Hur MKT får en lärare "rätta" era barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

ecssory

I handling:
Är det någon gång ok att en lärare tagit tag i armen på ert barn? Är det skillnad på om ett blåmärke skulle uppstå efter eller inte?
Om barnet inte lyssnat på tillsägelse?

Jag har en del bekanta som jobbar som lärare med barn upp till åk 9. Jag har förstått att de har ett JÄTTETUFFT jobb då föräldrarna inte (orkar/har tid) att uppfostra sina barn...lära dem etik, moral...tänka själva i banor - handling/konsekvens.

En del ungar är rent ut sagt utstuderat jävliga medans andra barn kan vara diagnosticerade eller sakna diagnos på bokstavssyndrom. Oavsett så kan en del föräldrar bli vansinniga om läraren försökt föra en "uppfostrande" dialog med barnen medan andra föräldrar blir överlyckliga.

Jag har även fått tagit del av en färsk berättelse där föräldrar rykt ihop på föräldramöte där några försvarat läraren och påtalat att "vore det inte för er jävla ungen/hur vore det om ni skulle intressera er lite för vad er unge hittar på"...spännande.

Är det något ni erfarat?

Hur stort ansvar och befogenhet har läraren i frågan?

Sv: Hur MKT får en lärare "rätta" era barn?

Beror inte det mycket på själva situationen?

Det kan man ju tycka men vad jag förstått finns det en del föräldrar som absolut inte tycker det är ok att föräldrar tar #tag i# eller rättar deras barn...lägger sig i uppfostran - oavsett.

Vissa barn måste man "hålla fast" när de får sina utbrott, och ja, det har jag gjort. Dock har det varit diagnosticerade barn där föräldrarna varit fullkomligt medvetna vad som händer om man inte håller i....Men det handlar mer om att man håller om barnet tills det lugnat ned sig, inte drar i någon arm eller så...

Även om man "tycker illa" om något barn i en klass så tycker jag att ett föräldramöte är fel forum att ta upp den saken. Sådant tycker jag att man tar upp med läraren först och främst.

Som förälder är det oerhört frustrerande att få sitt föräldraskap kritiserat...

Skulle mitt barn komma hem från skolan en dag och tala om att läraren hade orsakat blåmärken utan att jag hade hört om några problem tidigare, ja då skulle jag bli upprörd och gå till botten med det hela, men om jag visste att min unge var ett hår av hin och behövde lite tuffare tag och uppfostran, ja då skulle jag nog snarare säga skyll dig själv...

Förhoppningsvis kommer min dotter att bli den jag hoppas, att visserligen ifråga sätta saker men ändå med respekt och förstånd till att inte driva saker till dumheter. Och kommer då lärarana att prostera så kommer jag ifråga sätta varför osv.

Men många gånger tycker jag att det brister i många barns respekt för lärare, eller för vuxna överhuvudtaget vilket jag tycker är synd för det finns mycket att lära sig av äldre, även om yngre oxå har mycket att lära ut så kan man inte komma ifrån att ju äldre man blir ju mer erfarenhet får man.

Att någon tar tag i armen på en elev som man pratar med för att få denne att fokusera på samtalet kan väl inte vara misshandel.Blir det blåmärken är det värre ,men i och för sig behöver någon bara peta på mig för att jag ska bli blå, och då är det ju inte misshandel. Står eleven still eller är det den som rycker till för att det ska bli något?
Hur mycket har barnet trissat innan läraren tag tag i den?
En del av dagens barn är väldigt ouppfostrade och saknar respekt för vuxna. Men jag tror att ofta skulle en kram ge lika stor /större effekt.Jag är imponerad av de so klarar av att vara lärare idag.

Snurrfian skrev:
Skulle mitt barn komma hem från skolan en dag och tala om att läraren hade orsakat blåmärken utan att jag hade hört om några problem tidigare, ja då skulle jag bli upprörd och gå till botten med det hela,
Jag skulle fråga barnet vad det hade gjort då.
Inga barn är änglar hela tiden.
Och normalfallet är att det har ställt till något skit när lärarna behöver tillrättavisa.
Hade barnet uppfört sig exemplariskt, så skulle det ju inte ha hänt.

Men blir det blåmärken kan det vara sunt att tvivla att det var rättfärdigt.

Om min äldsta son fortsätter i samma stil som han har nu så hade det hetat skyll dig själv. Han trissar en så oerhört och behöver skarpa tillsägelser för att "lyda". Det är inte fel att ta tag i barn som inte lyssnar eller som bär sig hemskt åt och om det blir blåmärke är det bara att beklaga. Men om en lärare tar tag i ett barn utan anledning då hade jag blivit orolig.

Jag tycker inte det är skolans problem att uppfostra barnen, det ska föräldrarna som satt dem till världen göra.
Tyvärr tar inte alla föräldrar sitt ansvar å då måste ju lärarna få ge en åthutning när det behövs.Vem ska annars göra det?

Ejniz skrev:
Men blir det blåmärken kan det vara sunt att tvivla att det var rättfärdigt.
Man får ju som förälder försöka att ta reda på vad som har hänt.
Men det är ju oftast inte ens fel när två träter.

Min mellanson t.ex. kunde tidigare få utbrott och börja kasta stolar omkring sig.
Om då en (eller flera) lärare håller i honom med våld för att skona andra elever, personal och byggnaden, så tycker faktiskt jag att det är okej.
De måste ju få försvara sig.

Det är visst skolans sak att hjälpa atill med fostran av barnen, hur skulle det annars se ut ? Huvudansvaret är visst föräldrarnas, men skolan har ett visst ansvar också.
Som förälder kan man faktiskt inte punktmarkera sitt barn hela tiden och barn testar gränser. Så även om gränsen är klar hemma så kan ungen testa i skolan också.

Jag har när jag har jobbat som lärare fått både blåmärken och blodvite orsakat av elever mellan 11 och 16 år. Som sagt är inte alla änglar hela tiden. Det finns inget som man kan göra för att försvara sig. Om man så mycket som tar en elev i armen för att leda personen i fråga bort från situationen så blir man hotad med polisanmälan.

Det är ett fåtal elever som det är så stora problem med, men det finns ett fåtal som sätter det i system för att demonstrera ett övertag.

På en tidigare skola hade jag en elev i åk 5 som kunde bli mycket våldsam, bla kasta saxar mot andra, slå hårt, kasta stolar etc. Det var en stor kille och ibland undrar jag nu hur jag vågade/orkade hålla i honom vid utbrotten. Jag handlade nämligen väldigt instinktivt. När han blev arg (ofta) fick jag hålla i honom under utbrottet, sen lugnade han sig och grät ofta länge och sen kunde vi prata om det. Hans mamma var oerhört glad över att jag gjorde detta. i hans gamla skola hade de ringt henne varje gång och inte tagit tag i elven enligt henne (hur nu detta kan ha fortgått utan att han verkligen skadat någon vet jag inte). Däremot fick jag aldrig höra att han fick blåmärken av min fasthållning.

En gång när han fick ett raseriutbrott tog en manlig lärare i närheten tag i pojken. Eftersom pojken inte hade ene relation med läraren tog det längre tid för hans anfall att lugna sig och han fokuserade sin ilska på läraren istället. Han hotade att anmäla läraren för misshandel. Vi ringde mamman som kom och stöttade läarern helt. Hon var orolig själv hur det skulle gå den dagen hon inte längre skulle orka hålla fast sonen hemma. (Han var som sagt stor) Hon visste hur hans utbrott var och att han behövde stoppas för att inte skada andra.

Jag slutade på den skolan efter det läsåret och fick ett jätterart brev av den mamman. Hon var väldigt ledsen över att jag skulle sluta för hon hade förtroende för mig och så. Har fortfarande kvar hennes brev i min lärarkalender.

Alla föräldrar hade säkert inte reagerat som hon gjorde men det var skönt för oss att hon gjorde det. Annars hade det varit mycket jobbigt eftersom min instinkt var att skydda de andra (mindre i samtliga fall) eleverna.

jo, men de elever som jag har erfarenhet av är rent ut sagt manipulerande, de är också äldre än åk 5. Deras föräldrar bryr sig överhuvudtaget inte. Eleverna provocerar så långt som till fysisk skada, som jag skrev, med avsikt att visa att det inte finns något som man kan göra åt det. De tvingar en till den ultimata maktlösheten.

I en sådan situation blir det antiklimax när man inte har fullgott stöd av föräldrarna...

Det finns säker situationer där det är nödvändigt att ta till lite mer. Men regeln att det alltid är två i en dispyt tycker jag är väldigt relativ när det gäller mellan ett barn och en vuxen.

Nu har jag små barn i jämförelse 6 och 2 1/2, men tycker att det är helt OK att andra vuxna människor de träffar på kan säga till dem om det är nödvändigt. Jag skulle inte alls bli arg om deras fröknar blev tvugna att ta tag i dem och tillrättavisa dem om det var tvunget.

Det måste ju vara väldigt förvirrande för ett barn om INGEN annan än mamma o pappa ska sköta all uppfostring - alla andra vuxna får jag göra som jag vill med.....

Men mina barn brukar bete sig när inte jag finns i närheten...... ännu så länge....

Hemma däremot kan de vara fruktansvärda. 6-åringen vet verkligen hur man får upp humöret på mig. Rapa, fisa, bete sig allmänt apigt och alltid ha sista ordet, hon vet ALLT bäst.
Tvååringen är alldeles för envis för sitt eget bästa, hon bara SKA klara ALLT själv...
När hon inte får som hon vill rasar hela världen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits