Hur mkt behöver man vänja in först?

Tuvisen

Trådstartare
Har börjat vant in min häst på gräs, går nu ca 4h och hade tänkt öka till ca 5h i helgen... Men hur mkt måste man vänja in dem på gräs innan de kan gå helt i gräshage (bara under dagen, ca 10-11 h) ??
Har gått på gräs några timmar i iaf 3 veckor nu, är nog lite mer oxå...

Just nu står hon i en liten fålla för hon har varit skadad då får hon hösilage men det rör hon knappt... :( Hennes kompisar i hennes normala hage går nog på gräs på heltid nu, och vill ju släppa in henne så snart som möjligt för hon gillar inte att stå själv i sin mini hage...

Är svårt för man kan inte ockupera gräshagarna hur många timmar som helst heller, är typ 3 gräshagar som ca 6 hästar (som går i egen hage) ska samsas om att vänjas in på gräs...

Så hur många timmar brukar ni vänja in dem på innan de får gå ut på gräs på heltid?

Vet ju att alla gör olika vissa vänjer ju inte in alls osv...

Sv: Hur mkt behöver man vänja in först?

Någon måste väl ha vant in sina hästar på gräs?? :confused:

Kan lägga till att hon inte reagerat på gräset, har inte blivit lös i magen lr fått gallor iaf :)

Om vi säger så här då, skulle någon släppa ut sin häst på gräshage i 10h från att ha gått 5 h ?

Jag antar att det inte går att ge ngt säkert svar på din fråga.
Vi har våra hästar på gräs alltid. Under vinterhalvåret går de i en stor hage med naturbete det är alltså inte odlat gräs. På sommaren går de två stora, ett varmblod och ett fullblod, på gräsvall. Jag brukar inte precis vänja in dem på vallen utan släpper oftast ut dem där några timmar så fort gräset har kommit upp en del. I början står de då inne på nätterna. Nu går de där ungefär halva dygnet och resten av tiden står de i stallet/ går i naturhagen (lite krångligt för tillfället eftersom en av ponnyerna varit sjuk så de får turas om att vara kompisar).

Jag hade släppt ut hästen i hagen men det är vad jag hade gjort.

Ja det är ju så svårt det där... Man vill ju inte att de ska få fång eller kolik eller något :crazy:
Men hon har ju gått på gräs i flera veckor så hennes mage borde ju ha hunnit vant sig... Det måste väl ändå vara i början när de börjar gå på gräs som det är mest "kritiskt" ??

Jag antar att det är mest i början det kan vara kritiskt. Det blir väl ungefär som vilket grovfoderbyte som helst. Egentligen förstår jag kanske inte riktigt varför det skulle vara så stor skillnad.

Om den inte är fet förstås för då måste man se upp hela tiden om det är fång du oroar dig för. Jag läste en artikel igår om en forskargrupp i England som har studerat ponnyer och hästar som fått fång på bete. 83 % av de 107 hästarna som ingick i undersökningen var överviktiga. Det fanns en tendens till att ju fetare häst desto allvarligare anfall.

http://www.equinescienceupdate.co.uk/apal.htm

Jo jag har oxå tänkt att det borde väl vara som vilket foderbyte som helst....

Nej överviktig är hon då verkligen inte! magrade ur när hon fick gå själv så har fått lov att höja kraftfodret, så är delvis därför vi vill ha ut henne till kompisarna så att hon äter...

Men är väl allt det här med fruktan som påverkar fångrisken.. ?

Jag tror inte att det går att svara på hur du ska göra. Din häst kan naturligtvis bli dålig (hur du än gör).
men samtidigt så...........
Jag tror inte att man ska överdriva risken att få fång. Alla hästar får ju faktiskt inte det. Jag är hysteriskt rädd om min fångponny. Hon får knappt äta mer än ett grässtrå i taget. Men de andra hästarna släpper jag på bete utan att vara orolig. En häst mår ju bra av att gå och äta gräs.

Om vi säger så här då, skulle någon släppa ut sin häst på gräshage i 10h från att ha gått 5 h ?

Jag tror inte jag kom upp i 5 timmar inbetning innan vi släppte på bete 24 timmar per dygn. Men då hade dom betat gräs länge i vinterhagen fast lite.
Peppar peppar inget fång ännu.

Nu har hon fått gått ut med sina kompisar igen + att vi börjat rida henne igen så jag antar att hon tyckte det här var en rolig dag :D ;)
Kmr ju såklart hålla koll på henne, men tror det kmr fungera bra :) Hon hade tydligen lekt galoppör i gräshagen igår så, hon har väl lite överskottsenergi nu ;)

Pratade med en i stallet som a att hon hade läst i någon hästtidning (hon mindes inte vilken) att det räckte med att vänja in dem på 4h bete och sen kunde man släppa ut dem dygnet runt... Någon som vet om det stämmer ?

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: Hello
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 242
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 110
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka