Hur mkt betfor?

Bonita4

Trådstartare
Jag har en 4årig D-ponny som går på bete. Jag ger betfor för det är bra för tarmarna och ger lite extra vattentillskott, men hur mycket betfor är rimligt att ge per dag?
Han är relativt normalfödd, sportponny i typen.

Sv: Hur mkt betfor?

Fast, har hästen problem med tarmarna då ? Tycker inte man ska ge bara för att. utan ska man ge något ska det vara motiverat.

Nej, han får det för att få någonting med mycket vatten i, eftersom han dricker väldigt dåligt på betet. Dessutom måste jag ha det till att blanda i salt i.

Ett par dl, kanske? Det måste ju räcka bra för att gömma saltet, det gör det åt min häst åtminstone. ;)

Du måste nog göra det väldigt blött, om vattenmängden verkligen ska tillföra något. Den dryga halvliter som räcker till för att blöta upp 3 dl betfor gör nog varken till eller från för hästen.

Tror jag förklarade lite dåligt, nu ger jag honom 3 dl betfor och sväller det i 7 dl vatten, men sen när den är svälld så häller jag över den i en 15 liters hink med vatten, och min häst slurpar i sig nästan allt av vattnet när det ligger betfor där i! :)

Tack för svaret Pinky, då fortsätter jag att ge honom 2-3 dl betfor.

Om du lägger betforen direkt i den stora hinken så spar du ju disk... ;)

En liten tanke var ockås att den lilla mängden betfor inte gör så mycket för tarmen, då lär du nog ge uppemot ett kg eller mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka