Hur mkt hö kan jag ge?

A

Annapanna

Hittils har min häst gått på 6 kg hö men jag skulle vilja ha lite åsikter om hur mycket jag skulle kunna ge.
Jag är för det här med fri tillgång eftersom hästar behöver mycket strå. Som det är nu kan jag endast ge honom 1kg hö i hagen då de andra önskar detta.(kollektivstall) Hur mycket tror ni jag kan ge honom inne. De står inne i boxen mellan 17:00 på kvällen och 07:30 på morgonen, alltså ganska lång tid även om han jobbas ibland efter insläpp. Hästen är en russhingst och han står på halm.
Höets analys:
MJ 7.8
Protein 22
Kacium 1.6
Fosfor 1
Magnesium 0.5
Kalium 8.8

Jag kan tyvärr inte ändra hö men hur mycket tror ni att jag skulle kunna ge inne? Alla åsikter motages tacksamt.
 
Sv: Hur mkt hö kan jag ge?

Du har en låg kvot i höet, och därför kan det vara bra att hålla nere högivan för att ge utrymme åt de proteintillskott som behövs. Annars blir det för mycket energi, eftersom även proteinfoder innehåller energi.

6 kg av detta hö ger ungefär 45 MJ (om mitt huvud har räknat rätt... ;) ), men alldeles för lite protein.

Så jag skulle nog inte ge fri tillgång av det höet...
 
Sv: Hur mkt hö kan jag ge?

oki...tack för svaret!
Som det är nu har jag en uträknad foderstat som uppfyller proteinbehov etc så jag kanske får överge mina tankar på mer hö. Förhoppningsvis får han väl en del tuggbehov stillat av att han står på fräsch halm också. Inte lätt när man vill ha det så naturligt som möjligt men inte får ta in eget grovfoder....
 
Sv: Hur mkt hö kan jag ge?

Nu vet jag ju inte hur din foderstat ser ut och hur mycket protein du behöver lägga till...men om du vill ge mer att tugga på så kanske lusern hackad strå är ett tips?!?! Det är ju hackat hö med högre proteinvärde...Det kan ju ges "separat" i en hink bredvid krubban. Kan vara värt att kolla upp om det passar foderstaten.

//Alice - tipsar
 

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har märkt att det finns många kunniga inom foderstater här på buke. Så jag undrar hur ni skulle fodra med detta hö och eventuella...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: mackan
·
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
9 022
Senast: Newbee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp