Hur mkt kan unghästen växa?

nice and happy

Trådstartare
Är en 1,5årig som är ute på annons som jag är sugen på men rädd att han inte blir så stor... valack arab/hbl som är nu 139cm o ägaren säger att han borde bli 155-158cm var tror ni? Surt om han bara skulle bli 150.
 
Min femåring som är runt 173-175 cm var som tvååring "bara" 150 cm. Han var otroligt liten fram tills han var 2 1/2 år.
När han var tre var han 166 cm och sist jag kollade så var han 173 cm som fyra. Så det är inte omöjligt att vissa hästar växer sent.
 
Min ena fjording som är 18 månader mätte 137 cm och jag räknar med att han håller sig inom D-ponnymåttet. Så jag är tveksam att den häst du funderar på blir så mycket större... :(
 
Skulle inte våga tro att han blir 155-158 även om några få kan växa till sent ...
 
Nu är jag visserligen inte expert på området, men jag skulle inte heller tro på det där riktigt. "I mitt tycke" borde den bli typ D-ponny. :)
 
Jag köpte en fyraåring förut och dom sa att han typ inte växt något på 1 1/2 år och var därför färdigväxt, han växte 1dm på höjden och det känns som det dubbla på bredden:angel:
Så växa sent kan dom allt:)
 
Jag födde upp en avkomma e Edinburg u arabsto som var 140 cm hög vid 20 månader, han stannade under ponnymåttet, och inmättes som 8 åring till 147 cm! Att din unghäst skulle kunna växa nästan 2o cm..........Nja nog tveksamt.
 
Lite får man titta på saker som:
Hur har den vuxit hittills ?
Hur har den blivit fodrad?
Hur ser den ut i typen?
Hur långa ben och kotor har den?
Hur har föräldrar och syskon vuxit?
Lägger man ihop svaren kan man till viss del gissa hur den kommer att fortsätta växa.

Hur en häst växer beror på dels det genetiska arvet och dels på förutsättningarna med t ex riktigt sammansatt foder och mängder.
Så om den här hästen ska växa så mycket bör dels generna säga att den är en sådan som växer sent och länge och dels att den inte haft de bästa förutsättningarna med foder fram till nu. Har den däremot fått de bästa förutsättningarna, är i bra hull och ser proportionerlig ut så växer den troligen inte alls så mycket.
 
Hur höga är föräldrarna och mor- farföräldrar? Finns det syskon man kan kolla på?
Tror inte riktigt att den kommer växa så mycket, men det finns ju självklart undantag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 900
Senast: Twirro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 523
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 682
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp