Sv: Hur mkt betyder att kotan ej håller i trav!HJälp från er kunniga!
När dte gäller travare som ska säljas som ridhästar, men inte hållit i travet...vissa har ju en tendens att överbelasta kotorna..Travträning kan ju vara ganska påfrestande..Denna är bara fyra år..
men hur mkt betyder det om man skulle ha dom som ridhästar sen? Tanken är att den ska hålla för lättare träning o ev lättare tävling!!
Det behöver faktiskt inte betyda något alls, det kan oxå vara helt kört.
Man bör tänka på ett par saker när det gäller hästens kotor och det beror då främst på den enskilda individens extriör. Har den långa veka kotor eller har den korta uppretade kotor. Hur är det övriga benets extriör.
Man bör heller inte glömma bort att se till hur hovarna ser ut och hur den belastar sig i belastningsfasen (främst då i kotan). Ju längre tå ju mer påfrestning sker på kotorna, är den även verkad med låga trakter så den desutom blivit bakåtbruten så påfrestar det senapparturen extra.
Man bör även tänka på att det som gäller inom travet är sällan fysiologisk skoning utan här gäller det att "balansera" upp hästen för att gå så fri som möjligt i för hästen så maximal travgångart som den övriga hästens fysiska förutsättningar är skapta för. Fysioligisk skoning är man inte så intresserad av utan inom travet är det starter och pengar som gäller. Dom största "penga loppen" finns just för tre och fyra åringar och väldigt många "störtar" på vägen då dom varesig är mogna eller balanserade utifrån den träning som krävs för deltagande i dessa årgångslopp. Jag har själv aldrig hört eller mött en fyraårig hästa som är "vuxen"
Man bör göra klar skillnad på vad dessa individer utsätts för inom travet kontra den belastning ridning på dom innebär.
Det är allmänt känt att det finns ett par faktorer som spelar in på alla hästars hållbarhet.
1. Underlaget.
2. Hastigheten.
3. Överträning.
4. Fysiologiskt manipulerad obalans.
5. Forsering av träning och tider.
6. När pengarna går före hästens välbefinnande.
Jag gillar inte travets utveckling och den marknadsföring där man gemför en levande individ med en option som innom ett år tredubblat sin kostnad. Det är falsk marknadsföring och har fått mer än ett stort koncortstium att kalla hästen för lus och tränaren för inkompitent.
Travare av den här typen som du nämner och kan komma till en seriös, ärlig person som endast vill ha den för det du beskriver anser jag som att dom endast kan få ett bättre liv med mindre påfrestande kotor, så vida den nu inte redan besitter kroniska skador. En grundlig klinik kontroll före köp vore ju inte fel för att utröna detta är det enda råd jag kan ge dig.
jag gillar folk som anser sig nöjda med att ge en travare ett annat liv som ridhäst, för mig inger det respekt och självaktning.
Lycka till.