Hur mkt (ca) kmr en häst kosta mig per månad?

IdaRebecca

Trådstartare
Jag försöker räkna ut hur mycket (ungefär) en häst skulle kosta mig per månad.

Jag räknar med en stallhyra på 3300 (MAX 3500) kr.

Sedan tillkommer ju varje månad
- Försäkring
- Foder

Varannan
- Hovslagare

Någon/några ggr per år
- Ridhusavgift 600 kr
- Veterinär (förhoppningsvis inte alls, men en buffert på ca 10 000 bör väl vara lagom? Har möljlighet att låna mer)

Har jag glömt något?
Vad kostar era försäkringar och foder?

Foder beräknat till en storhäst som används till hobbyträning, alltså ingen tävlingshäst men en häst i normalkondis. Vet att det skiljer otroligt men nååågot form av genomsnitt kan jag nog få fram av era svar =)

Sv: Hur mkt (ca) kmr en häst kosta mig per månad?

Kan först ge bakgrund, stall ca 1,5 mil från Göteborg, halvkollektivt, ridbana men inte ridhus.

Stallhyra 2700/ månad (12 mån/år)
Ev tillskottsfoder 100 kr/månad
Strö 3-400 kr/månad (mindre på sommaren)
Hovslagare 500 kr/månad (1000 kr/gång)
Försäkring 500 kr/månad
Träning 500 kr/månad
Bensin 7-800 kr/månad

Tillkommer gör vaccination och lite utrustning, utslaget ca 200 kr/månad. Sen är ju veterinärkostnader viktigt att ha utrymme för.

Galenskap, är vad det är.....:grin:

Hej!

Om jag räknar bort stallhyran och foder kostar min pålla ca:

ca 5500 kr/år i försäkring (AI och vet.vård)
hovslagare- OM hästan är ok var 5e vecka 1400 för 4 hovar, om pållan inte är ok 1400 var 5e vecka för 2 hovar (bak är barfota eftersom hon står).
vaccinering 1 gång/år: allt mellan 350 för 2 sprutor till 1000 kr för en (den räkningen fick jag en ordentlig chock av!!).

Hoppträning varje vecka 300 kr/gång
Dressyrträning 375 kr/ gång- men varannan vecka.

Veterinärbesök (dom SKA man räkna in har jag lärt mej) 2500 kr minst/gång. Vi har bott på klinik sen i Septembet 1 gång/månad.. Billigt och bra.. (INTE!).

Sadel (engångsgrej OM man har tur) 20.000, sadeln innan (2 år sen) 10.000, men den växte hon ur. Innan dess bytte vi sadlar i 15.000 kr-klassen 1 gång/månad.

Diverse annat som går sönder är tex grimmor, benskydd, grimskaft.

Och sen beroende på vad som ingår i stallhyran eventuella vitaminer och mineraler och kraftfoder och strö..
Silaget på förra stallet kostade ca 1.50 kr/kg. På nya stallet kommer det kosta 3 kr/kg. Pållan ska väl ha minst 10 kg/dag så det blir 3*10(30)*30 (900?), men det beror ju på storlek på häst och hur lättfödda dom är.

Strö kommer kosta ca 85 kr/bal, svindyrt det med. Funderar på att fråga om jag kan ta med mig träpellets istället- mycket billigare och relativt lätt att släpa med sig.

/Lavinia

Min häst kostar i dagsläget strax under 3000 kr i månaden fördelat på:
Stallhyra: 1550 kr (grovfoder ingår)
Strö: 85 kr
Kraftfoder: ca 100 kr
Försäkring: 86 kr
Hovslagare 500 kr

Har även medicin för 3200 kr/år

Träning blir så sällan att jag inte räknat in det.
Min stallhyra kommer bli 1000 kr lägre om två veckor :banana:

Kostar kraftfoder inte mer än 100 kr i månaden? Känner att jag verkligen har noll koll...vad äter din häst för foder?

För oss kostar det:

Stallhyra: 3700 kr
Spån: 85*6= 510 kr
Kraftfoder: 120 kr
Hovslagare: Runt 700 kr per månad

Totalt runt 5000 kr i månaden, men då är varken försäkring, ev. veterinärkostnader, bensinpengar samt utrustning medräknat.

Vi står på ett stall med tillgång till ridhus, utebana, gräsbana, terrängbana några mil från Stockholm. För tillfället har vi mycket bra höslage, så vi kompletterar enbart med mineraler samt ger hästen prassel i krubban. Fri tillgång till hösilage, men kraftfoder köps själv, mockning, höpåsar och kraftfoder gör vi själva.

Jag har en noggrant uträknad foderstat och analyserar grovfodret. Jag ger ca 5 kg ensilage, "fri tillgång" på halm, 0,1 kg vardera potatisprotein, linfrökaka, havre, Krafft Muskel och mineraler (kommer snart omarbetas till endast 0,1 kg potatisprotein, havre och mineraler).
Blir kanske 150 kr, nu när jag räknat lite noggrannare på det.

Kan tillägga att hästen är en c-ponny, fjord/island mycket lättfödd.

De du bör ta i beaktande är:

- Stallhyra
- Grovfoder
- Strö
- Ev. kraftfoder/mineraler, beroende på vad höanalysen säger
- Hovslagare
- Bensinkostnader eller tåg-/busskort
- Försäkring
- Vaccineringar
- Veterinärbuffert

Mina två kostar 1500 kr i månaden/häst i stallhyra (då ingår grovfoder) och deras försäkringar ligger på 230 respektive 270 kr i månaden.

Tack så mycket för alla svar! Har även frågat lite vänner som haft häst och nu har jag massor att sammanställa till något sorts genomsnitt!

I alla fall så jag har några siffror att jobba mig mot och veta att när jag uppnått målet med så mkt pengar över varje månad kan jag sätta sprätt på sparpengarna och köpa en fyrbent underbar vän!

Just det, hur många ggr per år vaccinerar man vanligtvis? Mot de vanliga grejerna, inte om ni tar någon specialspruta för just er häst eller så... o vad kostar det?

Just det, hur många ggr per år vaccinerar man vanligtvis? Mot de vanliga grejerna, inte om ni tar någon specialspruta för just er häst eller så... o vad kostar det?
Vaccinerar gör man normalt en gång om året.

Du skulle ha en stor häst vad jag förstår. då skulle jag räkna på 15 kg hö/ensilage per dag. Det blir ofta i överkant, men då får du med det viktigaste när det gäller foder i alla fall. Kolla vad grovfoder säljs för i dina trakter. Det skiljer ganska mycket mellan leverantörerna nämligen. Jag har tur och köper hö för 17 kr balen (10-kilos). Men det är väldigt billigt för att vara i mina trakter. Det normala här är mellan 3-4 kr kilot ungefär.

Mitt sto står precis i utkanten av Göteborg. Kollektivstall med 9 hästar.

Våran månadskostnad ser ut ungefär så här
Hösilage 7kg om dagen 780kr/månad
Ensilage 8kg om dagen 230kr/månad
Kraftfoder 140kr/månad
Hovslagare 150kr/månad
Stallplats kallhyra 1250kr/månad
Spån ca 300kr/månad
Försäkring 250kr/månad
Bensin 700kr/månad

Så runt 4000:- kr månaden.

Nu fick jag lite ånger. Mycket är INTE medräknat här. Jösses vad hon kostar mig pengar. Haha. Just därför gör man inte såna här kalkyler. Det är bra för att veta om ekonomin räcker, men det är också allt.

Viktigt att tänka på är vilken typ av häst du vill ha, det kan ha stor betydelse för kostnaden. Lite som när man väljer bil. Visst är du intresserad av hur mycket bensin bilen drar, när du väljer vilken bil du ska titta efter?

De som är förstagångsköpare och tar ett billigt fullblod från banan blir ofta förskräckta redan första månaden, där går det åt mycket pengar många gånger. Vårt fullblod (äldre och ridhäst sedan länge) åt för 2500 kr/månad (alltså bara grov- och kraftfoderkostnad, inget strö eller annat). Väljer man en häst som är kinkig med stallplats blir det också jobbigare. Kan man däremot ha en häst som går på t ex lösdrift, har en bil så man kan välja även mellan stallplatser en bit ut på landet, kanske utan ridhus, så går det att komma undan betydligt billigare än om det krävs bussförbindelse för att komma till stallet.

Vad kostar träning för den tränare du valt? Vill man träna en gång i veckan skiljer det sig i plånboken om tränaren tar 250 kr eller 400 kr per gång. Vill du ha ridhuskort (om det inte finns ridhus på anläggningen), hur mycket kostar det och hur tar du dig dit? Vad händer om du måste åka akut med hästen? Finns det dragbil och släp att tillgå?

Många frågor blir det, mycket att tänka igenom.

Jag räknar med en stallhyra på 3300 (MAX 3500) kr.

Sedan tillkommer ju varje månad
- Försäkring 500:-/mån
- Foder grovfoder 1000:-/mån från ca okt-april
Varannan
- Hovslagare normalpris ligger på 1200:-/gångNågon/några ggr per år

- Ridhusavgift 600 kr
- Veterinär (förhoppningsvis inte alls, men en buffert på ca 10 000 bör väl vara lagom? Har möljlighet att låna mer) jag räknar alltid på att det kostar 2000/år (500 för vaccinering och 700 för tandkoll och så någon liten småsak.)
Har jag glömt något?
träckprov och ev avmaskning, flugspray på sommaren, linement och salvor. Den posten drar snabbt iväg säkert 100-200:-/mån Sen kommer man inte ifrån att man måste köpa eller betala lagning för en del under ett år.En reva i täcket, sadel som inte passar längre, grimman som gick sönder osv.

Men om du har/kommer ha en stallhyra på 3500 så borde den inkludera någonting?

Min häst kostar mig mellan 45-50 tusen per år.
Jag för separat kassabok för hästen så jag har stenkoll ;).
Då inkluderar det träningar och tävlingar men inte bensinpengar. Men så står jag i ett billigt stall på landet och köper hyffsat billigt foder från bönderna.

Så sant så sant!
Lika så att vissa hästar inte heller kan gå på fri tillgång utan att bli feta eller till och med sjuka. Vilket gör att flera alternativa stallplatser går bort.

Om jag räknar på min ridhäst så landar det runt 4000/månad för henne.

Hyra 2500 kr - då ingår ensilage, halm och visst kraftfoder.
Hovslagare 500 kr - 1000 kr för en helskoning ca varannan månad. Sen tillkommer tex snösulor 300 kr vintertid
Lusern 160 kr - köper en säck i månaden ca som mina hästar gemensamt äter upp, ridhästen får bara några dl om dagen
Vaccination 750 kr en gång om året, botulistm, stelkramp och influensa med de olika intervallerna.
Bensin 2000 kr - men det får jag ju i rättvisans namn dela upp på 3 hästar;)
Försäkring 300 kr månad.

Sen äger jag en egen transport, kostar mig ca 1000 kr om året i skatt, besiktning och lite skötsel. Har inget ridhuskort, det kostar 50 kr/gång om jag vill åka dit. Tränar inte för tillfället, men det kostar 200 kr/gång.

Jag har 3 hästar, med hyra och bensin kostar de mig totalt 8000 kronor + eventuella extrautlägg som veterinärvård, lillens pass etc.

Räknade igår och det blev att jag landade på mellan 4600-5000 kr i månaden för en eventuell häst. Vilket innebär att jag måste jobba dubbelt så många timmar som jag gör idag. Men 15 h / vecka + skola + häst + övrigt liv bör ju gå...haha, shit vad mkt det låter. Men jag ska testa att få in jobbtimmarna i alla fall, är ju bra att testa innan man köper en häst!

Det är absolut en bra idé att testa om fler jobbtimmar funkar för dig.

Mina två (islandshästar) kostar cirka 2500-3000 kr vardera i månaden och då står de rätt billigt (inte i närheten av någon storstad) så din kalkyl är nog rätt realistisk.

Står i ett väldigt billigt stall, så jag har betalar 1400kr/mån inkl helinackordering, foder osv.
Försäkring: 4000/år
Hovslagare: 300kr/mån
Utrustning för mig och hästen: varierar, men slår man ut det är det säkert 500-1000kr/mån
Veterinär: (Vacc + tandkoll) 1000 kr/år
Bensin: 2000 kr/mån
Massör osv: ca 2000 kr/år

Buffert för veterinär tycker jag definitivt bör vara minst 50 000. När de väl blir sjuka drar det snabbt iväg. Har du tur behöver du aldrig använda pengarna, men det är väldigt bra att ha ifall allt skiter sig. 10 000 är ingen stor buffert.
Jag förutsätter också att du har annat sparande än enbart de 10 000. Har du inte det har du inte råd med häst.

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 770
Senast: Almii
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Hästmänniskan Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren...
Svar
11
· Visningar
1 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka