Hur mkt kraftfoder kan man ge föl?

C

Cathrine

Man brukar ju säga max 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst - gäller detta föl (snart 9 månader) också? Och räknar man i så fall på aktuell vikt eller förväntad vuxenvikt? :confused:

Hur långt bör det gå mellan kraftfodergivorna?

Jag tycker att det är svårt att uppskatta vad han väger - kan man lita någorlunda på ett viktmåttband? :smirk: (Både mamma och pappa häst är stora halvblod på 169 cm, mamman är grov och väger 680 kg, vad pappan väger vet jag inte. Fölis borde väl hamna i samma höjdkategori som sina föräldrar, och blir nog mer lik pappa än mamma (som det ser ut nu i alla fall :angel: ).)

MVH
Cathrine
 
Sv: Hur mkt kraftfoder kan man ge föl?

0,4 kg/100 kg häst gäller SPANNMÅL (havre, korn etc) och inte generellt sett kraftfoder. Däremot måste man kolla på VOLYMEN även för annat kraftfoder, eftersom hästens magsäck inte rymmer hur mkt som helst.

Man räknar fölets kraftfoderbehov på vuxenvikt, däremot måste man ju ta hänsyn till vad fölet just för dagen klarar av för volym på samma gång. (Exakt hur stor en fölmagsäck är vet jag inte).

Jag gav mitt föl rätt rejäla (eftersom det var uppblött) volymer per gång. Hur tätt fodringarna kan vara hänger mer på hur mkt de orkar äta på en gång. jag gjorde så att jag gav en större giva till natten, så petade fölet i sig det succesivt under natten.

Nu minns jag inte exakt vad min dam (arab fö, så mindre viktmässigt än halvblod i samma ålder) åt i den ålder du beskriver, men mellan tummen och pekfringret så åt hon nog ca 2.5 kg kraftfoder/dygn. Jag gav då 1 kg vid insläpp, och det åts upp till nattfodringen (som var 4-5 h senare) och sen 1,5 kg till natten. Det åts upp succesivt, hon åt tills hon var mätt, väntade en stund, åt lite hö etc, för att senare äta upp lite mer kraftfoder etc. Så på morgonen var krubban tom, men var jag ner i stallet vid tvåtiden på natten fanns det kvar.

Just för de inte orkar äta så mkt, och om man ger för mkt kraft drar de ner på hur mkt hö/hösilage de äter så försökte jag ge så koncentrerat som möjligt, i mitt fall Krafft Breed (nu heter det Krafft Pluss grön) så jag skulle kunna ge henne mycket värdemässigt men i liten volymmängd.

Hur mycket kraftfoder är det hon behöver räknat efter det behov du fårr fram och såpass mkt hö hon äter?

Om man kan lita på måttband när det gäller föl så är väl svaret njae.. ;) Det stämmer hyfsat, men har betydligt större felmarginal än på vuxna individer.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder kan man ge föl?

Tack för ditt utförliga svar! :) Det är ju en del frågor som poppar upp nu när man har en liten hemma... :smirk:

Hur som helst: han behöver få i sig 2 kg havre, 1/2 kg kli och dessutom 1 kg lusern (om nu detta ska räknas till kraftfoder). Förutom det äter han 6 kg hö (och han pillar i sig allt).

MVH

Cathrine
 
Sv: Hur mkt kraftfoder kan man ge föl?

Cathrine skrev:
Tack för ditt utförliga svar! :) Det är ju en del frågor som poppar upp nu när man har en liten hemma... :smirk:

Hur som helst: han behöver få i sig 2 kg havre, 1/2 kg kli och dessutom 1 kg lusern (om nu detta ska räknas till kraftfoder). Förutom det äter han 6 kg hö (och han pillar i sig allt).

MVH

Cathrine

Om det där var mitt föl skulle jag ändra foderstaten och försöka ge någon form av mer koncentrerat foder. T ex Krafft Pluss Grön (fd krafft breed) eller vad som nu passar med höets analysvärden.

Lucern räknas som kraftfoder om det är pellets och stråfoder om det är hack.

Men just för att få ner volymen och slippa ha såpass mycket havre på en så liten skulle jag som sagt byta ivf hälften av havren mot annat. Det blir lättare för alla inblandade =)
 
Sv: Hur mkt kraftfoder kan man ge föl?

OKI - jag ska se om vi kan räkna om foderstaten. Tack! :)

MVH
Cathrine
 
Sv: Hur mkt kraftfoder kan man ge föl?

En liten tanke bara....om man inte bör ge mer än max 100 g kli per 100 kg kroppsvikt för häst, så låter 1/2 kg kli mycket till ett föl?! :confused:
Jag tar gärna en kommentar då jag själv står i begrepp att fodra mitt föl med kli.
Mvh Wera
 
Sv: Hur mkt kraftfoder kan man ge föl?

Våra fölungar som båda är 8 mån äter nu 5 liter Mustang Breed/hippo breed var om dagen. De får mineraler,soja och kalk.
De får 2,5 liter på morgonen och 1 liter när de kommer in och 1,5 liter till kvällsmat. De får oxå betfor men det är inte så mycket än eftersom vi håller på att vänja dom vid det.
Sen har de fri tillgång på hö.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har fått upp ögonen för rapport! Verkar både bra och roligt för hund och förarna. Har en 4 årig Parson Russell tik och en 5,5 månaders...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp