Hur mkt bete per häst?

A

anny

Är det ngn som vet ungefär hur mycket bete man måste ha för att ha ca 10 hästar? (då menar jag hage, ska inte ta grovfoder på det)ska väll finnas regler ngnstans men jag hittar inte dem =/ tack på förhand! :bow:

Sv: Hur mkt bete per häst?

Man brukar räkna med 1 ha per häst och sommar, sen kan det faktiskt vara olika om det räcker eller inte. Mycket hänger också på vilken återväxt som sker, en torr sommar liten återväxt men den kan lika gärna regna bort.

Sv: Hur mkt bete per häst?

Det finns en grundregel som Boj skriver, men det finns också mycket som spelar in.
-Vad är det för hästar? Olika typer har olika behov av bete. Unghästar, fölston, ponnyer, stora hästar m m
-Vad är det för typ av bete? Odlad vall eller naturbete? Konstgödslad eller inte. Även vad vad det är för växter i vallen.
-Och som Boj skrev, vilket väder det är under sässongen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar