Hur mkt betyder att kotan ej håller i trav!HJälp från er kunniga!

Juzzzen

Trådstartare
När dte gäller travare som ska säljas som ridhästar, men inte hållit i travet...vissa har ju en tendens att överbelasta kotorna..Travträning kan ju vara ganska påfrestande..Denna är bara fyra år..

men hur mkt betyder det om man skulle ha dom som ridhästar sen? Tanken är att den ska hålla för lättare träning o ev lättare tävling!!

Hjäälp mej..jag e lite ställd!

Sv: Hur mkt betyder att kotan ej håller i trav!HJälp från er kunniga!

Jag skulle aldrig köpa en häst som jag i förväg visste hade problem med kotorna, eller andra benproblem för den delen. Beror väl lite på vad man vill göra med hästen, men med tanke på problemen med försäkringar och liknande ifall hästen går sönder så skulle det inte vara värt det.

Okej..Det är lite den tanken jag hade oxå..men är det inte rätt vanligt att dom kan överbelasta sina kotor? Kanske inte är något som visar sig med ridningen....Det är ju inget som denna har problem med när dom ridit vanligt..Givetvis besiktigar man hästen innan man köper den...o visar den nåt där så är dte ju ingen ide..

Men detta var tydligen bara när den låg i träning,trav allså.. hård sådan..

Nån mer som kan reflektera lite..Jag behöver hjälp

Senast ändrad:

En häst som verklgien "trampar igenom" med kotorna gör det nog oavsett aktivitet om den jobbas lite hårdare. Ring en veterinär och fråga, eller försäkringsbolaget för att höra om vad de tycker.

Joo..det är sant.det är ju det man är rädd för..

det finns gott om travare som är friska i benen, köp dig aldrig problem...de kommer så småningom ändå på ett eller annat vis...:smirk: :D

När dte gäller travare som ska säljas som ridhästar, men inte hållit i travet...vissa har ju en tendens att överbelasta kotorna..Travträning kan ju vara ganska påfrestande..Denna är bara fyra år..

men hur mkt betyder det om man skulle ha dom som ridhästar sen? Tanken är att den ska hålla för lättare träning o ev lättare tävling!!

Det behöver faktiskt inte betyda något alls, det kan oxå vara helt kört.

Man bör tänka på ett par saker när det gäller hästens kotor och det beror då främst på den enskilda individens extriör. Har den långa veka kotor eller har den korta uppretade kotor. Hur är det övriga benets extriör.

Man bör heller inte glömma bort att se till hur hovarna ser ut och hur den belastar sig i belastningsfasen (främst då i kotan). Ju längre tå ju mer påfrestning sker på kotorna, är den även verkad med låga trakter så den desutom blivit bakåtbruten så påfrestar det senapparturen extra.

Man bör även tänka på att det som gäller inom travet är sällan fysiologisk skoning utan här gäller det att "balansera" upp hästen för att gå så fri som möjligt i för hästen så maximal travgångart som den övriga hästens fysiska förutsättningar är skapta för. Fysioligisk skoning är man inte så intresserad av utan inom travet är det starter och pengar som gäller. Dom största "penga loppen" finns just för tre och fyra åringar och väldigt många "störtar" på vägen då dom varesig är mogna eller balanserade utifrån den träning som krävs för deltagande i dessa årgångslopp. Jag har själv aldrig hört eller mött en fyraårig hästa som är "vuxen"

Man bör göra klar skillnad på vad dessa individer utsätts för inom travet kontra den belastning ridning på dom innebär.

Det är allmänt känt att det finns ett par faktorer som spelar in på alla hästars hållbarhet.

1. Underlaget.
2. Hastigheten.
3. Överträning.
4. Fysiologiskt manipulerad obalans.
5. Forsering av träning och tider.
6. När pengarna går före hästens välbefinnande.

Jag gillar inte travets utveckling och den marknadsföring där man gemför en levande individ med en option som innom ett år tredubblat sin kostnad. Det är falsk marknadsföring och har fått mer än ett stort koncortstium att kalla hästen för lus och tränaren för inkompitent.

Travare av den här typen som du nämner och kan komma till en seriös, ärlig person som endast vill ha den för det du beskriver anser jag som att dom endast kan få ett bättre liv med mindre påfrestande kotor, så vida den nu inte redan besitter kroniska skador. En grundlig klinik kontroll före köp vore ju inte fel för att utröna detta är det enda råd jag kan ge dig.

jag gillar folk som anser sig nöjda med att ge en travare ett annat liv som ridhäst, för mig inger det respekt och självaktning.

Lycka till.

hehe.Joo..det är sant..Men denna jag hittat är perfekt i kroppen osv:love: ...ville höra mej lite för, för jag har hört en del som inte håller för travet, men som ändå har blivit fina ridhästar!

Snart har jag kanske oxå en liten buse att jobba med!:bump:

Tack saå mkt för ditt inlägg, det var väldigt intressant!

Ja, ska kanske åka o hälsa på o provrida o sen ta dte där ifrån..svårt att se från en bild hur hästen är byggd, iaf när det gäller ben o kotor..

Har en annan jag ska provrida oxå..så man får känna sig fram...

Självklart ska man i så fall göra en grundlig koll...Någon som har nån ide hur mkt det kostar att få det kollat..ca..så jag kan kolla min budget:smirk:

haha..nää..inte från jönköpinge..Faktiskt..men överallt annars..Dom jag kan tänka mej finns såklart minst 10 mil ifrån mej:P

Jag skulle behandla den, ge den en lång vila( som den troligtvis inte har haft)skaffa en skicklig hovslagare.
Den behöver nog läka ut hela sin kropp, då den inte har fått växa under normala påfrestningar.
Sen skulle jag börja om från början o sakta bygga upp den till att bli stark att bära upp ryttare med en helt annan mekanik.

Klättra den, lära den att arbeta i en bättre form o inte alltid springa FORT. Diverse bom o cavalettiövningar är bra för att hjälpa den att hitta en balans i ett lägre tempo, men där den kommer till arbete.

Ja, det är i så fall så jag hade tänkt gå tillväga..Jag har all tid i världen och viljan..o energin..saknar någon att ha hand om och ha det mysigt med..som är min!=) Jag tycker att det är jättekul och få vara med o se att dte händer saker..Jobb med hästar är det roligaste o mest utmanande som finns=)

Har ju inte bestämt mej för denna pållen än, inte ens hälsat på denne..men jag villändå höra mig för, om dte nu skule bli at jag blir störtförälskad!

:bump: :bow: :bow: ett mkt klokt/fint skrivet svar,,hade själv tänkt svara i denna tråd men låter bli tack vare ditt kloka svar o till TS säger jag lycka till... Tycker du är toppen som ger hästen en chans till ett fortsatt liv ett troligen friskt o bra sådant.

hehe.Joo..det är sant..Men denna jag hittat är perfekt i kroppen osv:love: ...ville höra mej lite för, för jag har hört en del som inte håller för travet, men som ändå har blivit fina ridhästar!

Snart har jag kanske oxå en liten buse att jobba med!:bump:

Med rätt träning o med tålamod kan man få fram en perfekt häst. Dom har ett bra lynne o viljan att lära o man får så himla mkt tillbaka!!!:rofl:

Jag skulle inte se det som något större problem om inte hästen behandlats väldigt många gånger eller har en väldigt avvikande benställning.

Man ska komma ihåg att återkommande kotledsinflammationer ofta kan vara symptom på något helt annat problem.

Sv: Hur mkt betyder att kotan ej håller i trav!n er kunniga!

Hej.. har köpt ett litet travsto som har lite känningar i frambenen fast jag tror att det kommer från knäna så jag rider mest nu i början i skritt. hennes kruppmuskulatur behöver mjukas upp så därför gör vi mycket sidoförflyttningar å tränar bommar på marken... meningen är ju att ju mjukare å bättre arbetande muskler ger mindre slitage på leder... hög fart är nog värsta fienden för kotleder.. hej hopp!

Är det någon annan travhästägare som har hästar som haft diverse problem, när dte gäller travet, men som nu går bra i ridning..eller gör dom inte det?berätta!=)

Liknande trådar

S
Trav Jag har sysslat med ridning sedan ca 25 år. Utbildad hästskötare och hästmassör. Tävlar i hoppning, dressyr och körning i lätta klasser...
Svar
9
· Visningar
1 552
Senast: snowbell
·
Hästvård Min ena grabb (vbl 14 år gått på travet tills för 3 år sen) har fått gallor i kotorna.. :S på alla fyra.. det är jämt bak men lite mer...
Svar
5
· Visningar
755
Senast: Jaxonmaxon
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 971
Senast: frittan
·
Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 214
Senast: mvz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar