att hon känns lite tunn och undrar därför hur mkt lucern (pellets) jag kan ge henne utan att det bli för mkt protein m.m så hon riskerar att få kolik/fång. Just nu får hon ca 3 dl/dag.

Någon som ger sin shettis lucern?

Mvh Elin och Kallie

Sv: Hur mkt lucern?

Det beror alldeles på vad du har för hö, har du analys?

Har du inte det är det hög tid att skaffa, för snart går din häst in i de 3 sista månaderna av dräktigheten, och då är det nästan omöjligt att överdosera protein. Det går åt massor!! (Och nästan ännu mer under de första digivningsmånaderna...)
Det är extra viktigt att hålla koll så att stoet inte får för lite av något just då, men speciellt protein och mineralerna.

Protein orsakar för övrigt varken fång eller kolik... ;)

Iom att din häst börjar tunna ur nu är det troligt att den fått för lite näring under hela vintern. Det klassiska problemet är att främst proteinbrist visar sig nu framåt vårkanten, när hästen gått med bristen i flera månader. Många tror att det är grovfodret som tappat näring under vinterlagringen, men det enda som försvinner den vägen är vitaminerna, att hästen faller ur beror på att grovfodret varit dåligt (näringsmässigt) under hela vintern.

Senast ändrad:

Ameo här på Buke har shettisuppfödning har jag för mig. I vart fall har hon shettisar och är bra haj på vad dom behöver.

Hejsan!

Jag har ett jätte fint hö till henne!

Vad bra!

Asså hon är inte smal eller undernärd, men hon är inte tjock heller!

Mina dräktiga shettisston får ung 1kg Lusernpellets/dag. Dom är beräknade att föla i april o maj

Liknande trådar

Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 142
Senast: Masse
·
Foder & Strö (råkade lägga tråden fel innan) Hejsan! Jag har ett dräktigt shettis sto som ska föla i mån skiftet juni/juli. Tycker att hon känns...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Antiqua
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 320
Senast: -moa-
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 711
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka