Hur mkt kan/ska jag rida min tre åring?

E

estelle79

Ja jag behöver verkligen höra med er, hur ni gjorde vid denna ålder. Han är tre år, och två månader.
Jag skulle vilja rida honom, som man rider innan ett tre års test, då det inte blev ngt test för våran del, pga att han varit skadat, och växt så mkt. Men hur red ni innan testet? Hur ofta? Jag skulle vilja att han är "utbildad" som om han skulle klara ett tre års test, innan vintervilan. Men är det för kort tid?

Han är riden i alla gångarter. Rider bara 10-15 min. De senaste två veckorna har jag ridit två dagar ena veckan, och andra veckan tre dagar, men inte ridit tre dagar i rad, utan varannan. Sen har vi gått ngn promenad, sprungit lös i ridhuset och så där.

Så, det skulle vara jätte kul att få höra hur ni gjorde/gör. Jag är livrädd att jag ska "rida för mkt", och tråka ut honom. Men han älskar att bli riden, jag varierar mkt med promenader i skogen, tömkörning, longering ibland, lr så tränar vi att gå över presenningar, och andra läskiga saker. Dessa saker gör jag självklart inte jämt. Han vilar alltid som minst två dagar i veckan.

Jätte tacksam för tips och råd, och kanske se hur erat "schema" såg/ser ut.

MVH Estelle79

Men åhh, såg att tråden hamnade fel. Skulle ha legat under grundutbildning, jag slarvade med att läsa vilket forum jag var inne på.

Sv: Hur mkt kan/ska jag rida min tre åring?

hej hej.. jag köpte min som tre åring i oktober då var hon varken inriden el liknande så ja fick gå lite fortare fram me henne.. Men jag red ca 3 gånger i veckan.. sen gjorde vi annat två dagar typ var ute o gick tömmkörde eller likande. ja longerade inte så mkt den första tiden eller ja de gör ja faktiskt inte idag heller då ja tycker de sliter så mkt onödigt på en ung häst, den ska ju inte gå på sån liten vilt..
Sen fick hon vila i 3 veckor över julen sen började ja igen..
Idag är hon tävlad 1 meter;) men hon var väldigt klar i kroppern o väldigt bra psyke de måste man ju räkna me.. växer dem mkt måste man ta de jätte lugnt. Min kompis har en som är 4 nu oxå, han e jätte valpig o bökig o vet knappt vart han har sina ben. Min beter sig som en 15 åring på tävlingarna;)

Lycka till;)

hej hej.. jag köpte min som tre åring i oktober då var hon varken inriden el liknande så ja fick gå lite fortare fram me henne.. Men jag red ca 3 gånger i veckan.. sen gjorde vi annat två dagar typ var ute o gick tömmkörde eller likande. ja longerade inte så mkt den första tiden eller ja de gör ja faktiskt inte idag heller då ja tycker de sliter så mkt onödigt på en ung häst, den ska ju inte gå på sån liten vilt..
Sen fick hon vila i 3 veckor över julen sen började ja igen..
Idag är hon tävlad 1 meter;) men hon var väldigt klar i kroppern o väldigt bra psyke de måste man ju räkna me.. växer dem mkt måste man ta de jätte lugnt. Min kompis har en som är 4 nu oxå, han e jätte valpig o bökig o vet knappt vart han har sina ben. Min beter sig som en 15 åring på tävlingarna;)

Lycka till;)

Ja jag har ju hamnat efter jag också känns det som, men jag vill inte stressa, då han forf växer ganska mkt, i perioder. Nu har han inte växt alls mkt på ett tag.
Hade tänkt satsa på att vara med i ett tre års test, men som jag skrev, pga skador, och att han växt så mkt, så blev det varken testet, lr ridning alls. Så nu känner jag att det vore roligt, att träna som inför ett test. Så jag har tänkt mej lugn träning, med tre års test inriktning. Men jag vet inte vad som är "för mkt" liksom. Visst känner jag ju när han blir trött, och jag är mkt noga med att det ska vara roligt, och varierande saker vi håller på med. Just nu så växer han inte, men drar han iväg igen, så blir det så klart lugnt med utbildningen, tills han är redo i kroppen för det igen.

Var på en cliniq (stavning?) med Minna Telde, som plockar fram den ena framgången efter den andra, och hon red unghästarna så här:

3-åring - 3 dagar i veckan 30 min /gång
4-åring - 4 dagar i veckan 40 min /gång
5-åring - 5 dagar i veckan 50 min/gång

Lätt att följa och låter inte helt tokigt tycker jag själv.

Det där lät ju bra, och verkligen lätt att komma ihåg också.
Ja, jag ska försöka få lite mera muskler och kondis, innan jag rider i 30 min. Fast egentligen blir det nästan det, då jag rider till banan, coh skrittar av där. Men kanske menade det som att det skulle vara 30 min aktiv ridning?

Puttar upp lite. Hoppas få höra från fler hur ni red era tre åringar:)

Ja, jag ska försöka få lite mera muskler och kondis, innan jag rider i 30 min. Fast egentligen blir det nästan det, då jag rider till banan, coh skrittar av där. Men kanske menade det som att det skulle vara 30 min aktiv ridning?

30 min aktiv ridning är väldigt mkt!

tänk på att musklerna i ryggen (muskelfästen och senor mm) inte har växt klart förens de är 8 år....

Skulle tro att hon menar 30 min allt som allt.
Jag ska sätta igång min 3-åring nu efter sommarvilan. Jag har tänkt att han ska ridas 3 dagar/veckan och då ca 30 min allt som allt.

Skulle tro att hon menar 30 min allt som allt.
Jag ska sätta igång min 3-åring nu efter sommarvilan. Jag har tänkt att han ska ridas 3 dagar/veckan och då ca 30 min allt som allt.

Ja, det stämmer, 30 min sammanlagt ink fram- och avskrittning.

I januari, februari och mars löshoppade vi en gång/vecka,red/gick ut en dag och red i ridhus tre dagar.Allt i korta pass på 20-30 minuter.

I april fick hon vila 2 veckor och uteridning 4 dagar/vecka i 2 veckor.

I maj trappade vi upp lite och löshoppade två ggr i veckan och red i ridhus/paddock tre dagar i veckan.Vi sprang även med henne för visning vid hand.

Sista veckan tog vi det lugnt,mest lite utomhus.Dagen innan fick hon vila och kom in tidigare så hon skulle hinna sova ordentligt och vila upp sig.

Hos oss funkade det att ha löshoppning på helgen tillsammans med andra (så man hjälps åt med hinder och så)och ridningen mån-ons-fre.

Ja jag behöver verkligen höra med er, hur ni gjorde vid denna ålder. Han är tre år, och två månader.
Jag skulle vilja rida honom, som man rider innan ett tre års test, då det inte blev ngt test för våran del, pga att han varit skadat, och växt så mkt. Men hur red ni innan testet? Hur ofta? Jag skulle vilja att han är "utbildad" som om han skulle klara ett tre års test, innan vintervilan. Men är det för kort tid?

Han är riden i alla gångarter. Rider bara 10-15 min. De senaste två veckorna har jag ridit två dagar ena veckan, och andra veckan tre dagar, men inte ridit tre dagar i rad, utan varannan. Sen har vi gått ngn promenad, sprungit lös i ridhuset och så där.

Så, det skulle vara jätte kul att få höra hur ni gjorde/gör. Jag är livrädd att jag ska "rida för mkt", och tråka ut honom. Men han älskar att bli riden, jag varierar mkt med promenader i skogen, tömkörning, longering ibland, lr så tränar vi att gå över presenningar, och andra läskiga saker. Dessa saker gör jag självklart inte jämt. Han vilar alltid som minst två dagar i veckan.

Jätte tacksam för tips och råd, och kanske se hur erat "schema" såg/ser ut.

MVH Estelle79

Men åhh, såg att tråden hamnade fel. Skulle ha legat under grundutbildning, jag slarvade med att läsa vilket forum jag var inne på.

För att "klara" ridprovet på treårs behöver du bara visa honom i skritt,trav och galopp i båda varv (utan att ramla av)och det verkar han ju kunna redan idag.

30 min aktiv ridning är väldigt mkt!

tänk på att musklerna i ryggen (muskelfästen och senor mm) inte har växt klart förens de är 8 år....

Ja jag ska börja jobba mera, ca 30 min per ridtillfälle, men som sagt, lite mera muskler och kondis innan det vill jag ha.
Just nu rider jag två gng/v, sen promenerar jag mkt i skogen, över stock och sten.

Ja det är detta med ryggen jag tänker mkt på, och självklart resten av hans kropp också. Är rädd jag ska köra på för mkt.

För att "klara" ridprovet på treårs behöver du bara visa honom i skritt,trav och galopp i båda varv (utan att ramla av)och det verkar han ju kunna redan idag.

Tack för ditt svar! Jätte kul att läsa hur andra har gjort.

Jo han kan skritt,trav och galopp utan problem.
Men hur är det mera då? Med lydigheter vid halter, styrning osv? Han är styrbar och stoppbar, men ibland "glömmer" han sig, då han ser ngt intressant.

Men vad tror du? Tycker du detta låter lagom? (självklart mkt svårbedömt, då detta endast är ord, och du ej vet hur han är kroppsligt och mentalt i verkligheten, mer än vad jag skriver, men endå...)

Ridning 15-20 min. Alla gångarter, men endå lugnt om du förstår, två gng/v.
Promenader i skogen på allt från 30-1 h, då vi kliver över stock och sten, 2 gng/v.
Annan aktivitet, t ex löshoppning, lr tömkörning 1-2 gng/v.
Vila 1-2 gng/v.

Låter detta för mkt, lr lite?
Självklart håller jag stenkoll på växtperioder, trötthet, "tristess" osv.

Jätte tacksam för alla åsikter:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka